Vad kan det vara?

josefinefreed

Trådstartare
Kort förklarat. En av mina vänner har för 3 månader sedan köpt en ny häst, en vbl-valack.
När man ska trava så fattar han lugn galopp på engång och är lite svår att bryta av till trav. När man väl vill fatta galopp kickar och och lägger örona bak och sparkar bakut, speciellt när man vill driva in honom i galoppen.

Han är inte halt. Men jag får för mig att han kanske har någon låsning någonstans? Eftersom han inte vill trava på egen hand, utan hellre galoppera sakta, sakta och markbundet, och när man vill driva in han i ordentligt galopp så protesterar han.

Han håller på och kickar/sparkar bakut med ett spec. ben, och det benet håller han även på och drar upp och grejar vid borstning m.m. och lägger öronen bakåt.

Det är en jättetrevlig häst.. jag tror inte det handlar om bus, men jag vet inte..

Vad tycker ni att jag ska tipsa ägaren om?

MVH Josefine

Sv: Vad kan det vara?

är den riden mycket tidigare? kommer den direkt "från banan?

att den inte travar kan bero på att den inte hittar balansen och takten pga att det går för sakta.
När den väl travar, travar den rent? och i vilket tempo går det då?

att den sparkar bakut när man fattar galopp kan vara ren pigghet, eller så känner den sig pressad.

men börja med att gå igenom hästen hos veterinär.

kan ju ha ont i det benet han drar upp, skulle nog kolla upp han hos vet nu så det inte blir nått skit sen.

Det KAN också vara så att han helt enkelt inte går fram ordentligt för skänkeln, min häst beter sig likadant ibland när hon är på latsidan och inte vill lyda riktigt.

Men jag hade definitivt kollat upp hästen.

Ja han är mycket riden tidigare. Ja, när han travar travar han helt rent, har aldrig känt av någon passgång elr så. Och det går väl lite snabbare än arbetstrav innan man fått in honom i det.

Skulle inte kunna tro att han kickar av ren pigghet eftersom han inte vill gå framåt i galoppen liksom. Han är rätt seg annars också, om man inte driver.

Till alla:
När ni skriver att dem borde kolla upp han hos veterinären, VAD exakt kollar man på? Menar ni röntgenbilder elr så? För han är ju inte halt.

Kan man ta ut en kiropraktor/massör? Som får kolla om de finns nån låsning?

gör väl böjprov eller beroende på vad vet tror. Fast min häst hade inflammation så visade han typ ingenting förutom på böjt spår och hade då typ 3 gradig hälta vid böjprov...

hos veterinären: berätta problemen för veterinären så går nog vet igenom hästen ordentligt........:)

Antingen är hästen istadig eller så reagerar han på smärta någonstans. Eftersom det är svårt att ställa diagnosen istadig måste man börja med att utesluta smärta. Hästen bör tas till klinik för genomgång av rörelseapparaten.

Det beteende du beskriver ses bla vid knäledsinflammationer; hästen vill inte sätta under sig det onda bakbenet i fattningen och protesterar.

Okej. Ja han går med huvudet som världens stjärnkikare också..

Jag tkr det verkar mest troligt att det är smärta isf.

Tack för svaret

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 312
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 540
Senast: caballus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 106
Senast: Luff
·
Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 114
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka