Vad kan det vara för fel?

@Bison Jag tänker på hans sår, påminner de om dessa?

bild-1-2.jpg

Det började som bilden ovan, men blev så här innan det vände

bild-7.jpg
 
Som @prallan är inne på tror jag mycket väl att såren kan vara "akuta regnskållor" inducerade av stress. Det har jag haft på en av mina, inducerat av stress i samband med flytt. De var väldigt öppna och rinniga jämfört med de mer kroniska som ju vanligen är ganska torra. Så bra att han sätts på antibiotika. Om det är streptococcer bör ju såren i alla fall försvinna då inom några dagar. Har du testat att tvätta såren med klorhexidin? Jag har inte läst allt så kan ha missat det.

Är det allergiskt borde ju cortisonet ta det (om han får det systemiskt vill säga). Oavsett vad grundproblemet är är det ju bra om såren behandlas eftersom han har problem av dem. Hoppas det löser sig!!
 
Som @prallan är inne på tror jag mycket väl att såren kan vara "akuta regnskållor" inducerade av stress. Det har jag haft på en av mina, inducerat av stress i samband med flytt. De var väldigt öppna och rinniga jämfört med de mer kroniska som ju vanligen är ganska torra. Så bra att han sätts på antibiotika. Om det är streptococcer bör ju såren i alla fall försvinna då inom några dagar. Har du testat att tvätta såren med klorhexidin? Jag har inte läst allt så kan ha missat det.

Är det allergiskt borde ju cortisonet ta det (om han får det systemiskt vill säga). Oavsett vad grundproblemet är är det ju bra om såren behandlas eftersom han har problem av dem. Hoppas det löser sig!!
Ja, min ena fick sådana sår när han blev attackerad i hagen. Ett pucko bara släppte ut sin häst utan någon som helst föraning :cool::devil::banghead::rage: (han fick ett hugg rakt över ryggen i sadelläget dagen innan vi skulle iväg på meeting )
 
VAd är detta?
Vet fortfarande inte. Det kom på några dagar, fullständigt exploderade. Jag fick åka till klinik för att få hjälp med rakning, provtagning och rengöring. Proverna visade inte något speciellt, det gör de aldrig på denna hästen. Måttligt med streptokocker har jag för mig att det visade, men inget konstigt.
Behandlades med Siccalactin, jag fick hämta ut ett STORT paket för att kunna smörja in hela det området. Det hjälpte och hästen var som vanligt på några veckor.

Jag TROR att det var pga miljöombyte och foderbyte.
 
Som @prallan är inne på tror jag mycket väl att såren kan vara "akuta regnskållor" inducerade av stress. Det har jag haft på en av mina, inducerat av stress i samband med flytt. De var väldigt öppna och rinniga jämfört med de mer kroniska som ju vanligen är ganska torra. Så bra att han sätts på antibiotika. Om det är streptococcer bör ju såren i alla fall försvinna då inom några dagar. Har du testat att tvätta såren med klorhexidin? Jag har inte läst allt så kan ha missat det.

Är det allergiskt borde ju cortisonet ta det (om han får det systemiskt vill säga). Oavsett vad grundproblemet är är det ju bra om såren behandlas eftersom han har problem av dem. Hoppas det löser sig!!

Jag har väldigt svårt att se att de skulle vara orsakade av stress.
Han har stått på samma ställe utan direkta förändringar och är en väldigt obekymrad häst som mest håller sig för sig själv.
Han har heller inte tävlat de senaste veckorna, inga foderbyten osv.
Den enda förändringen är att min andra häst flyttade dagen innan, men de har inte gått tillsammans på ett par veckor och han har aldrig reagerat när hon varit iväg innan.

Han är schamponerad en gång med hoxocil och såren tvättas varje dag med klorhexidin, helt utan effekt.

Kortison kommer sättas in om penicillinet inte hjälper. Vi vill inte ge för mycket preparat på en gång.
 
Jag har väldigt svårt att se att de skulle vara orsakade av stress.
Han har stått på samma ställe utan direkta förändringar och är en väldigt obekymrad häst som mest håller sig för sig själv.
Han har heller inte tävlat de senaste veckorna, inga foderbyten osv.
Den enda förändringen är att min andra häst flyttade dagen innan, men de har inte gått tillsammans på ett par veckor och han har aldrig reagerat när hon varit iväg innan.

Han är schamponerad en gång med hoxocil och såren tvättas varje dag med klorhexidin, helt utan effekt.

Kortison kommer sättas in om penicillinet inte hjälper. Vi vill inte ge för mycket preparat på en gång.
Med stress menar jag den stress som den egentliga sjukdomen/skadan utgör. Men om inte antibakteriella schampoon etc hjälper verkar regnskållor osannolikt, för de brukar försvinna direkt. Håller med om att du verkar ha en vet som tänker strategiskt!!
 
Med stress menar jag den stress som den egentliga sjukdomen/skadan utgör. Men om inte antibakteriella schampoon etc hjälper verkar regnskållor osannolikt, för de brukar försvinna direkt. Håller med om att du verkar ha en vet som tänker strategiskt!!

Ah, då är jag med.

Nej, det kommer bara fler för varje dag.
Han går även naken ifall det var täcket dom var boven även om han aldrig reagerat innan. Men inget resultat, han ser ut som en skabbräv.
 
Du skulle kunna diskutera antihistaminer med din vet. Det går bra att ge 10 vanliga receptfria för människa per dag till häst. De påverkar inte annan medicinering och ger väldigt sällan oönskade biverkningar.
 
Du skulle kunna diskutera antihistaminer med din vet. Det går bra att ge 10 vanliga receptfria för människa per dag till häst. De påverkar inte annan medicinering och ger väldigt sällan oönskade biverkningar.

Tack för tipset.
Det ska jag ta upp med min veterinär.
 
Provsvaren på regnskållorna var negativt.

Idag var han lite bättre, rörde sig obehindrat och har inte fått flera sår.
Fortfarande öm i musklerna men inte lika stark reaktion vid beröring.
 
Hepp, idag var han kraftigt svullen i alla fyra samt skapet. Fortfarande feberfri och allmäntillståndet är gott. Kliar inte och inga nya sår, de som är har torkat upp.
Men har fått mugg på ett bakben, han har aldrig haft mugg.
Ringde såklart direkt vet som efter diskuterande fram och tillbaka valde att avvakta till imorgonbitti. Alternativet är kortison men det är så stor risk för biverkningar, speciellt när han redan får så mycket annan medicin så hon vill helst undvika att sätta in det. Om benen svullnar mer så kommer det dock sättas in ändå.
Har promenerat honom och han rör sig obehindrat.
Vet hoppas på att det är mickrofilarierna (stavning) som är påväg bort då symptomen stämmer in på det.
@Madick vad tror du?

Såhär ser han ut








 
Hepp, idag var han kraftigt svullen i alla fyra samt skapet. Fortfarande feberfri och allmäntillståndet är gott. Kliar inte och inga nya sår, de som är har torkat upp.
Men har fått mugg på ett bakben, han har aldrig haft mugg.
Ringde såklart direkt vet som efter diskuterande fram och tillbaka valde att avvakta till imorgonbitti. Alternativet är kortison men det är så stor risk för biverkningar, speciellt när han redan får så mycket annan medicin så hon vill helst undvika att sätta in det. Om benen svullnar mer så kommer det dock sättas in ändå.
Har promenerat honom och han rör sig obehindrat.
Vet hoppas på att det är mickrofilarierna (stavning) som är påväg bort då symptomen stämmer in på det.
@Madick vad tror du?

Såhär ser han ut








Har ni tagit leverprov på honom? Min häst har haft liknande symptom, men vi har aldrig hundra fattat vad det är.
 
Ja, lever, njurar är helt okej.
Missade det.
Hmm... Elefantben och mugg har min haft flera gånger, samma med sår över kroppen då. Det är dessutom exakt samma årstid som min blivit dålig. Hon har inte haft problem med halsmuskulaturen, iaf inte som Fille, men kanske haft en viss påverkan. Jag har alltid tänkt att muggen och lymfangiten är sekundär, men aldrig hittat någon anledning trots massa veterinärinkoppling.
Min har blivit bättre av sig själv, jag har behandlat såren, men inte så mycket mer. Hon har inte varit så allmänpåverkad.
 
Vet fortfarande inte. Det kom på några dagar, fullständigt exploderade. Jag fick åka till klinik för att få hjälp med rakning, provtagning och rengöring. Proverna visade inte något speciellt, det gör de aldrig på denna hästen. Måttligt med streptokocker har jag för mig att det visade, men inget konstigt.
Behandlades med Siccalactin, jag fick hämta ut ett STORT paket för att kunna smörja in hela det området. Det hjälpte och hästen var som vanligt på några veckor.

Jag TROR att det var pga miljöombyte och foderbyte.
halvt knapplån

Jag var ju med om nåt liknande förra vintern på min ena ang såren. Nu vid flytten i höst återkom det men inte i samma utsträckning och jag badade hela hästen och behandlade med Virkon och det tycks fungera även om det inte helt gett med sig. Vi vet inte heller exakt vad det är eller beror på trots tester. Vi har haft funderingar kring allergi men gått över mer på att det kan handla om stress eller ev näringsbrister. Zink har varit tapeten då ena ponnyn visat tillfällig brist på det vilket också är ett av dom mineralerna som försvinner först vid stress.


@Bison Min ena hade otrolig smärta i halsen efter att dragit huvudet i krubban i boxen en gång och brutit ett ben i nacken. Din verkar dock ha smärtan längre ner på halsen om jag fattat rätt? Kan du ta dig iväg och röntga? B kan ju göra det portalt om du inte vill transportera i värsta fall.

Vi har en häst i stallet nu som fick en arg mugg som blossat upp på bara några dagar (har aldrig haft mugg innan) med svullnad i benet. Den lindas nattetid och går med kyllera på dagtid, mycket rörelse och muggen behandlas tvättas och behandlas med virkon och den är bättre nu efter 2 dagars behandling på det viset. Att vänta med kortison kan ju vara smart med tanke på alla biverkningar men också för att det faktiskt sänker immunförsvaret vilket i sig inte är bra om man kan undvika det. Hoppas pålle mår bättre snart.
 
Hepp, idag var han kraftigt svullen i alla fyra samt skapet. Fortfarande feberfri och allmäntillståndet är gott. Kliar inte och inga nya sår, de som är har torkat upp.
Men har fått mugg på ett bakben, han har aldrig haft mugg.
Ringde såklart direkt vet som efter diskuterande fram och tillbaka valde att avvakta till imorgonbitti. Alternativet är kortison men det är så stor risk för biverkningar, speciellt när han redan får så mycket annan medicin så hon vill helst undvika att sätta in det. Om benen svullnar mer så kommer det dock sättas in ändå.
Har promenerat honom och han rör sig obehindrat.
Vet hoppas på att det är mickrofilarierna (stavning) som är påväg bort då symptomen stämmer in på det.
@Madick vad tror du?

Såhär ser han ut








Mikrofilarierna rör sig ju i mjukdelar som senor och ligament utöver under huden så ja, kanske det. Har precis haft ett annat fall (lite annan början) där avmaskningen visade resultat direkt med ökad allergisk reaktion och sen klar bättring. Kanske du kan be din vet ultraljuda runt nackbandets fäste där honan brukar finnas, om du ändå är där eller hon har med sig manick. Mest för att se om man kan hitta den.
 
Mikrofilarierna rör sig ju i mjukdelar som senor och ligament utöver under huden så ja, kanske det. Har precis haft ett annat fall (lite annan början) där avmaskningen visade resultat direkt med ökad allergisk reaktion och sen klar bättring. Kanske du kan be din vet ultraljuda runt nackbandets fäste där honan brukar finnas, om du ändå är där eller hon har med sig manick. Mest för att se om man kan hitta den.
Men han har ju fått avmaskningsmedel redan :confused: Jag tycker det låter som en trolig reaktion på avmaskningen
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
801
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 813
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp