vad kan detta vara för sadel?

T

Tilla

har ingen bra bild men funderar på va de e för sadel...

bättre bilder i morgon

ShowUserFile.aspx

Sv: vad kan detta vara för sadel?

Hej det ser ut som den där billiga sadeln som jag fick hem en gång made in india.inköp 900kr .i affären ca 3000kr. Inte att rekomendera riktig plojsadel.

Jepp, ser ut som en billig plojsadel (och :eek: Wow, vilket skräck exempel på sadelpassning också :eek: )

Först å främst är den inporterad från tyskland,å i matrialet är inga problem inte bomen heller.. vi har skruvat isär den..

Å ang passningen... De ligger två tjocka paddar under sadeln.....

Hmm, importerad från Tyskland...Jaha :confused: .
Om det nu ligger två tjocka paddar under sadeln, så för hästens skull, ta bort den ena och se till att ni släpper på bakgjorden OCH fäster ihop den med "framgjorden" , där bak ska ingen gjord vara och inte så hårt. Hela sadeln ser ut att vara en meter över havet :eek: , ju mer du stoppar under desto trängre blir sadeln för hästen.

Bara för den e importerad från tyskland så behöver de ju inte vara kvalité :smirk:
Sadeln ligger helt :devil: den e för tok för smal med alla diverse padd som du har, å bukgjorden fyller inte sitt egentliga syfte när man genom den försöker spänna ner sadeln bak :crazy:

Skruvat isär, vet ni vad ni håller på med?
Hur vet du att bommen är bra? beskriv...
Lädret ser billigt ut, dessutom silvret så det är nog ingen påkostad sadel.

Sadeln ligger i framvikt, säkert för smal med alla paddar... Den ligger på hårt framme, och ser ut att lätta något baktill. Bakgjorden sitter för hård tycker jag också!

Vi skruvade isär sadeln pga vi bytte ut sadelgjords hållaren... å för att ta sig dit fick vi plocka isär den..
Jag hadde flera paddar bara för att testa.då folk blev sura när jag enbart hadde filten under..

Vist sadeln kan vara för smal men de e trotts allt en full quarter bom..

Å nej pga den kommer från tyskland behöver de inte vara bra kvallite,men jag tycker den värkar bra.. å skinnet på sadeln är def bra.de är ingen dålig kvallite på skinnet iaf... (iaf vad jag fick veta av sadelmakeren som skurva isär sadeln)

Jag hoppas inte att denna "sadelmakare" hjälpte dig att prova ut denna sadel för då är det en som är oseriös.

Du skriver:
Visst sadeln kan vara för smal men de e trotts allt en full quarter bom..

Din häst kanske behöver något ännu bredare så det är inget att neka till. Klart att endel (inräknat min) behöver vidare än fullquarter. Sen så skiljer sig bomvidderna från märke till märke så denna behöver inte vara så bred bara för att det är en fullquarterbom.

Du skriver:
folk blev sura när jag enbart hadde filten under..

Klart de blir sura, hur ska du kunna fördela ett tryck jämt när du inte har något ordentligt tryckavlastande material under sadeln. En w-sadel är en bladsadel= de har inga stoppade paneler under som tryckavlastar vikten, det har den klassiska sadeln. Därför måste man ha en tillräckligt tjock padd som utgör stoppning.

Tycker ändå att det ser ut som en billig skitsadel, vad är det för märke på den??

Först å främst är den inporterad från tyskland,å i matrialet är inga problem inte bomen heller.. vi har skruvat isär den..

Å ang passningen... De ligger två tjocka paddar under sadeln.....

Jag vet vad det är för sadel. Det är som jag sa tidigare.
Har haft 3st liggande här hemma i 1månad. Skitsadel. Lädret är ok men det är ingen kvalitetsadel. Där me BASTA!

Jag vet vad det är för sadel. Det är som jag sa tidigare.
Har haft 3st liggande här hemma i 1månad. Skitsadel. Lädret är ok men det är ingen kvalitetsadel. Där me BASTA!

Om de är sådan SKIT sadel som ni påstår,varför har du då 3st hemma?

Ska man köpta en sprillans sadel när man ska rida in en häst? :crazy:

Lillan är inte inriden å har inga muskler så jag tänker inte lägga ner massvis med pengar på en sprillans förens hon är inriden!

Ska man köpta en sprillans sadel när man ska rida in en häst?
Nej det behöver man inte, MEN man behöver absolut en sadel som passar annars kommer hästen börja bocka, rusa, bli sur då man lägger på sadeln( plus hundra elva andra "olater" ) ,mao, hästen kommer från början förknippa ridning och sadel med något ont och DET är väl inte riktigt vad inridning ska göra ;) ...
Och har hon inga muskler, så lär hon definitivt inte få några heller om inte sadeln ligger bra.

Använd vanlig padd på 2½ cm - (max) 5 cm i tjocklek, beroende på hur bred sadeln är och är den för smal, så får du sälja och köpa ny ,bara för att det är en FQ, så behöver den inte passa just din häst.

Senast ändrad av en moderator:

Om nu din sadel är av sämre kvalitet så ok, vad gör det egentligen? OM den passar din häst bra. De viktiga är ju att passformen är rätt för hästen. Om den är det finns ingen anledning att inte använda en sån sadel. Däremot kan du inte räkna med att den håller hur länge som helst, men det är ju en annan femma. Det finns sadlar av hög och låg kvalitet, men en budgetsadel behöver inte vara fel för det så länge den har bra passform för hästen den ska ligga på tycker jag. Passar inte sadeln spelar det inte nån roll hur bra kvalitet den har, då ska den ändå inte användas.

kl
jag vet inte vad det är för sadel, ser ut som en nonamesadel.
för övrigt som kanske är OT och inget du efterfrågat så tycker jag...

det som först slog mig var den kraftigt sneda vinkeln på sadelgjorden. När den är spänd ska den vara lodrät, i detta fallet "sneddar" sadelgjorden eller "lutar" åt höger mot sadelgjordsfästet så det bildar kanske 25-45 graders vinkel. Det ser ut som sadeln har en 7/8-dels rigging men den hade behövt en full rigging = sadelgjordsfästet flyttas fram maximalt. Det finns för och nackdelar med de olika typerna av riggningar, i detta fallet är det säkert inte riggningen som behöver ändras. Med en bättre sadel kan ju de flesta hästar ha 7/8 riggning.

som övriga sagt är bakgjorden spänd på tok för hårt, tror det är minst en handsbredd det ska vara mellan den och magen. Tanken med en bakgjord är att den ska hindra sadeln från att lyfta när man till exempel fångar något i en lasso och det drar till fram i hornet på sadeln. Bakgjorden ska aldrig ligga an mot hästens mage i vanlig ridning när sadeln är i "viloläge" om jag kan kalla det så.

Den ser ut att ligga ovanpå hästen, bra att du har paddar istället för en filt, men du ska inte padda för mycket heller, lagom är bäst.
Jag tycker också det ser ut som en skitsadel och som någon sa innan är det ingen kul första erfarenhet för en häst som ska bli riden att känna att det gör ont.

Jag håller med biggan till viss del. Visst ska en sadel ligga bra, men jag håller inte med om att det då kan kvitta om det är en budgetsadel eller kvalitétssadel. I budgetsadlar har de en riktig skitbom som kan ge vika och orsaka att ryttares vikt inte fördelas jämnt, den kan alltså bli skev mm mm. Om du har en bättre sadel har du en solid bom och om den sadeln passar så gör den det, den ändrar inte form.

Infogar en bild på en skitbom (en som jag btw "lånade" från _Eva_ som hon lagt in i en annan tråd i egenskap att fortsätta upplysa folk om detta)

bom-1.jpg

här är en läsvärd sida skriven av en mycket kunnig man som skriver om vilken typ av sadlar man ska AKTA sig för:
http://web.telia.com/~u47202999/anslag/wsadel.html

här är en bild på en bra och till och med vacker bom i jämförelse :love:
saddle_tree2.jpg

KÄLLA: http://www.freckerssaddlery.com/saddle_tree.php

jag tycker inte heller det är någon idé att köpa en dyr kvalitétssadel för en inridning, kan du inte låna en sadel?
Varför måste du ha en westernsadel? Det går väl lika bra med en engelsk?

Hoppas inte du tar illa upp för inlägget men detta är vad jag tycker och jag vill bara hjälpa till om jag kan. Jag har skrivit i fler trådar om detta och jag har själv vart i denna sits, du kan läsa om det här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=735691#post7490351

lycka till :bump:

å andra sidan tycker jag denna bommen var dööööfiiiin :love: :love: :love:

tree2.jpg

NOT!!! :rofl: :D :rofl: kunde inte låta bli FÖRLÅT!!! :p :D :)

Vi skruvade isär sadeln pga vi bytte ut sadelgjords hållaren... å för att ta sig dit fick vi plocka isär den..
Jag hadde flera paddar bara för att testa.då folk blev sura när jag enbart hadde filten under..

Vist sadeln kan vara för smal men de e trotts allt en full quarter bom..

Å nej pga den kommer från tyskland behöver de inte vara bra kvallite,men jag tycker den värkar bra.. å skinnet på sadeln är def bra.de är ingen dålig kvallite på skinnet iaf... (iaf vad jag fick veta av sadelmakeren som skurva isär sadeln)

Jag funderar på om din sadel är en randols sylveride. Jag köpte en sån svart till min fjord, men den passa inte så bra(smal) så jag sålde den. Har bild så ser man vad lika de är.

mer bilder finns på pixbox

Hittade en hemsida från tyskland som sålde dem i svart och även brunt som din med mocka är det va? min hade inte mocka, ja köpte den ny av en ridskola som hade utförsäljning i deras ridsportbutik. Har för mig att den där hemsidan angav att sadeln va byggd för haflineger och tinkrar eller nåt.Fick den för halva priset av dem så när jag i min tur sålde den fick jag ut nästan samma summa som jag köpte den för! hittar ej hemsidan nu.

Kvaliten är nog inget vidare. Tie strapen gick av under ridtur, sadeln låg dock kvar på hästen så ingen skadades. Vart barbacka resten av turen o sen köpte jag en ny tie strap och satte dit och sålde sadeln..

Ja o bukgjorden var alldeles för kort för min häst med så jag struntade i att använda den. om jag Ska jag köpa en w-sadel igen så ska jag ha den ordentligt utprovad först!

Hade förövrigt 4 opasande sadlar i sadelkammaren då så jag sålde av och köpte en bomlös och en bred syntet(engelsk)

Med bakgjorden på det viset kan man verkligen få sig en åktur!
Bucking bronc! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
786
Senast: QueenLilith
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka