Vad kan det vara för fel?

Om det är nackbandmask så är reaktionen efter avmaskning en allergisk reaktion på mikrofilarierna som dör.
Exakt, vad jag undrade kring var din rek ang UL, det är väl meningslöst om han är avmaskad? Eller har jag missat något? :o
 
Exakt, vad jag undrade kring var din rek ang UL, det är väl meningslöst om han är avmaskad? Eller har jag missat något? :o
Honan dör inte av avmaskningen, bara larverna. Honan verkar bli steril eftersom problemen försvinner efter avmaskning. Det mest intressanta skulle vara att hitta honan innan avmaskning och spruta ivermektin rätt in i cystan där hon befinner sig och se vad som händer!
 
Honan dör inte av avmaskningen, bara larverna. Honan verkar bli steril eftersom problemen försvinner efter avmaskning. Det mest intressanta skulle vara att hitta honan innan avmaskning och spruta ivermektin rätt in i cystan där hon befinner sig och se vad som händer!

Jag läste någonstans (minns inte var) att honan dör och blir inkapslad. Stämmer inte det då alltså?
 
Jag läste någonstans (minns inte var) att honan dör och blir inkapslad. Stämmer inte det då alltså?
Hon kapslar in sig själv men dör inte, och inkapslingen händer innan avmaskning. Förkalkningen händer när hon dör men det är inte pga avmaskning.
 
Hon kapslar in sig själv men dör inte, och inkapslingen händer innan avmaskning. Förkalkningen händer när hon dör men det är inte pga avmaskning.

Tack så mycket för svaret :) Då är jag lite klokare nu.

Hoppas att det är okej med en följdfråga, kan hästen fara illa av förkalkningen? Tänker att nacken är ju känslig och inte finns det så mycket "extra" plats där heller.
 
Tack så mycket för svaret :) Då är jag lite klokare nu.

Hoppas att det är okej med en följdfråga, kan hästen fara illa av förkalkningen? Tänker att nacken är ju känslig och inte finns det så mycket "extra" plats där heller.
Den sitter inte i nacken utan i nackbandet, oftast strax framför manken. Det är sällan det ger problem men säker kan det vara enstaka individer som får en olyckligt placerad förkalkning.
 
Tack för alla svar och tankar om vad det kan vara.

Idag var jag ute på förmiddagen. Benen var något bättre och nu har han bara en liten reaktion i halsen och bara på vänster sida.
Muggen är oförändrad, ser precis likadant ut som hans sår så det känns självklart att det hör ihop.
Har tvättat och smörjt enligt rekommendation från vet.
Annars inget konstigt, han är pigg och glad, ingen feber, inget kliig.
Promenerat honom lite även idag.

Fick meddelande från stallägaren förut, Fille helt ren i benen vid insläpp!

Nu håller vi tummarna för att detta blir bra.
 
Den sitter inte i nacken utan i nackbandet, oftast strax framför manken. Det är sällan det ger problem men säker kan det vara enstaka individer som får en olyckligt placerad förkalkning.

Aha! Ja det kan ju alltid bli att det vill sig illa även om det inte är det vanliga. Tack för svaret :)
 
Mycket bättre!
Svullnaden i benen är borta, muggen börjar läka och såren läker som de ska.
Musklerna i halsen är mycket bättre, kan ana en liten värmeökning på vänstersida.

Gått i 40 minuter med honom idag, han rörde sig fint och var pigg och glad som vanligt :)
:up: Blir diagnosen Nackbandsmask?
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
801
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 813
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp