Vad kan foder tänkas kosta?

S

snuttepuff

Jag ska skaffa häst och stallet har kallhyra vilket innebär att jag står för foder och spån själv. Vad kan det här tänkas kosta? Bara en ungefärlig månadskostnad. Det är en ponny som äter mineraler, hö och betfor. Nån som också kan tipsa om bra ställe i stockholm att införskaffa allt detta?

Sv: Vad kan foder tänkas kosta?

Du skriver inte hur stor ponnyn är men jag räknar med 400kg (stor c eller liten d-ponny).

I sånna fall ska den ju ha minst 6kg hö/dag och hö kostar ca 2-2.50kr/kg i STHLM området, skulle jag tro.
Kostand per dag med 2.50kr/kg = 15kr. Det gånger 30 dagar = 450kr per månad.
Räkna med runt 500kr i månaden för grovfoder!

Om du får analys på höet du köper så kolla upp värdena!! Är det bra värden så behöver du kanske inte ge kraftfoder och mineraler.
Om du inte förstår nåt själv av analysen så be någon här om hjälp.

Men OM han nu ändå ska få lite betfor och mineraler så handlar det inte om några stora summor där - säg ca 100-lappen/månad.
Granngården har både betfor och mineraler.

Sv: Vad kan foder tänkas kosta?

Tusen tack för svaret! Precis det jag behövde veta!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 998
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar