Vad kan ha gjort detta mot våran kisse?

krambanan

Trådstartare
Vi har fyra katter. En okasterad hankatt, en kastrerad hankatt och två kastrerade honkatter. Alla fyra är utekatter.

Murre våran okastrerade hankatt kommer med jämna mellanrum hem med stora sår på frambenen. Ser ut som något djur har bitit honom. Det är som rispor (mer eller mindre djupa) och pälsen är borta. Ibland hinner det knappt läka ihop innan han kommer hem med nya. Han är den största hankatten i området (vi bor på landet) så vi tror inte det är en annan katt. En hund känns med ganska osannolikt då borde han istället ha bett över rygg/huvud. Och hundarna i området är snälla vad jag vet mot katter. Vad kan det vara för djur som biter honom bara i frambenen?

Ingen av dom andra katterna har haft något liknande. Men dom håller sig ju mycket mer hemma. Om jag får som jag vill så kommer även Murre kastreras. Blir även hankatter som kastreras sent mer hemmabundna? Han är 4-5 år.

Här kommer lite bilder på hans sår:

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0069.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0068.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0067.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0064.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0065.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/DSC_0066.jpg

Sv: Vad kan ha gjort detta mot våran kisse?

Ståltråd eller taggtråd som ligger och skrotar någonstans? Det är allt jag kan komma på.

Även hanar som kastreras i senare ålder brukar bli mer hemmabundna.

Det kan vara så att han jagat in en råtta i ett hörn. Då vänder den sig om och försvarar sig.

Isåfall är det inte så konstigt att han får sår med jämna mellanrum.
/KT

Du ska absolut kastrera honom om han är ute!!
Han håller sig närmre hemmet då, det blir inga hemlösa kattungar, han slipper att slåss mot andra katter om revir, han slipper könsdriften att jaga efter en hona, han slipper att känna sig rastlös och mycket mer.
Såren har jag ingen aning om är dom alltid på samma ställe?
Eftersom han är okastrerad kan han ha hamnat i bråk med en annan okastrerad katt då anses han som en rival. Katter avger en viss doft om dom är okastrerade, en kastrerad katt hamnar sällan i bråk. Katter läser av varandras dofter.

Det springer en okastrerad hankatt här hemma hos mig. Och han brukar ge sig på min kastrerade hankatt!

Såren som min katt fått, ser nästan ut som det din katt har, fast inte så riktigt illa. Mer som det "ljusa" såret. Och sen tappar han all päls runt, det svullnar och det blir varigt! Såren är precis på samma ställe som på din. Och så fort det börjat läka så kommer den där nedrans katten och ger sig på han igen.

Senast igår kom han och haltade på både fram och bak och lite sår. Och sen skit i hela baken och hela svansen!
Men var inte lika många sår denna gång.

Senast ändrad:

Det springer en okastrerad hankatt här hemma hos mig. Och han brukar ge sig på min kastrerade hankatt!

Såren som min katt fått, ser nästan ut som det din katt har, fast inte så riktigt illa. Mer som det "ljusa" såret. Och sen tappar han all päls runt, det svullnar och det blir varigt! Såren är precis på samma ställe som på din. Och så fort det börjat läka så kommer den där nedrans katten och ger sig på han igen.

Senast igår kom han och haltade på både fram och bak och lite sår. Och sen skit i hela baken och hela svansen!
Visst fan blir man arg på folk som släpper ut okastrerade katter. Min katt har också fått stryk ett antal gånger, sista gången hann jag ut med en hink vatten som inkräktaren fick över sig, sen dess har han inte varit här.:bump:

Jag bor ju mitt ute på landet!
Skulle tro att det är en av kallsets katter! (en stor bondgård)

Ser ut som en maffiakatt, alldeles ärrig!
Kan inte komma i närheten av han, så kan ju inte göra nåt!
Så försvinner han inte efter att jag kastrerat mina honkatter så får vi skjuta honom tyvärr.

Dom ser ju absolut inte ut att vara gjorda av nått djur nej... Med tanke på den stora pälslösheten, kan det vara frätskador av nått slag? Kanske nån som har nått giftigt nånstans som han går emot?

Det kan vara så att han jagat in en råtta i ett hörn. Då vänder den sig om och försvarar sig.

Isåfall är det inte så konstigt att han får sår med jämna mellanrum.
/KT

Det ser inte ut som bett. Och så många bett skulle han nog inte hinna få innan han får död på råttan. Han är stor och kraftig. Och våran honkatt är den som jagar mest och hon har aldrig sår.

Ståltråd eller taggtråd som ligger och skrotar någonstans? Det är allt jag kan komma på.

Även hanar som kastreras i senare ålder brukar bli mer hemmabundna.

Vore ju konstigt om han gång efter gång lyckas trassla in sig i den. Det kan ju inte vara något i närheten heller eftersom ingen av dom andra haft något liknande. Men finns säkert en del gammal taggtråd nere i skogarna runt omkring. Förstår bara inte vad han skulle göra för att lyckas trassla in sig i den med jämna mellanrum.

Du ska absolut kastrera honom om han är ute!!
Han håller sig närmre hemmet då, det blir inga hemlösa kattungar, han slipper att slåss mot andra katter om revir, han slipper könsdriften att jaga efter en hona, han slipper att känna sig rastlös och mycket mer.
Såren har jag ingen aning om är dom alltid på samma ställe?
Eftersom han är okastrerad kan han ha hamnat i bråk med en annan okastrerad katt då anses han som en rival. Katter avger en viss doft om dom är okastrerade, en kastrerad katt hamnar sällan i bråk. Katter läser av varandras dofter.

Såren är alltid på samma ställe. Är min pappas katt så det är han som i slutändan bestämmer om kastrering men jag jobbar på det.

Som sagt är otroligt att det är en annan katt. Ser inte ut som kattbett och han är störst och starkast i hela området. Och biter katter varann i benen? Då borde han ju ha rivsår i ansiktet och sånt med? Och om den andra katten rivit honm på frambenen borde inte såren gå uppifrån och ner? Dom går ju hortisontalt.

Senast ändrad:

Dom ser ju absolut inte ut att vara gjorda av nått djur nej... Med tanke på den stora pälslösheten, kan det vara frätskador av nått slag? Kanske nån som har nått giftigt nånstans som han går emot?

Ser inte ut som frätskador irl. Är som revor i huden som av något vasst. Och huden runt är oskadd men pälsen har lossnat. Antagligen för att det blir svullet och infekterat (han har ju inte vett att komma hem direkt kissen).

Vi hade en hankatt som blev biten av en annan katt för några år sen och hans sår såg inte likadana ut och dom blev väldigt infekterade. Så pass att han dog trots antibiotika och extra vätska i form av dropp (han kom hem efter flera dagar och då var det redan superinflammerat).

Hmm kanske är en annan katt ändå. Har du några bilder på hur din kisses sår ser ut?

Nej, jag har tyvärr inte det!
Dem jättesåren han hade har läkt ihop. Och nu har bara lite småsår.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 471
Senast: Sassy
·
L
Övr. Katt Mår så dåligt.. jag gråter hela tiden..:cry: Min lilla katt har varit borta i en vecka nu. Hon har nyss fyllt 1år. Hon hade sitt fösta...
2
Svar
30
· Visningar
2 139
Senast: Majvi
·
Övr. Katt Tagna första levnadsdagen, här är den inte gammal. Som ni kanske märkt har jag en förkärlek till randiga katter (har haft fyra sådana...
Svar
1
· Visningar
719
Senast: GotAsecret
·
Övr. Katt grannens okastrerade hankatt har bråkat med min sverker:mad: Som tur blev det bara en liten böld på svansen, men iaf, kan man inte...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Candyheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama