Vad kan detta vara? hovböld?

Ämelie

Trådstartare
Kan den stora sprickan i denna hov vara från en hovböld?? (hästen har lätt för att få hovbölder)
Hästen blev lite lätt halt i sommras. Hon gick bara på bete och reds inte, hältan upptäcktes då vi tog med henne en dag som handhäst. Vi tror inte det är en trampskada och det var som att sprickan bara fanns där en vacker dag... Vad tror ni? :bow:

Projektarbete1.jpg

(bilden är ca 3 månader gammal)

Sv: Vad kan detta vara? hovböld?

Ser ut som en skada precis i kronranden tex broddtramp eller annan skada, (som en hovböld som spruckit upp kanske) och där hoven sedan växt så att skadan nu sitter där den gör.

vi är ganska så säkra på att det inte är en trampskada, eftersom vi då skulle märkt det... Kan en hovböld spricka upp mitt på hoven som den gjort här? eller väljer den "enklare" vägar att gå?

Mig veterligen vandrar den upp och spricker ut vid kronranden, går väl inte genom hela hovväggen heller?
De brukar vandra upp och spricka mellan hov/kronrand.
/K.A

det är min tanke också, men det är inte första gången hon fått en hovböld på kostigt ställe :crazy:

Men då borde den väl legat och trängt där länge.. har hon inte varit halt av det? borde hon ju minst sagt varit isf.. Hoppas nån hovslagare vill in och kommentera...

Nej den spricker inte upp där utan i kronranden, och det är i så fall ett tag sen. Ser öht ut som en äldre skada som "växt ner" från kronranden. Har den fått det där plötsligt? Ser inte ut så alls.

Precis, ser ut som att den "sprickan" måste varit där i flera månader (ser ut till att vara ganska många cm upp till kronranden på bilden)
Så att det helt plötsligt nu bara har tillkommit en spricka när nere utan att du sett det vandra nedåt kan inte jag förklara.
Ändring i foderstat och annat lägger sig ju inte på det viset.. Om du nu är säker på att det där inte är något som har "växt" ned så vet jag inte vad det kan vara.

minimi skrev:
Nej den spricker inte upp där utan i kronranden, och det är i så fall ett tag sen. Ser öht ut som en äldre skada som "växt ner" från kronranden. Har den fått det där plötsligt? Ser inte ut så alls.

Denna bild är tagen några månader efter att vi upptäckte sprickan! Det skulle ju kanske kunna vara så att det är en gammal skada från kronranden som blivit större? Att sprickan gått sönder och att det var då som vi inte kände igen sprickan längre...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Missemus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar