Vad kan det kosta??

N

Nelson

Hejsan

Pållans vargtand ska snart dras ut..
men jag undrar hur mkt det kostar om det inte uppstår nåra problem..??

nån som haft problem med vargtand o sen tagit bort den?
när och hur märkte ni skillnaden efter?

:bump:

Sv: Vad kan det kosta??

Beror väl lite på om man åker in på klinik och gör det eller om det är en veterinär som kommer ut.
Jag tog bort en på min häst för ett bra tag sen. har för mig att vi betalade 500 kr eller nåt sånt. (av en veterinär)
Skulle få honom kollad av en "riktig" hästtandläkare, men han bröt benet så besöket blev inställt :p

När jag har dragit ut vargtänder har det kostat 800:- (en tand/häst). Då har det ingått bensinersättning (vi har varit flera stycken, tandläkaren har kommit hem till oss), lugnande medel och så ev raspning. Ang skillnad på före och efter så vet jag inte på den ena hästen, för den fick tanden borttagen innan vi började med bett. Den andra var likadan som innan vi drog ut den... Han hade inte problem som vi märkte iaf, men han skulle visst haft lite ont av den.

Jag var inne med pålle på klinik och tog bort en vargtand plus en ordentlig koll av tänder och det kostade mig lite drygt 800 Kr. Kan inte säga att jag märkte av någon stor förändring men å andra sidan så är det en ung häst som inte kan något vilket kan förklara det.

Nu är det länge sedan som jag blev tvungen till ett sådant ingrepp, så kostnaden kan jag inte svara på som det är nu eftersom de har ändrats radikalt sen dess. Men vad jag skulle vilja säga dig är följande, om du väljer att anlita en tandläkare skall ingreppet ske på klinik samt under överinseende av veterinär. Om det uppstår problem i efterskott sas, har du ingen möjlighet att få hjälp via din försäkring om ingreppet har skett på annat sätt och du får stå för dessa kostnader helt själv ur egen ficka.

Senast ändrad:

Eftersom jag vet vilken häst och vilken tandläkare det gäller så kan jag tala om att det kommer att göras hemma och med veterinär närvarande!
Nelson: Kolla tandläkarens hemsida www.tandis.org så får du lite prisuppgifter!!
Ps skulle hon komma till mig före eller efter dig?

drog ut en vargtand på min unghäst föd 2001 i våras. Innan blev han helt ledsen bara man tog fram bettet och han tuggade oavbrutet, nu tycker han tränset är helt ok och han gnagar inte längre på bettet. Veterinären gjorde det på plats i stallet och det kostade runt 600kr.

Det förändrar antagligen inte försäkringssituationen eftersom en tandborttagning räknas som ett operativt ingrepp, så vid komplikationer får man stå för kostnaden själv om ingreppet inte gjordes på klinik.

tack tack..

hon kommer till nellan först! :) hoppas det var oki!

ok, hur kommer det sig då att veterinärerna inte upplyser om det och gäller det isåfall kastraktioner också???
Det måste ju absolut räknas som operativt ingrepp..
Det här var nyttig info som jag inte hade en aning om, tänk att man alltid lär sig något nytt på buke!

Veterinärer förstår sig på hästars hälsa och annat medicinskt, kanske inte så insatta i försäkringar. ;)

Boj skrev:
Det förändrar antagligen inte försäkringssituationen eftersom en tandborttagning räknas som ett operativt ingrepp, så vid komplikationer får man stå för kostnaden själv om ingreppet inte gjordes på klinik.

Försäkringarna täcker INTE komplikationer till sådant som inte täcks i försäkringen. Oavsett. Och om de inte nyligen ändrat sig så gäller inte försäkringen för borttagande av vargtänder. Så m man tar bort vargtänder och det blir komplikationer så täcker inte veterinärvårdsförsäkringen iaf. Samma sak med kastrering om det inte finns en specifik medicinsk anledning till kastraktion. Men ta en normalkastraktion, det täcker INTE försäkringen. Om det blir komplikationer i samband med kastraktionen och pga denna, och hästen måste stå en vecka på klinik t ex så ersätter veterinärvårdsförsäkringen inte en krona heller. Eftersom det är en komplikation till något som de inte ersätter (kastraktion i det här fallet)

Sen ang operativa ingrepp så behöver de INTE göra på klinik men de måste göras av VETERINÄR. Så när det gäller dra vargtänder så måste det göras av veterinär för att vara lagligt, sen om det görs i stall eller på klinik är skitsamma bara det är en veterinär som gör det, det är olagligt för en ickeveterinär att i normalallet dra ut en vargtand just för det är ett operativt ingrepp.

Om pållen min hade fått komplikationer efter det sista tandbesöket hade min försäkring täckt detta då den gjordes på klinik, däremot hade inte samma regler gällt om detta hade gjorts i stallet. Åtminstone var mitt försäkringsbolag av den bestämda uppfattningen, sen finns det försäkringsbolag som sätter reservation i munnen efter ett sådant ingrepp. Har vi varit med om också. :mad:

Boj skrev:
Om pållen min hade fått komplikationer efter det sista tandbesöket hade min försäkring täckt detta då den gjordes på klinik, däremot hade inte samma regler gällt om detta hade gjorts i stallet. Åtminstone var mitt försäkringsbolag av den bestämda uppfattningen, sen finns det försäkringsbolag som sätter reservation i munnen efter ett sådant ingrepp. Har vi varit med om också. :mad:

Vad har du för försäkringsbolag? Det finns nämligen idg inget bolag som har det där i sina regler??

Sen kan skadehandläggare säga allt möjligt och omöjligt, men det finns inget stöd i villkoren för det där så jag skulle inte våga räkna med det. Och villkoren säger det jag skrev (vilket är rätt läskigt, jag kan förstå varför men jag gillar det eg inte, jag tycker det är lite väl hårddraget).

På ATG klinikerna kostar det ca 500+moms då gäller det båda vargtänderna.
Brukar inte bli några komplikationer om någon som kan det gör det.
Viktigt att hela tanden åker ut så att de inte bryter av den, men det är inget stort ingrepp så det ska nog gå bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka