Vad kan hända med ett för tidigt betäckt sto?

Lycanthrope

Trådstartare
Om ett sto betäcks vid 2 års ålder, eller kanske tom vid ett års ålder, vad kan detta leda till hos sto och föl?
Nu menar jag inte att någon gör det med mening (gud förbjude!:mad:) utan att det råkar hända eller så.

Jag har en kompis som importerade ett sto som helt plötsligt spottade ut ett föl som 3 åring (hon var tjock innan och visade inga direkta övriga tecken på dräktighet), hon hade då alltså blivit tjuvbetäckt vid 2 års ålder. Det verkar funka bra!

Jag läste någonstans nyligen om ett sto som fött som 2 åring, alltså blivit tjuvbetäckt redan som ettåring, det verkade funka bra.

Men självklart är väl inte detta att rekommendera, men jag är nyfiken på vad som kan gå fel med dem båda också?

Sv: Vad kan hända med ett för tidigt betäckt sto?

I normalfall händer väl egentligen inget särskilt, det är som vilken tonårsgraviditet som helst.
Men man bör kanske låta stoet gå tom minst ett år efteråt för att ta igen det hon eventuellt har förlorat av att gå dräktig.

Jag har själv ett sto som fölade som tvååring, det var verkligen inte meningen men veterinären var bombis på att ett ettårssto inte skulle bli dräktig och dum som jag var litade jag på det... :eek:

Så egentligen är det ingen fara med det så att säga?

Jag har inga planer på att betäcka en ettåring, men är nyfiken :D

Vad blev det av ditt ungsto med föl?
Hände något pga detta?

det är ju inte att rekommendera, att de fölar så tidigt
Mitt sto var väldigt vilsen i sin mammaroll, men hennes egen mamma i sin tur agerade mormor på ett väldigt föredömligt sätt :love: och visade henne hur hon skulle ta hand om fölet.

Efter fölningen gjorde hon inget annat än att få utvecklas i lugn och ro. Som 4-åring lånades hon ut till ponnytrav och gick sedan en säsong på ridskola också innan hon flyttade hem igen. Fölade igen som 8-åring utan problem. Jag kan inte se att hon fått några men av att ha varit tonårsmamma, men hon har ju som sagt fått gott om tid på sig att återhämta sig.

Jag har ett skräckexempel...
Ett tvåårssto blir tjuvbetäckt (med sin helbror dessutom). Stoet klarar det fint. Ägaren väljer sedan att betäcka stoet på fölbrunsten och hon fölar som 4 åring igen. Direkt efter avvänjning så börjar hon ridas in. Efter mycket om och men under inridningen så konstateras det att hennes skelett inte är som det ska. Vet bedömer att det är pga att hon gett fölen allt som hon behövde själv under sin uppväxt som detta uppstått.

Var ett tag sen och jag vet inte vad stoet gör nu eller om hon ens lever...

kl

För det mesta går det säker aldeles utmärkt rent fysiskt, däremot kan de "unga mammora" vara ganska förvirrade och inte riktigt veta vad de ska göra (så som ameo beskrev).

Jag känner en häst vars mamma och pappa var 1 åringar när han blev till och dessutom halvsyskon (samma pappa), detta pga av att någon sagt att det inte var någon fara att låta 1 åringar av samma kön gå tillsammans fram till betet......FEL!

Avkomman blev en mkt ful ponny som är extremt speciel.

Vet även ett annat exempl på en importerad häst från tyskland som var dräktig och skulle föla som 3 åring (medvetet). Hon kom till sverige och allt verkade bra. Stallet fick virusabort och hon kastade sin fölunge och vart helknäpp i flera månader efteråt. Hon fick någon nerv ikläm av förlossningen och sedan vart även temperamentet förändrat, kanske pga av chock. Hon återhämtade sig sedan och har fått flera fina föl efter det. Däremot blev hon aldrig vad man hade önskat som ridhäst.

Sedan vet jag många som medvetet betäcker sina 2 åringar både på ponny och på sv vbl sidan. Det verkar vara mer och mer ok. Själv tycker jag det är förkastligt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Mistimed
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka