Vad kan ha orsakat detta??

H

harryhook

Idag när jag hämtade min häst i hagen så upptäckte jag att hon hade stora sår överallt!
Dessutom på ganska konstiga ställen, ett precis under slidan, det är svullet och varigt.
Sen flera avskavda sår på bakbenen, även där är hon rätt svullen. Det ser precis som om någon försökt binda hennes bakben för att...ja skada henne där bak:crazy:

Jag har gått och kollat hagen i timmar, hittar inget som hon kan ha fstnat i där merän några taggbuskar, men dom borde inte "skala" av det så....sen är dom inte så höga så hon skulle kunna på en av de "inpetade" där bak... Blir riktigt orolig då jag hörde att dom nyss släppt ut en från fängelset som gillar att skada hästar...Är jag paranoid?

Jag fotade bidlerna med min dåliga mobil, hon hade dem inte igår men eftersom det stelnat och så ser det ut som de uppkommit under natten.
Veterinären tyckte inte det var lönt att åka ut (vilket jag förstår) då det "bara" var ytliga sår.
Vad tror ni skulle kunna orsaka dessa sår? Dom är inte direkt farliga men det vid slidan ser rätt äckligt ut.

sar01.jpg

sar02.jpg

sar03.jpg

sar04.jpg

sar05.jpg

Fotade även dem taggbusken jag hittade
vaxt.jpg

Sv: Vad kan ha orsakat detta??

Ja där går flera i samma hage, men jag kan säga till 100% att de inte sparkat henne, för hon är ledarstoet plus att mina är slöa tjockisar (förutom det skadade stoet) som inte har något direkt agg. Ytterst sällan dom gör något mot varann.

var och titatde till henne igen precis, det såret vid slidan ser inte trevligt ut, lyckades inte fånga det så bra på bild. Det hela ser faktiskt ut som om någon människa gjort det...

Om du misstänker att det är gjort av en människa.
DÅ ska du dels se till att få ett veterinärintyg på skadorna och dels anmäla till Polisen.

ja alla utom det vid slidan är ytliga, det är lite värre och djupare

Jo visst skulle jag kunna polisanmäla, men eftersom det bara är ytliga sår ville inte ens veterinären åka ut. Vi kan ändå inte bevisa något med dessa såren.

Jag lär väl aldrig få reda på vad som hände. Men konstigt är det, sparkar/bråk i hagen har jag uteslutit då dom skulle inte kunna åstadkomma det vid baken på det viset.
Det som återstår är något att fastna i, vilket jag inte hittat eller en människa.
Vad mer kan egentligen ha hänt?

Vi testade faktiskt att ringa polisen ändå och dom kom faktiskt ut. Vi har ingen polis här så jag måste säga att jag bkev förvånad när dom körde ut.

Jätte trevliga var dom iaf och dom sa att de aldrig sett sådana här sår på en häst, dom hittade dessutom fler sår som jag missat längre upp mellan skinkorna typ.
Dom tyckte det långa såret såg just avskalat och bränt ut. Samt det vid slidan såg väldigt skumt ut.

Det har hänt att mitt sto haft liknande "skavsår" just där.
Vid samtliga tillfällen har jag konstaterat att hon haft ganska mycket "gegga" i hudvecken, förmodligen på grund av att det varit varmt och att hon svettats mycket och att matte inte gjort rent.

Vad gäller såren på benen (förutom det stora under hasen) så har mina hästar sådana emellanåt. De går i naturbeteshagar med en hel del träd och buskar.

Immer

Håller med Immer. För mig ser det ut som ganska vanliga småsår. Men det kan vara svårt att bedöma utifrån en bild.

Ja det har min gamla häst också haft och detta är definitivt inga skavsår;)
Det är inga bra bilder som sagt...för detta är inga småsår pga skav. Det ena såret är 30cm långt och avskalat, dvs hon har inte fastnat i något direkt, då kanterna är för jämna för det.
Och det vid slidan är efter ett "tryck" med något... inget som spruckit pga snask. Samt på insidan är där sår som hon inte kunnat fastna i, och det är inte avskavt. Men som sagt det är svårt att se på bilder.
Hon är rejält svullen och stenhård i muskulaturen.

Mina har aldrig någonsin haft såhär stora sår och många, ytliga sår självklart, men om man tittar efter elrep eller grenar så ligger håren för fint, inget är skavt eller vad man ska säga. Har gått två vändor till i hagen och där finns varken träd i rätt i höjd att fastna i, buskarna är för klena och inga slaka eller söndriga trådar finns...för mig är detta ett mysterium

Ja det har min gamla häst också haft och detta är definitivt inga skavsår;)
Det är inga bra bilder som sagt...för detta är inga småsår pga skav. Det ena såret är 30cm långt och avskalat, dvs hon har inte fastnat i något direkt, då kanterna är för jämna för det.
Och det vid slidan är efter ett "tryck" med något... inget som spruckit pga snask. Samt på insidan är där sår som hon inte kunnat fastna i, och det är inte avskavt. Men som sagt det är svårt att se på bilder.
Hon är rejält svullen och stenhård i muskulaturen.

Mina har aldrig någonsin haft såhär stora sår och många, ytliga sår självklart, men om man tittar efter elrep eller grenar så ligger håren för fint, inget är skavt eller vad man ska säga. Har gått två vändor till i hagen och där finns varken träd i rätt i höjd att fastna i, buskarna är för klena och inga slaka eller söndriga trådar finns...för mig är detta ett mysterium

Hej!
Tycker verkligen synd om dig och din häst. Jag tror det är människor som har gjort dom skadorna. Hur är hästen? Är hon nervös,stressad när det blir människor runt omkring henne? Jag har nämligen en bekant som har blivit drabbad av en gubbe som gick ut i hagen och tog en kniv och skar upp mellan tuttarna så stoet förblödde på natten. Det finns idioter överallt!!! Man kan inte lita på att hästar får gå själva i hagen. LYCKA TILL med ditt sto!

KL
Jag förstår inte riktigt hur en människa skulle kunna göra såna sår... Det är ju skrubbsår där huden är avskalad. Folk som skär hästar måste ju använda verktyg (kniv) och då blir det djupa, rena snitt.
Tycker snarare det ser ut som om hon gått omkull och åkt kana på rumpan. Jag tror inte det är gjort av en människa..

Sådär ser mitt vbl ut när han blivit sparkad eller har rivit sig. Han är mycket dominant och även om ditt sto är ledare kan hon faktiskt ha varit i bråk!

Ser absolut inte ut som något gjort av en människa.

Vi lär aldrig få reda på vad som hände, skulle inte lagt in tråden men i stundens hetta kände jag för det.
Jag vill inte veta hur folks hästar ser ut om de hela tiden snubblar och skaver sönder sig:crazy::grin:

hade hon bara haft alla såren på benen, då hade det varit givit att hon fastnat i något. Men hur man kan få det till att hon gått omkull på baken, skavt pga smuts och vad mer folk kommit med vid slidan samt djupt/långt upp mellan bakenbenen då måste folk ha magiska hästar.
Polisen tog iaf det på allvar, då den ena dessutom hade hästar själv såg även hon att detta är inte så troligt att hon gjort detta själv. Men jag håller med er andra, det ser konstigt ut...men som sagt det är bara omöjligt att hon kunnat självförvållat allt...det på benen utan tvekan men det andra får mig på andra tankar. det såg dessutom ut som hon haft något sorts band runt benen, därav såren på benen...men eltråds var det inte

Jag håller bara tummarna att det inte händer något mer, med mina eller era andras hästar:)
Man blir lätt paranoid som hästägare;) Tack iaf för funderingarna. Nu ska jag iaf hålla koll på hästarna.

det har inte bara med det att göra, visst kan alla hästar bråka. Men dessa gör faktiskt inte det, jagar varann en bit händer, men alla vet sin plats och de är ranglåga = bryr sig absolut inte om att bestämma över detta stoet.

Än en gång, jag verkar lyckligt lottad med "hela" hästar märker jag då, här händer inte sånt ofta därför tycker jag det är udda. Om mina hästar hade sådana sår alltid skulle jag definitivt undra vad mina hästar håller på med...

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 706
Senast: skuggi
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Lis88
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 556
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst är skadad. Igen. Alla reagerar och säger att "nu får det väll räcka för er",för det är verkligen något hela tiden. Inte ens...
Svar
5
· Visningar
4 907
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka