Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Alexandra_W

Trådstartare
Hundarna sprang ut i full fart som vanligt imorse, jag gick och tog ut hästarna, släppt in hundarna och när jag ska dela ut morgonmedicinen ser jag att tiken har ett fult sår på sidan, två fingrar bakom bogbladet ungefär. Tänker att 'shit vad har hänt nu', men när jag kollar på det inser jag att det inte är dagsfärskt, utan det måste hänt igår kväll eller i natt.

Jag har inte hört hunden 'skrika till' eller pipa, och inte märkt att något hänt. De gick ut som vanligt igår kväll, de springer lösa på gården, jag bara öppnar dörren. Igår var jag väldigt trött med så bara släppte in dem, kliade bakom örat och gick och la mig. Jag vet alltså TYVÄRR inte om såret fanns när jag gick och la mig eller ej *skäms* Det fanns INTE innan de gick ut sista gången iaf.

Sovit som en liten gris inatt, inte hört något eller vaknat av något (och jag brukar vakna om de gnyr eller gläfser, men man ska ju inte svära på det)

Det jag inte blir klok på är vad som orsakat såret, som jag sa till vet när jag ringde och jag skulle förklara hur såret såg ut och så 'Jag skulle ju säga att det var ett bitsår om B (den andra hunden) haft några tänder kvar och varit lagd åt det hållet'. Jag har ju sett mer bitsår än jag önskat på förra lillvovvan, och det var det första jag tänkte. Samtidigt så greyhounds tunna, spända hud och höga farter gör att man kan få ganska intressanta sår bara av om de i fel vinkel springer in i en gren, så jag har verkligen ingen aning vad som hänt.

Men naturligtvis finns den gnagande tanken på att 'tänk om det ÄR ett bitsår'. Har tid hos vet vid lunch, men vad säger ni 'som kan', ser det ut som ett bitsår, eller har ni någon teori vad som annars kan ha hänt?

Såret är i storlek som en enkrona ungefär, det har runnit sårvätska och blod och klibbat fast pälsen runt (och i viss mån i) såret. Det känns dock när man palperar som det kan finnas sårficka alt att huden lossat från underliggande strukturer nedanför såret (hon känns lite fylld där, och tycker dte gör ont när jag känner där). Eftersom såret inte är rengjort och pälsen klibbat ihop och fast är det ju svårt att se ordentligt. Tiken är gudasnäll och låter mig 'pilla', men skakar i hela kroppen under tiden, och eftersom det med all säkerhet redan är infekterat deluxe, så ser jag ingen anledning att 'pina henne' med att klippa rent och tvätta rent, utan vet får ge henne lite lugnande och smärtis och så gör vi rent det där.

Bilder: https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=99655837-9ade-4aba-a00f-0e25f051e51f

Jag är ju 'livrädd' för att vet ska tycka att 'det här är utan tvekan ett bitsår' (det kanske inte går att säga varken bu eller bä dock?), för är det det, så kommer jag bli tvungen att ta det mycket tunga beslutet att låta hanen somna in. Därför jag är så 'besatt' av vad som har orsakat såret..

Men, synpunkter på såret?
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

I mina ögon ser det inte ut som ett "typiskt" bitsår av det man kan se på bilderna i alla fall..
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Jag håller med Gnist. Jag tycker också det ser ut som bitsår.
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Grana - fast Gnist tyckte ju INTE det såg ut som ett bitsår? Så menade du att du inte håller med och tycker det ser ut som ett bitsår, eller glömde du ett inte och håller med Gnist om att det inte ser ut som ett bitsår?
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Oj, jag läste fel ;) Jag tyckte det såg ut som en bitskada.
Tycker det ser ut som en huggtand gjort hålet. Men å andra sidan så kan det ju vara nåt liknande som gjort skadan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Okej, då är jag med. Jag tycker ju också det, men kan soms agt inte riktigt förlika mig med att det skulle vara det, den har kommit 'helt ur det blå' i sådana fall. Hon och hanen har ju levt ihop i fyra år till sommaren utan minsta lilla gruff ens en gång.

Samtidigt, hanen är gammal och hans toleranströskel är lägre än tidigare. Har dock aldrig märkts annat än att han kan vara lite grinig på katterna när de ska typ hopp på/över honom när han sover. Han har dock aldrig krökt ett hår på dem, men kan morra och göra luftutfall (väldigt mån om att inte nudda, bara skrämma). Och han och tiken har ju lekt varenda dag utan gruff, inte ens när lekarna är som vildast och det både skälls och springs ikapp har han visat minsta tendens att ens nafsa. Och han är eoner gånger högre än tiken i rang, han tittar surt på henne och hon lägger sig platt.

Samtidigt, djur är djur och man kan aldrig någonsin vara SÄKER, saker ändras, plötsliga oförutsedda saker sker osv. Det behöver inte ens ha varit 'meningen'. Men OM det är en bitskada från hanen, då är han tyvärr inte pålitlig att ha kvar längre, och det är dags för honom att somna in.. Så jag vill ju extremt gärna att det ska gå att utesluta bitskada. (Och om man inte kan det, så hellre ett säkert svar att det är en bitskada än ett 'kan vara..'. Elakt nog).

Finns ingen skillnad i hur hundarna är mot varandra, jag har kort från imorse när de står sida mot sida vid dörren, de lekte som vanligt imorse och ingen verkar varken grinig eller rädd för den andre.

Och hanen har som sagt rätt avancerad tandförlust, han har fått mååånga tänder dragna. Men hörntänderna är ju kvar t ex, och en hörntand kan väl kanske räcka. De bitskador jag sett innan har varit betydligt mer omfattande, då har stor hund huggit rakt över ryggen på liten hund, och sen skakat. men förutom storleken och antalet, så själva sårtypen är precis likadan som de sår stackars B fick när pappas riesen försökte mörda henne. :crazy:

Så blä.. jag borde gå ut och mocka jag, och istället sitter jag bara och nojar och kikar på klockan =/
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Hundarna sprang ut i full fart som vanligt imorse, jag gick och tog ut hästarna, släppt in hundarna och när jag ska dela ut morgonmedicinen ser jag att tiken har ett fult sår på sidan, två fingrar bakom bogbladet ungefär. Tänker att 'shit vad har hänt nu', men när jag kollar på det inser jag att det inte är dagsfärskt, utan det måste hänt igår kväll eller i natt.

Jag har inte hört hunden 'skrika till' eller pipa, och inte märkt att något hänt. De gick ut som vanligt igår kväll, de springer lösa på gården, jag bara öppnar dörren. Igår var jag väldigt trött med så bara släppte in dem, kliade bakom örat och gick och la mig. Jag vet alltså TYVÄRR inte om såret fanns när jag gick och la mig eller ej *skäms* Det fanns INTE innan de gick ut sista gången iaf.

Sovit som en liten gris inatt, inte hört något eller vaknat av något (och jag brukar vakna om de gnyr eller gläfser, men man ska ju inte svära på det)

Det jag inte blir klok på är vad som orsakat såret, som jag sa till vet när jag ringde och jag skulle förklara hur såret såg ut och så 'Jag skulle ju säga att det var ett bitsår om B (den andra hunden) haft några tänder kvar och varit lagd åt det hållet'. Jag har ju sett mer bitsår än jag önskat på förra lillvovvan, och det var det första jag tänkte. Samtidigt så greyhounds tunna, spända hud och höga farter gör att man kan få ganska intressanta sår bara av om de i fel vinkel springer in i en gren, så jag har verkligen ingen aning vad som hänt.

Men naturligtvis finns den gnagande tanken på att 'tänk om det ÄR ett bitsår'. Har tid hos vet vid lunch, men vad säger ni 'som kan', ser det ut som ett bitsår, eller har ni någon teori vad som annars kan ha hänt?

Såret är i storlek som en enkrona ungefär, det har runnit sårvätska och blod och klibbat fast pälsen runt (och i viss mån i) såret. Det känns dock när man palperar som det kan finnas sårficka alt att huden lossat från underliggande strukturer nedanför såret (hon känns lite fylld där, och tycker dte gör ont när jag känner där). Eftersom såret inte är rengjort och pälsen klibbat ihop och fast är det ju svårt att se ordentligt. Tiken är gudasnäll och låter mig 'pilla', men skakar i hela kroppen under tiden, och eftersom det med all säkerhet redan är infekterat deluxe, så ser jag ingen anledning att 'pina henne' med att klippa rent och tvätta rent, utan vet får ge henne lite lugnande och smärtis och så gör vi rent det där.

Bilder: https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=99655837-9ade-4aba-a00f-0e25f051e51f

Jag är ju 'livrädd' för att vet ska tycka att 'det här är utan tvekan ett bitsår' (det kanske inte går att säga varken bu eller bä dock?), för är det det, så kommer jag bli tvungen att ta det mycket tunga beslutet att låta hanen somna in. Därför jag är så 'besatt' av vad som har orsakat såret..

Men, synpunkter på såret?

det ser ut som en typisk skada som djur får när dom springer in i någonting eller förbi någonting troligtvis vass sak, skulle jag vara du skulle kontakta vet så det inte blir någon otrevlig infektion
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

När jag läser hur hundarna fungerar ihop, så tror jag inte de varit i slagsmål. De kanske har lekt och tiken fått såret genom att springa emot något.
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

det ser ut som en typisk skada som djur får när dom springer in i någonting eller förbi någonting troligtvis vass sak, skulle jag vara du skulle kontakta vet så det inte blir någon otrevlig infektion

Som jag skrev i första inlägget så ska hon till vet idag.
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

När jag läser hur hundarna fungerar ihop, så tror jag inte de varit i slagsmål. De kanske har lekt och tiken fått såret genom att springa emot något.

Slagsmål tror jag inte heller på, utan ÄR det en bitskada så är det ett 'ögonblicks verk'. Dvs hon har skrämt honom, åkat trampa på honom när han sov eller liknande 'ögonblickssituation'.

Det är ju samma med katterna, han är helt som vanligt med missarna och gudasnäll med dem, men han 'tål' inte längre att de leker för nära honom när han sover/vilar, eller att de hoppat trampolin ner på honom när han sover. Men han visar noll agg mot katterna 'i övrigt', de får gärna sova i hans korg med honom, de får gärna gå fram och nosa på honom och kura ihop sig nära när han sover etc. Dvs det finns inget i det 'allmänna beteendet' som visar på minsta agg mot katterna. Men jag har ju sett de där gångerna när han sover och de kommer och sladdar förbi, eller hoppar ner nära i korgen. Dvs toleranströskeln är sänkt. (Förr kunde de idka strömhopp rakt ner i hans korg när han sov, han bara såg lycklig ut).

Så jag vet inte hur mycket man kan 'gå på' beteendet mellan hundarna för att utesluta bitskada. Däremot så är jag som sagt HELT säker på att OM det är en bitskada, så var det ett ögonblicksverk, och egentligen inte riktat mot tiken utan att han blivit störd/skrämd/väckt/etc och reagerat utan att tänka. Alt att han reagerat av smärta och huggit utan att tänka på det. Dvs det var egentligen 'inte meningen'. Men det hjälper ju tyvärr inte ändå.. =/

Det är FAN att jag inte vet om det hände när de var ute sista gången igår, eller om det hände inatt. *arg på sig själv* För om det fanns efter de kom in igår kan det ju mkt väl ha varit en pinne eller vad som, även om jag har svårt att se hur det ska ha gått till. Men om det inte fanns när de kom in sista gången igår, ja då kan man tyvärr utesluta pinnar/etc. Har kollat inomhus, har hittat rätt mycket blod i en av korgarna, men i övrigt ingenting. Ska strax gå ut och kolla om jag hittar blod på gården någonstans (yay för snö.) Och me dlite tur kanske kunna få en bild av VAR det hände i alla fall..
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Nu har damen varit hos vet. Och först tyckte han också att det såg ut som en bitskada, MEN det saknas 'hudfickor' runt såret, som man ju i princip *alltid* ser vid bitskador. Så det talade jue mot bitskada. Och efter att ha klurat och studerat och så ett tag så tyckte vet att 'det KAN vara en bitskada, jag kan inte utesluta det, men jag TROR inte det är det utan att hon sprungit in i något'.

Phu! *stor lättnad*
 
Sv: Vad kan det här såret kommit av? Bitskada? (Bilder)

Skönt att jag verkade se "rätt" på bilderna :)

Hoppas det läker fint och komplikationsfritt :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 031
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 755
Senast: Dino
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp