Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker alltid på skabb när jag ser konstig päls på räv. Svansen vetesjutton dock.För ett par dagar sedan fick jag besök av en räv på tomten. Jag bor mitt i skogen, och vet att det finns rävar här, men jag har aldrig tidigare sett en på så nära håll, och jag tycker den ser lite knepig ut. Svansen är en uppenbar sak, men brukar pälsen på rävar se ut såhär?
Visa bifogad fil 49966
Missbildning eller gammal skada är väl det som är mest sannolikt. Kan du kontakta en viltvårdare/jägare? Sannolikt har den skabb och det är ju ett lidande, men den ser annars välmående ut så osäker på om man bara ska låta den vara då. Vad som gäller har säkert någon jägare koll på, kanske @AraSlei vet?Å fy. Har den skabb får den gärna hålla sig långt bort härifrån.
Men svansen. Vad kan ha hänt med den? Finns det ens rävar som föds med stubbsvans, eller måste det vara en skada?
Tack för tipset. Jag tar kontakt med jaktlaget och ser om de kan hålla utkik efter den. Det är svårt när man inte själv har koll på hur en normal räv egentligen ska se ut i pälsen.Missbildning eller gammal skada är väl det som är mest sannolikt. Kan du kontakta en viltvårdare/jägare? Sannolikt har den skabb och det är ju ett lidande, men den ser annars välmående ut så osäker på om man bara ska låta den vara då. Vad som gäller har säkert någon jägare koll på, kanske @AraSlei vet?
Å fy. Har den skabb får den gärna hålla sig långt bort härifrån.
Men svansen. Vad kan ha hänt med den? Finns det ens rävar som föds med stubbsvans, eller måste det vara en skada?
Det är svårt när man inte själv har koll på hur en normal räv egentligen ska se ut i pälsen.
Jag skickade en bild till en i jaktlaget, så kan han se själv hur den ser ut.Jag tycker verkligen inte den ser ut att vara i så dåligt skick så den behöver skjutas.
Jag skickade en bild till en i jaktlaget, så kan han se själv hur den ser ut.
Om den far illa så tycker jag det, men jag kan inte avgöra om så är fallet.Varför? tycker du räven ska skjutas?
Om den far illa så tycker jag det, men jag kan inte avgöra om så är fallet.
Nja, han var inte övertygad om att den behövde skjutas utan ville se den med egna ögon först.Den klarar sig alldeles utmärkt med halv svans och det syns från denna sida ingen röta utan om det varit skabb är det läkt o pälsen växer ut igen. Tyvärr är det få jägare som tänker som jag utan det är faktiskt rätt många som skjuter räv , även om de är friska, får de som här en anledning så ryker den definitivt.
Nja, han var inte övertygad om att den behövde skjutas utan ville se den med egna ögon först.
Hela syftet med att skicka bilden till killen i jaktlaget var att han har sett många fler rävar än jag, och är alltså bättre rustad att avgöra hur illa den ser ut. Hade jag trott att han var en skjutglad galning hade jag förmodligen inte hört av mig.Skönt att höra! Jag tänkte precis samma sak som @ginnies, att det fanns stor risk att den skulle skjutas bara för sakens skull.
Hela syftet med att skicka bilden till killen i jaktlaget var att han har sett många fler rävar än jag, och är alltså bättre rustad att avgöra hur illa den ser ut. Hade jag trott att han var en skjutglad galning hade jag förmodligen inte hört av mig.