Vad "kan" era 4-månaders?

Farao

Trådstartare
Min dotter är 4½ månad, och jag är lite nyfiken på hur hon ligger till i utvecklingen. Jag vet att alla är individuella, men är ändå lite nyfiken.

Gry är väldigt stadig, favoritsysslan är att stå upp när hon håller mig eller pappa i tummarna. Hon pratar mycket och är glad och kontaktsökande.
Vi har precis börjat med smakportioner som hon tycker är ganska okej, men potatis var ingen höjdare.
Hon satt själv för en vecka sedan, men det var mest tur. Hon kan sitta med lite stöd nu.
Hon hatar att ligga på mage, vilket medfört att några vändningsförsök inte existerar. Hon tjurar bara ihop och ligger och tjuter till hon blir vänd på rygg eller upptagen.

Så, hur är/var era 4-månaders?

Sv: Vad "kan" era 4-månaders?

Oscar (4-mån på tisdag) kan sitta en liten stund i sin gåstol, med stöd framför sig för att inte tippa framåt. Sitter upprätt i soffan, också med stöd såklart. Han jollrar mycket, gör svarsljud/leènden. Har även börjat vända sig och sover på sidan. Har också upptäckt att han har fötter som går att leka med.

Smakportioner har vi tjuvstartat med och han äter allt som erbjuds - Gör egna pureèr av rotfrukter. Gröt fick han redan vid 3 mån, det älskar han med ett par tsk fruktpureè i. Detta är vad han kan i dagsläget. //Linda

Inez är en vecka äldre än Gry om jag läst BF-listan rätt :)
Det mesta som du skriver stämmer rätt bra på henne också.
Hon älskar att stå, det har hon gjort i över en månad nu. Under en period kunde man inte ha henne sittandes i knät, hon blev vansinnig tills man lät henne stå upp. Då blev det stora leendet igen.
Hon har börjat få gröt på kvällarna, vilket hon har älskat fram tills för ett par dar sen. Nu vill hon ha ersättning igen :confused:
Tycker inte så mycket om att ligga på mage, så lägger jag henne så så flippar hon över till rygg direkt. Nu har hon dock börjat sträcka sig uppåt bakåt när hon ligger på rygg, så snart kan hon nog vända över till mage om hon skulle vilja det (troligen inte :p ).
Sitta kan hon själv korta stunder, sen brukar hon oftast bli dubbelvikt över fötterna och välta omkull.

Och så har hon fått två tänder! (Ok, jag vet att det inte är en färdighet, men det är lite kul, så jag kunde inte låta bli att berätta det :D ).

Och visst, man "ska" väl inte jämföra egentligen. Men det är ju himla kul :laugh:

Och visst, man "ska" väl inte jämföra egentligen. Men det är ju himla kul

Visst är det det ;) Fast jag jämför nog inte egentligen, men det är kul att höra vad andra lika gamla barn kan/gör.
Ett tag var jag lite orolig för att hon inte visade ngra tendenser till att vända sig, men sen lugnade jag ner mig och insåg det jag redan visste, att allt är individuellt.

Det verkar som om Gry och Inez ligger ganska "lika", förutom vändningen dårå ;) Också har hon inga tänder.. Gröt ska vi snart börja med, ska introduceras inom ett par dagar!

Liknande trådar

J
  • Låst
Övr. Barn Vad är chansen att en man, 26 år gammal, kommer ändra sig? Hur mycket får sägas i stridens hetta, som sedan ska glömmas och förlåtas...
Svar
7
· Visningar
2 508
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈