Vad kan detta vara..?

Quinny

Trådstartare
Ska snart in med mitt 6 åriga sto till klinik för detta men tänkte höra vad mina kära buke-vänner tror det är för fel på henne.
Jag har haft henne på foder i en månad nu och när hon kom till mig hade hon väldigt dåliga hovar och var dessutom barfota. Jag tog ut en hovis som rättade till hovarna och hennes bockhov som hon har höger fram. Dessutom skodde vi henne runtom (hon har varit skodd innan betet).
Hennes ägare säger att folk har sagt att hon ser stel ut i bakvagnen men det var inget vi funderade på utan trodde det berodde på de dåliga hovarna och att det skulle bli bättre med igångsättning eftersom hon inte var igång när hon kom till mig (bara riden sporadiskt sen i juni).
Efter tre veckor börjar hon halta på höger bak i traven när jag rider i paddocken. Jag sitter av och skrittar henne, men hon haltar inte. Travar henne, halt.
Hon är inte svullen, inga gallor, inte öm, inte varm någonstans i benet eller i hoven. Hon får stå en vecka och jag promenerar henne bara nu. I helgen provade vi henne i traven på asfalt denna gången och hon haltar inget - går in i paddocken och travar henne - hon haltar.... Igår var en tjej ute och tittade på henne och hon upptäckte ett kontigt rörelsemönster på vänster bak, hon "knäcker" till kotleden precis när hon drar upp benet från marken.
Vad tror ni....? Börjar bli orolig för först trodde vi att hältan berodde på träningvärk eftersom hon är i något dålig form.
Tacksam för svar!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar