Vad kan det vara?

S

sodiro

Min hund, tik 1.5 år har börjat klia och tvätta sig ganska mkt på frambenen, hon brukar inte göra det. Hon tycker även det är otroligt skönt att bli kliad mellan frambenen och på bröstkorgen (stampar med benet och flinar) vilket hon aldrig gjort tidigare oavsett var jag kliat henne.

Hon är för närvarande lös i magen, äter inte så bra,(har varat i ca 3 dagar, ätit sämre de senaste 2 vec) hon brukar äta upp all mat på engång men nu tar hon några bitar sen går hon därifrån, är som vanligt i övrigt, lite slöare.

Jag har tittat i pälsen och har inte hittat något, inte någe exem, skorv eller torrhet, hon har lite mjäll på ryggen vilket hon inte brukar ha.

Vad tror ni det kan vara? Kan lös i magen och klådan ha ett samband? Bör hon få fasta någon dag?

Senaste 3 veckorna har hon badad en del i en sjö (inte saltvatten) dock bara till magen, hon simmar inte. Hon har haft 5 fästingar som jag sett och tagit bort, 1 av dom var lite större och kan ha suttit ett tag. De andra 4:a var små, knappt synbar.
Vi bytte foder för ca 1.5 mån sen men det var likartat de tidigare fodret vi hade fast annat märke.

Någon som har någon teori eller idé om vad jag ska göra?

Sv: Vad kan det vara?

Eksem? Foderallergi? Ohyra? Svårt att svara på. En veterinär kan hjälpa dig att utesluta vissa saker.

när mina hundar har fått skabb har det börjat precis så. "skabbtestet" dvs när man kliar på öronsnibben, har aldrig gett något resultat på mina hundar. man kan göra ett skrapprov hos vet för att se om man hittar några skabb, men hunden kan mycket väl ha skabb även om man inte hittar något. min vet valde därför att prova att behandla och hundarna blev friska.

Det absolut första man kollar upp när en hund får klåda är om den har ohyra. Först efter att ha uteslutit det går man vidare och kollar upp foder mm.

Har man otur kan det ju va den större fästingen som spökar men jag tror nog på ohyra jag oxå kolla upp med en vetrinär man kan ju bara ringa dit och fråga vad dom tror.

Skulle också tro på ohyra.Nu har det ju inte vart så varmt denna sommaren(hm,inte där jag bor iallafall;-) ) men annars kan ju vattnet innehålla både bakterier och alger som kan ge hunden klåda.Precis som någon annan skrev,kanske du ska ta en tur till vetrinären och kolla upp så att det inte blir värre.

Har själv en allergisk hund och vet att även detta ger kli,men vi ska ta inte ta ut något i förskott........

Allergier är vanligt inom rasen, men jag skulle först kolla upp ohyra.

Mjällkvalster sprids exempelvis ruskigt lätt, och är svårt för många att upptäcka innan det gått lång tid.
Loppor är svåra att upptäcka, och ger kli.
Olika sorters skabb kan vara svårt att upptäcka också, till och med på skrapprover.

Jag hade först kollat upp ovannämnda, och om där inte finns något - börjat kolla på allergier. Finns måååånga sådana, tyvärr.

skabb och ohyra? stackarn! Ska absolut ringa vet!
Tack till er alla för svar, nu blev jag jätte nervös haha men skönt ändå att få lite tips

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir supernervös varje gång någon av mina kliar sig längre än sisådär 3 sekunder typ :D

Speciellt efter att en kompis hane nyss fått konstaterad allergi mot kvalster, gräs, pollen och diverse smått och gott....

skabb och ohyra? stackarn! Ska absolut ringa vet!
Tack till er alla för svar, nu blev jag jätte nervös haha men skönt ändå att få lite tips

var med om samma sak på min ena hund häromdagen, vitt mjäll över ryggen och gnagt sig lite på frambenen, jag köpte Frontline vet. spray på apoteket.
Det har tagit bort det. jag är ganska säker på ohyra....
Glöm ej göra rent sängar m.m efter behandling...Lycka Till!

ja verkligen jätte nervös, hua. Men en allergi borde väl ha upptstått tidigare? För vi har inte gjort något annorlunda, förutom köpt ett annat foder som var likartat de förra.

Jag glömde skriva att hon kliar aldrig sig själv på magen och bröstet utan det är bara på frambenen hon gnager ibland.

Ladymiranda: Ringde du aldrig vet? jag såg att det fanns schampoo för ohyra. Hon får inte vara i soffa och säng men är nog lika bra att göra rent ändå? Dammsuga vad mer bör man göra?

det kan ju vara i princip vad som helst, men eftersom ohyra är så vanligt så är det nog den mest sannolika diagnosen. när det gäller just skabb får man lätt bilden av en hund som kliar sig sönder och samman, men av mina hundar var det bara den ena som kliade så mycket att han blev hårlös. den andra hade bara ett litet märke på ena bakbenet som var lite tunnpälsad. hon kliade sig inte överdrivet mycket själv heller. pojkvännens hund blev konstigt nog inte smittad.

förr kunde man köpa tigusspray på apoteket och i välsorterade djuraffärer. men det medlet drogs in. jag vet faktiskt inte om det finns något alternativ? fråga på apoteket. hur som helst så sprayade jag med detta på alla ytor som inte gick att tvätta (alltså möbler av tyg och vardagsrumsmattan). en del ohyra klarar av att leva en tid utanför hunden, så det är väldigt viktigt att noga göra rent i hundens närmiljö.

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 811
Senast: BobberiBoo
·
J
Hundhälsa Min hund har sedan ca 6 veckor sedan varit irriterad på ena sidan och ena benet. I början tänkte jag inte på det så mycket då han inte...
Svar
15
· Visningar
14 485
Senast: jappisen
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 440
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar