Vad kan det vara?

H

hon_med_skäcken

I Fredags skulle jag ta in min häst för skötsel. Då upptäckte jag en ovanlig svullnad i höger bakben. Jag kände inte någon värme men han var svullen.
Jag travade med honom för att kolla om han var halt och han haltade något. I skritten syntes det inte lika mkt.

Idag är han fortfarande svullen och något varm på yttersidan av benet. Jag testade att trava med honom och han haltade inte lika mkt som i fredags. Jag har ingen aning om vad han har gjort. Han är bara svullen men inget sår. Jag trodde att han blivit sparkad men han har inget hack eller något. Kan detta vara en vrickning?

Ska jag värma svullnaden eller ska jag kyla? Jag tog en slang och spolade lite på benet idag. Men finns det något mer jag kan göra?:(

Sv: Vad kan det vara?

Hur ska man kunna ha någon åsikt om vad det kan vara när du inte skriver var svullnaden sitter :)

Svullnaden sitter vid skenan..
Bild:
SKA.jpg

Svullnaden sitter i bakbenet säger du men på bilden är det ett framben. Om du vill ha hjälp får du nog anstränga dig lite mer.

Hade samma problem med min häst i våras. Hade ingen aning om vad hon hade gjort och hon var varken halt eller varm. Men jag linimentade och hade lindor på över natten. Och sen gick det över. Jag antog att hon hade strykt sig själv i hagen, då hon gärna kan göra det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023