Vad kan ha hänt med tassen??

movi

Trådstartare
Vad kan jag vänta mig för svar hos vetten på fredag? Lite orolig är jag! Nu förstår jag att ni inte kan diagnostisera min hund, men kanske kan komma med vad ni tror.

Hunden skar sig i "handleden" på frambenet i påskas, blev ihoplappad, utan att sys, det läkte fint, han har inte haft någon inflammation eller hälta, jo trebent de första dagarna efter händelsen.

Men nu, dryga månaden efter händelsen så har han blivit plattfot och lite sprettåad, inte alls mycket men man ser lite, det ser mer ut som "långfingertån" är längre än de övriga....

Han visar ingen som helst smärta eller hälta, eller annat obehag, beter sig helt normalt.

Jag läser om senskador, brott, och allt säger bara "hälta, smärta", men han är ju varken halt eller visar smärta...

Sv: Vad kan ha hänt med tassen??

Min första tanke var senskada, haft en sådan hund, då senskador oftast resulterar i att tårna spretar. Sen att tänka på är att hundar är rätt duktiga på att dölja smärta om den så bara är liten.

En tidigare draghund vi hade fick en senskada där hela böjsenan i ena framtassen gick av. Han blev spretig i tårna, platt i foten och överböjlig i benet. Operation var det enda alternativet vilket skulle ge honom 30% chans till 10-20% rörlighet i benet igen eller också helt stel enligt veterinären, dock beslutade vi att det var bättre för han att somna in. Han hade redan varit in och ut ur sjukhus i 1,5 månad då innan de hitta felet och gav alternativet till en osäker operation.

Givetvis skulle också han visa intresse för att leka, att han hade ett överböjligt ben och smärta märktes inte. Var nästan omöjligt att hålla han lugn så inte skadan skulle förvärras.

Behöver dock inte ge samma utgång för dig utan skrev bara om hur jag känner igen detta med spretig tår osv.

Såg att jag skrivit fredag, men torsdag ska det stå. Vi har varit hos vet idag och det är böjsenan som gått. Den gick nog inte av vid skadetillfället, för då såg det bra ut, men det har hänt under tiden efter. Nu går det inte att göra nåt, utan han får vara plattfotad, och kan leva son vanligt utan begränsningar, möjligen att det kanske kan visa sig på ålderns höst.

Såg att jag skrivit fredag, men torsdag ska det stå. Vi har varit hos vet idag och det är böjsenan som gått. Den gick nog inte av vid skadetillfället, för då såg det bra ut, men det har hänt under tiden efter. Nu går det inte att göra nåt, utan han får vara plattfotad, och kan leva son vanligt utan begränsningar, möjligen att det kanske kan visa sig på ålderns höst.
Hur gick det för din plattfotade hund? Fick den besvär av det?

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 963
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 051
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka