Vad kan hända om hästen ej är vacc. mot botulism?

Sv: Vad kan hända om hästen ej är vacc. mot botulism?

till daniela: Ja men de e ju självklart att du ska lita på din veterinär!!!
men ja bara undrade om du inte blandat ihop de med grässjuka....

Flåt annars men fråga för säkerhets skull en gång till o berätta att du hört här att de kanske va på annat vis. de e ju så att man kan ha fel fast man jobbat i 20 år. eller varför inte fråga ngn mer.....
vill inte alls på ngt sätt säga att din Vet. har fel.

jag förstår verkligen din reaktion...!
har tack och lov inte din erfarenhet av sjukdomen, men när man fått ett sådant svar som man många gånger får, av vet. vet man ju inte vad man ska tro :confused:

jag avstod inte pga. priset på sprutan, utan därför att jag tyckte det känndes fel att spruta i hästen något som ändå inte har effekt :confused:

men jag betalar MYCKET pengar för dom balar jag köppt, då jag vill ha ett hösilage som är slaget en bra bit upp....
det va vad dom sa på djursjukhuset att man ska vara noga med.

ska nog återgå till hö nästa år iallafall :crazy: kan för lite om allt som rör hösilage..(köpte det i år för det hade så mkt. bättre värden än höt,och alla sa att det är kanon.)

men jag känner mig bara villrådig.....:confused:

Bison skrev:
intressant, har ej hört det där tidigare. Mina hästar har aldrig ätit ensilage lr hösilage så jag har aldrig haft ngn anledning av vaccinera.
Har hört att det är ca 10 hästar per år som dör i botulism varje år, men det kan lika gärna vara lösa rykten.
Men äter de inte hö då? De kan ju få botulism av hö med....

Vill bara skicka en kram och beklaga..vilken fin liten kille!

Visst är det så, att det vi inte har upplevt utan bara hört talas om, det är svårt att ta in.
Förstår att ni tar till allt ni kan för att förhindra samma sak igen!

Håller med om att det inte är pengarna i mitt fall heller.
Det känns bara fel att ge hästarna ett vaccin som i många fall kan vara verkningslöst..det är det som har fått mig att avstå.

Men får se hur vi gör till nästa år.

Ang hö..risken att höet skulle innehålla ämnen som ger upphov till botulism är väl otroligt liten?
Det är ju så mycket lättare att upptäcka ett dåligt parti hö med tex en död kaninunge i än en ensilagebal på 500 kg där det, precis som i Nafayette´s fall, finns någonting gifitigt inne i balen!

Fö börjar jag allt mer övergå till hö igen.
Hästarna älskar ju ensilaget och kommer bli "ledsna" men jag tycker vi har haft problem med trasiga balar, för högt P-värde osv osv i år så även om det är mer jobb med hö så vet jag inte om jag ska köra på det för att slippa de risker som det goa ensilaget för med sig..

Förklara gärna hur det uppkommer i hö?
Vad jag vet så växer bakterien där det inte finns syre?

Förmultningsprocessen borde inte vara den samma i vanligt hö som i en inplastad bal........eller? i en vanlig höbal är ju inte höet lika hårt sammanpressat. Tack för svaren!!! Tycker synd om er vars hästar dött i denna sjukdom.

Mina hästar fick andra sprutan igår och då passade jag på att kolla med min vet. Vaccinationen hjälper till 80 %. Det finns alltså 20% som dör ändå, men jag tänker då inte chansa.

Vi har ett stall här i närheten där alla hästar utom en dog i botulism för några år sedan. Fruktansvärt. En dålig bal och stallet tömmdes på några dygn.

Fodrar ni fortfarande med ensilage?

Jag har inte haft häst på många år och är inte så insatt i ensilagets fördelar, men efter att ha läst denna tråd så ser jag inga fördelar med att fodra med det. Jag skulle fodra med bra hö och en näringsrikt foder, istället för att oroa mej för att hästen kommer att dö.

Någon skrev att dom hade vaccination krav i deras stall. Men det smitter väll inte:confused:

Det är inte alltid så lätt att få tag på hö av bra kvalitet. En torr alt. regnig sommar förstör ofta skörden, och då är det lättare att få tag på bra hösilage. Förra året var det väldigt blött när första skörden togs in. Mycket hö ruttnade på fälten / fick stå för länge (sämre näring) / möglade i ladorna.

Verkar råda stor oenighet mellan veterinärerna ang. det här med vaccinationen...

Jobbigt när man som hästägare inte får några klara direktiv..

Din veterinär påstår det hjälper till 80%..andra säger det är näst intill verkningslöst..
Så det är ju inte lite skillnad mellan utalanden och professionella uttalanden heller..

:confused:

det är inte för smittorisken...... !

Rockport skrev:
Någon skrev att dom hade vaccination krav i deras stall. Men det smitter väll inte:confused:

Nej det smittar inte, men stallägaren vill kanske inte att någon av de uppstallade ska riskera att drabbas av botulism.

Immer

Rockport skrev:
Fodrar ni fortfarande med ensilage?

Jag har inte haft häst på många år och är inte så insatt i ensilagets fördelar, men efter att ha läst denna tråd så ser jag inga fördelar med att fodra med det. Jag skulle fodra med bra hö och en näringsrikt foder, istället för att oroa mej för att hästen kommer att dö.

JA. Vi fodrar fortfarande med hösilage.
Det är ett överlägset foder till våra fölston och småttingar.

Angående kravet på vaccineringar så är det så att botulism smittar inte men om en häst är drabbad så är hela flocken i riskzon eftersom dom äter av samma foder.
Vi, och hästägarna tycker att "bäst att vara på den säkra sidan"
Ungefär som tankesättet vi har angående virusabort.
Den skyddar till drygt 60 procent men vi vaccinerar ändå, trots att fölstona är isolerade från yttervärlden.

Vi har haft dom som ringt angående stallplats. När vi nämnt villkoren så har dom ifrågasatt botulismvaccineringarna.
Dom har fått letat plats någon annan stans.
Vi dikterar villkor och inackorderingarna får anpassa sig. Annars åker dom ut.

AM

Om du ändå svarar på en fråga så kan du väll svara ordentligt istället för att skriva en massa punkter .....:mad:

varför skriva något som står i typ nästan alla inlägg, genom HELA tråden. det blir ju bara en upprepning. :idea:

Mina pållar är mina små älsklingar och finns det en chans att skydda mot en sådan hemsk sjukdom, så tar jag den. Det är de värda!

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur