Vad kan det..

Thera

Trådstartare
.. finnas för anledningar till att en häst plötsligt blir tjock om båda bakbenen? Hon är inte gallig, utan svullnaden är av exakt samma typ som de får vid lymfangit, sådär lite svampig.

Båda bakbenen ser likadana ut, ganska svullen runt om från kota till has. Möjligtvis lite varm, men det är svårt att avgöra.
Svullnaden går ner nästan helt vid lättare motion.

Hon är pigg och glad, ingen feber och ingen hälta. Inga sår heller.

Någon som vet vad sånt här kan bero på? :bow:

Sv: Vad kan det..

Jag har haft samma problem på två hästar i mitt stall, och jag fick en möjlig förklaring att det kan vara för kraftigt grovfoder, för mkt protein. Jag brukar alltid analysera mitt hö, men i år har jag inte gjort det, för hästarna går så lite pga min graviditet, så jag klarar att täcka deras behov även med ett sämra hö. Men alltså, problemet kan vara för "bra" hö för den motion hästen utför. Jag har tagit bort allt annat i foderstaten (de hade 1dl kornkross och 1dl betfor för att få i sig mineraler och b-vitaminer) och det blev bättre. Vet som sagt inte om det är pga kraftigt hö då jag inte har analys, men det kan vara värt att fundera på.

Brukar kunna bero på en tarmstörning. Oftast kommer reaktioner ifrån magen på hästar, prova att ge lite bakjäst eller proviva och se över om fodret är av god hygienisk kvalitet eller om du nyligen ändrat något.

Jag har haft samma problem på två hästar i mitt stall, och jag fick en möjlig förklaring att det kan vara för kraftigt grovfoder, för mkt protein.

Det är nog snarare tvärt om. Vid låg koncentration av protein i blodet minskar det osmotiska trycket varvid vätska kan lämna blodplasman. Detta kan resultera i ansamlingar av vätska under huden (edem), dvs. svullnader.

En låg koncentration av protein i blodet kan ha flera orsaker. En brist på protein i foderstaten, svårighet att absorbera protein (egentligen aminosyror) från fodret, olika sjukdomstillstånd (tarmsjukdom, njursjukdom etc.).

Tack för era svar! :bow:

Brukar kunna bero på en tarmstörning. Oftast kommer reaktioner ifrån magen på hästar, prova att ge lite bakjäst eller proviva och se över om fodret är av god hygienisk kvalitet eller om du nyligen ändrat något.

Hon får redan Mikrobalans, däremot upptäckte jag för några dagar sen att ensilagebalen vi fodrat med ett par dagar var helt möglig på ena sidan, såg inte det förrän vi kom en bit in i balen. De har alltså fått i sig en hel del av detta, finns möjlighet att det kan ge såna här symtom?

Tyckte det hade gått ner något idag.

SpaderÄss och Noteca, inte omöjligt att det har med förändring av proteinet att göra, jag har börjat ge kraftfoder igen nyligen då hon har ridits mer under julen..

Är det ett proteinkraftfodermedel som du har gett till hästen?
Om inte så kan du nog inte vara säker på att det är just proteinet som är orsaken. Spannmål innehåller en hel del stärkelse.

Jag menar inte att det beror på stärkelse, bara att det lika gärna kan vara det eller den mögliga balen.

Min erfarenhet är att det antingen är foderbyte av något slag som hästen reagerar på, eller virus. Kan du ha missat en febertopp? Den variant min häst hade gav lite feber en dag, och sedan svullna ben, bakbenen mest. Varade nog någon vecka har jag för mig. Liknande virusvariant har drabbat ett antal hästar i stallen i närheten i år.

Mögel kan absolut ge sådana symtom. När min häst hade det trodde vet. att hästen fått i sig något dåligt ute i hagen, typ ruttet gammalt gräs.

Tack för hjälpen, det verkar ha varit möglet, nu är det helt borta!

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 816
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI