VAd kan det vara?? febertoppar!!! halv långt

nanni

Trådstartare
Här e min historia:
Torsdag: lite hängit skrittade ut han var pigg

fredag: såg allmänt hängig ut tämpade toll 39.7 han har vanligt vis 36.8 ringder vet.. diskuterade skulle avvakata till imorgon

Lördag: febern gått ner till 36.8 hans normal temp, på kvällen gått upp till 38.3 ringer vet avvaktar till nästa dag

Söndag: 37.6 morgonen svukkanat upp i båda bak, ringer vet kommer ut på kvällen temp hunnit stiga till 40.8. tar blodprov mot elychias (stavining)

Måndag: provet var negativt mot elychias (?) tog in honom vid halv 4 feber ända upp till 41.0 ringer vet kommer ut och tar virus prov

han har få vita blodkroppar.. lågt hb 115 allt tyder på virus men håller virus i sig så länge?

Sv: VAd kan det vara?? febertoppar!!! halv långt

Min ena shettis hade nått som jag tror kallades virusartros, inte säker. Det ger febertoppar och mystiska svullnader främst i benen och under magen. Min pålle hade som högst 42 grader. Det var nära att han strök med. Eftersom vi inte fick i honom varken mat eller vatten så fick han magsår på kuppen. Dessutom stod han på dropp i två dygn.

Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Det tog flera månader innan han var sig själv igen, mest på grund av magsåret.

Berätta gärna mer om det, jag har en häst i stallet som förut hade samma symptom. Febertoppar och konstiga svullnader. Han hade också lågt hb och dåligt med vita blodkroppar.
Vi tog ehrlichia/borreliaprov och det var negativt.
Veterinärerna kunde inte säga vad orsaken var. Han blev frisk efter ungefär en vecka. Stod under behandling med Butta för annan åkomma då.

Intressant - eftersom vi är "grannar"

Min häst bor i Upplands-Väsby.

Hade över 40 graders feber i lördags när jag tempade kl 15.00. Jag märkte att han var trött, hängig och åt saktare än vanligt.

Klockan 20.30 hade han 37.3! Likaså nästa morgon, e.m och kväll. Vilket faktiskt är LÅGT - han brukar ligga på strax under 38 grader.

Lika lågt imorse. På kvällen nu så var han tillbaka på normaltemperatur - 37.8.

Inga andra symptom på lördagen - möjligen liiite förstorade lymfkörtlar mellan ganacherna.

Pratade med min vet. idag som inte trodde på Erlichia p g a febern gick ner så fort och avsaknaden av andra symptom (svullna ben, missfärgade slemhinnor mm). Han trodde på något virus.

Vi "bor" ju inte så långt ifrån varandra heller...samma virus?

Ingen mer häst i stallet har varit sjuk - men vi har en några hästar som är ute på träning/tävling på bortaplan - så någon kan ju ha tagit hem något utan att bli sjuk själv - eller så kan ju någon häst haft snabb temphöjning utan att någon märkt något.

Ok vad skumt!! i dag kl kvar över 6 på morgonen hade han 36.9 ska se vid intag om febern gått upp, får även virusvaren i dag. han har iaf inget problem med att äta eller dricka det e ju tur det iaf.

uusch ,,, är 38,3 för mkt efter arbete?

jag tycker att 38.3 e för mkt på climax eftersom han vanligen har 36.8 .. i morse hade han 36.9 får se om det går upp till intag. för det har ju gått upp och ner hela tiden.

lever jusst nu på hopper eftersom han hade 37.8 när han kom in svulnaden i benet i bort men jag vågar inte bli glad änu eftersom feber kan gå upp igen

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 372
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Halloj! Jag är i kontakt med veterinär men ville höra era åsikter. Vi har en fransk bulldog, han är 7 om ett halvår. I lördags så...
2
Svar
25
· Visningar
2 507
Senast: Sanna89
·
Hästvård För 3 veckor sedan inträffade det ofattbara, jag hittar min älskade häst död i sin box på morgonen :cry: Han hade vart sjuk en kortare...
Svar
18
· Visningar
5 035
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka