Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

Sv: Vad kan hyresgästen "kräva" av stallägaren?

Kl

Mögel kan ha många olika färger, inklusive svart. De mörka partierna skulle även kunna vara tecken på att det blivit en Maillard-reaktion i balen.

Det ser rent ut sagt skitdåligt ut det där fodret. Jag skulle inte ha fodrat med det.

Hu det där fodret såg inte kul ut, inget våra hästar skulle få äta av. Om man har en stallägare som tycker att det där fodret är ok, så skulle jag definitivt se till att hitta en ny stallplats omgående.

Vad är en maillard reaktion? Har aldrig hört det uttrycket förr.

Sanning med modifikation. Analyserar man på hygien får man svaret att visst finns det mögelsporer mm , MEN det är tjänligt som hästfoder.

Ja alltså mögelsporer finns väl i princip överallt och är väl inte direkt något man brukar få problem med eller märker. Men det är väl först när de kommer i kontakt med fukt dom börjar växa till mögelsvampar som det farliga börjar.. Mögel syftade jag inte på sporerna utan på svampen :)

Har jobbat hos en duktig travtränare som sa att vitt mögel inte alltid var mögel utan nånting med socker.

Så frågan är ju, luktar det illa?

Sen är det så att bara för att det inte ser mögligt ut på en viss fläck, men är mögligt intill, så innebär det inte att höet är mögelfritt ändå.
Det kan vara lika dåligt.

Men bra hö ska du givetvis ha, annars skulle jag be att få sänkt stallhyra och få köpa mitt eget hö.
I hagen kan ni lösa det genom att sätta ut EU-lastpallar (de hållbarare) som balen kan stå på. Detta borde hjälpa en aningens. Problemet kvarstår dock när balen faller isär så jag skulle rekommendera att ni byggde ett "foderbord". (sånt kostar ju)

Hu det där fodret såg inte kul ut, inget våra hästar skulle få äta av. Om man har en stallägare som tycker att det där fodret är ok, så skulle jag definitivt se till att hitta en ny stallplats omgående.

Hur kan du säga något så säker om balen bortsett från de mögliga partierna? Jag har använt balar som sett likadana ut som varit helt ok. Man får avgöra det på lukten inte på utseendet.

Det är min åsikt att jag inte skulle ge mina hästar av det oavsett lukt eller ej. Om du vill fodra dina med en bal som ser ut så så är det upp till dig.

Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är ett bra foder, därför jag tycker att TS ska byta stall eftersom hon och stallägaren har olika åsikter om vad som är det.

Hon säger ju att det inte luktar bra. Hade aldrig gett min häst detta. Det gillar jag i mitt stall. Bara det är minsta lilla mögel så slängs balen elller då lämnas den tillbka till bonden.

Tycker du gör helt rätt. Jag skulle leta efter en ny stallplats. Eller säga att du tycker det är för mycket mögel och du vill inte annvända den. Fråga om de står för kostnaderna om hästen blir dålig och om de kan skriva ett kontrakt på det.. Även att de är de som står för annasvaret inför djurskyddslagen om det händer hästen något och inte du själv.

Ta med ett kontrakt med dessa. Låter överdrivet, men varför inte?

Då kanske de tar in en ny bal ;O)

Om de skriver på kontraktet, skulle jag ändå byta stall ;O) Om du förstår vad jag menar :O)

Jag tror tyvärr att en hyresgäst inte kan ställa några som helst krav alls. Om din nuvarande hyresvärd tycker att det där är lämpligt foder till hästar kan du ju tänka dig vilken lägsta nivå de har...

I en förening har du större möjligheter att påverka eller förvänta dig en visst kvalitet. I ett privat stall är det ägaren som har sista ordet jämt- du som hyresgäst kan tyvärr bara flytta...

Lycka till med att hitta ett fodermässigt bättre stall, men den punkten måste ju iallafall vara lätt! Annars om du vill stå kvar förhandla om och köp in ditt eget hö som någon redan skrev.

Ja alltså mögelsporer finns väl i princip överallt och är väl inte direkt något man brukar få problem med eller märker. Men det är väl först när de kommer i kontakt med fukt dom börjar växa till mögelsvampar som det farliga börjar.. Mögel syftade jag inte på sporerna utan på svampen :)

Jag skrev sporer för jag kom inte på aspergillus och fusarium, sorry,

Det är min åsikt att jag inte skulle ge mina hästar av det oavsett lukt eller ej. Om du vill fodra dina med en bal som ser ut så så är det upp till dig.

Med tanke på kvaliteten på korten så tycker jag det är att ta i att dömma ut balen på utseendet. TS säger att den luktar konstigt men det är inte det du dömmer ut den på utan endast visuellt utifrån bilden.
En bal som ser fin ut men luktar konstigt fodrar jag inte med en bal som ser lite konstig ut men luktar ok fodrar jag med. Min erfarenhet är att när det gäller foder så är det näsan som ska avgöra kvaliteten inte ögat för då lurar man sig väldigt lätt.

Senast ändrad:

Tack Masse för ditt informativa och utförliga inlägg!
Och tack till er andra för era kommentarer också!

Ni (många) skriver att ni aldrig skulle ha fodrat med detta höet, men min fråga var inte om ni skulle ha fodrat med det, utan vad ni skulle ha gjort i mitt ställe och om jag som hyresvärd kan kräva en ny bal?
(jag vill ju inte heller fodra med det, men kan inte låta mina hästar svälta)

Men nu har jag i alla fall pratat ordentligt med stallägaren och kan ju fortfarande säga att vi har olika syn på saken. Men jag är ändå lugnad, nu vet de vart jag står och jag vet hur de resonerar.

Jag trivs som sagt mycket bra i stallet i övrigt och vill helst inte flytta i nuläget.

De kommer att köra ut denna bal (de tar bort det "svarta" även till sina hästar och jag har inte hittat fler mögelfläckar än de jag tog bort igår.) i hagen till de andra hästarna och ställa in en ny bal i stallet.

De delarna av balen som inte har synligt mögel på sig eller är annan färg luktar helt som vanligt.

Dock så vägrade S.Ä. inse att fläckarna var mögel... fick inte svar på vad det då var.

Ja näsan har jag använt mig av mycket de här dagarna, snusar på alla tussar jag packar i säckarna. Det som luktar normalt går i, resten bort.
Och som jag skrev innan så är det de delarna som ser konstiga ut som även luktar unket.

Jag har även tuggat på några strån av vardera och inser varför hästarna ratar det svarta.. :crazy:

Om du gjort så har du säkert fått bort det dåliga. Hoppas att den nya balen är bättre.
Fattar inte varför folk har så svårt att förstå detta med mögel i silage. Det luktar inte på samma sätt som mögligt tex bröd utan har en helt annan lukt. Jag misstänker attt det är därför folk snackar om jäst, sockerutfällnigar :confused: och mjölksryabakterier, iom att den karaktäristiksa mögeldoften saknas. Allt som är luddigt är mögel och även endel som inte är luddigt.
Ibland när jag går genom stallet så känner jag den lukten och inser att någon fodrar med mögligt foder men tyvärr är jag så känslig för den så jag kan inte ens säga i viken del av stallet det kommer ifrån så det är bara att åka hem och konstatera att min häst äter iallafall inte dåligt foder.

Mögel är hårigit om man tittar väldigt noga så kan man se ludd på mögel. Färgen kan variera, har själv sett vitt, grönt, gult, orange och svart mögel i ensilagebalar genom åren.
Om det vita inte är luddigt utan slätt på ytan är det den utfällning som inte är farlig. Erkänner att just nu kommer jag inte ihåg vad den består av. Men det är ett tecken på att ensileringsprocessen inte fungerat i balen och är ett förstadie till mögel. Har man mycket av det i sina balar kommer det med tiden att bli mögel både i de som är plastade och efter att de öppnats. Vilket ju betyder att man får betydligt kortare hållbarhets tid på balarna både vid lagring och vid utfodring av det.

Så när det gäller det vita så kan alla i tråden ha rätt beroende på om det är luddigt eller slätt. Luddigt mögel och inget bra foder, slätt inte något optimalt foder men inte farligt.

Det finns ju en möjlighet att det är jäst, men jästprickar/fält är svårt att förväxla med mögel, tycker jag. Jästen luktar ju just jäst, och känns lite sträv om man rullar den mellan fingrarna.

Lite jäst kan jag acceptera i grovfodret, men jag plockar bort det jag ser. Ofta brukar hästarna rata de partierna. Personligen medelar jag också leverantören, något vaj har han om det är återkommande jästproblem i balarna.

Detta var luddigt och hade en nyans av grönt.

Jästsvamp som du tänker på är vitt och ofta prickar, men många prickar på samma ställe blir ju en täckande yta.
Sen har jag hört talas om sockerutfällning, men det tror faktiskt inte att det existerar (om någon har en bra källa på det, så kan jag omvärdera den åsikten). Socker är vattenlösligt och borde inte kristalliseras i en blöt bal...

Sen håller jag inte riktigt med om att jästen är ofarlig, det finns väldigt många olika typer utav jästsvamp och vi kan inte med blotta ögat säga vilken typ det är och om den skulle vara farlig. Så jag behandlar all jäst som om den är farlig. (kanske inte lika illa som ren mögel dock)

Och om någon tror att de hittat socker i sin bal, så är mitt tips att smaka på det, alla vet väl hur socker smakar? ;)

Jag är som sagt 99% säker på att detta var mögel, men kunde inte ändra på S.Ä. åsikt.

Stod hos en tjej ett tag, som också tyckte att foder som var mögligt var "helt okej". Försökte ta upp detta flera gånger med henne, men hon vägrade lyssna på det örat. Och så var det bara. Så vi flyttade helt enkelt därifrån. Nu var det mycket annat som inte stämde där, men jag vägrade att medvetet ge mögligt hö till mina hästar bara för att hon ville spara pengar (vilket det ofta rör sig om).

Kan du inte ta upp det med stallägaren? Helt enkelt lägga korten på bordet och säga att du vill att dina hästar ska äta hösilage från mögelfria balar? Det är knappast ett orimligt önskemål. Det verkar ju röra sig om stora partier mögel dessutom, om du har svårt att samla ihop okej foder till dina hästar från en så pass stor bal.

Senast ändrad:

Jag har faktiskt vid tidigare tillfälle gjort en hygienanalys bara för att bevisa min tes att det stallägaren sa var ofarligt faktiskt var mögel. Självklart var det mögel, och farligt både för djur och människa.

Stallägaren hävdade då att jag fifflat med proverna för att underminera henom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 001
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka