Vad kan det vara*orolig*

Kaeela

Trådstartare
Min häst blev sparkad på framknäet för 2,5 vecka sedan, hon blev sydd och fick även ett dränage. Har därför haft bandage på benet dygnet runt, som självklart har bytts dagligen i samband med rengörning av såret. För ca en vecka sedan hade hon fått lite skav på baksidan av knäet, precis i knävecket. Lindade då med extra mycket bomull närmast benet för att försöka förhindra det, men det blev ändå värre. Det blev typ förhårdnader och plötsligt var det ett sår där. Slutade linda benet för ett antal dagar sedan men det har ändå blivit värre! Har tvättat, och nu på sistonde smörjt med mjukgörande salva för att hålla flugorna på lite avstånd. Det är som små krustor som man kan pilla bort, lite längre upp på benet är hon typ fjällig. Såret har blivit större pga dessa krustor med päls som trillar av. Nu är väl sårskorpan 2 cm på bredaste stället.

Vad kan det vara? Rasp, regnskållor? Något skit som kommit in i det sydda såret och spritt sig (vad vet jag?)... Och vad kan jag göra?

Veterinären som sydde henne ska höra av sig imorgon ang. hur det går med läkningen osv så ska höra mig för där, men ni visa bukefalister sitter ju ofta inne med mycket kunskap o goda råd så fram med dem nu!

Sv: Vad kan det vara*orolig*

Gissar på skav av bandaget! Men kan ju inte säga hundra utan att ha sett det! (bild?)

Tvätta rent, använd lotagen (ifall det svallkött, brukar bli på bandage skav)

Jo, det började nog som skav av bandaget men borde det då inte börja läka o INTE bli värre nu när hon går olindad? Det hårlösa området växer ju dag för dag och hon har inte haft bandage på sex dagar.

Svallkött är det nog ingen fara med än så länge då det inte är som "köttsår". Har redan en oöppnad flaska Lotagen då vi trodde att det började bli det på det sydda såret, men vi klarade oss (den här gången...) Kan de få typ något slags fukteksem eller dylikt? Tänkte på att de blir ju lätt varmt under all bomull o bandage...

Det kan vara slaggprodukter som måste ut "inifrån". Din häst kankse har fått en smäll på en större yta än själva såret är på. Mitt halvblod fastnade en gång mellan två plank och satt som ett skruvstäd. Vi fick såga loss honom. Allt gick bra och inga ytliga sår fanns. Dock blev benet svullet och det bildades som mugg runt om och var svullet. Rådfråga din veterinär. Din häst kanske behöver en pencilinkur/ antibiotika eller något liknande. Jag baddade med utspädd väteperoxid och det funkade utmärkt, men det får man absolut inte göra om det är öppna sår det handlar om. Väteperoxid är frätande.

Kan det inte vara skav från bandaget som flugorna äter sönder?

Förra foderpollen fick en sår i ena mungipan av bettet en gåg vid denna tid på sommaren. Red i grimma medans de läkte men det blev bara större och större pga flugorna. Min rädning blev lacasyd+vatten+helosan+flugolja. Funkade toppen och efter några dar va de borta :)

jag tycker det låter mer som bandagetryck än skav. linda inte, massera och behandla ev med smärtstillande och antiinflammatoriskt. prata med din veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 516
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 806
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 699
Senast: jarnroos
·
Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II