Vad innebär licens i SIF?

F

firebirdie

Ja som frågan lyder, om en häst inte har licens, vad innebär det?

Sv: Vad innebär licens i SIF?

Om HÄSTEN inte har licens? Det förstår jag inte riktigt.
Ryttaren behöver ha tävlingslicens för att få tävla, men ngn hästlicens för islandshästar finns inte.

Däremot behöver hästen vara registrerad i SIF, kan det vara det?

Haha ja det är nog det jag menar, noll koll :)

Så om hästen inte är registrerad i sif, är det på pappret en korsning då? Eller räknas den ändå som islänning?

Ej registrerad i SIF = Räknas ej som islandshäst.
Man kan regga den som korsningsponny t.ex, men den får aldrig vara med på islandshästtävlingar om den inte är reggad i SIF.

Man kan även regga islandshästar i B-registret om t.ex pappan inte är godkänd (rätt mig om jag har fel!) och då får hästen tävla men inte vara med i landslaget osv.

Vad är det som gälelr för den aktuella hästen? Okänd stam? Icke godkänd far?

Icke godkänd far.
Skulle det ändå gå att regga honom i B-registret?

Nu har jag nog inte tänkt tävla (men man vet aldrig) och så men man blir ju lite nyfiken.

Med hund är det ju lite "sämre" status på en blandras än en renras och har man en blandras är man inte alltid välkommen på kurser osv, det är mest det jag oroar mig över.

Är inte min häst, men funderar på att ev ta honom på foder om allt känns bra.

Trivs du med hästen så är et klart du ska ta den på foder, men förvänta dig inte att den blir reggad i SIF. Det är dyrt och det måste göras DNA-prov så man kan fastställa vilken far det är (om jag inte är ute och cyklar).

Så om ägaren inte vill lägga ut pengarna på att regga den i B-registret, så blir det inga oficiella SIF-tävlignar. Däremot kan du ju vara med på vanliga klubbtävlingar bland ponnyer och storhästar, och dessutom vara med på kurser och "inoficiella" tävlingar, där de inte kräver regbevis.

Att gå på kurser med en häst osm inte är reggad är inget du behöve oroa dig för- det enda är att du inte fåt tävla med islandshästarna! :)

Lycka till!

Tack för svar!

Jag ska se om jag trivs med hästen, annars får jag leta vidare, islänningarna är ju så trevliga :)

Trivs du med hästen så är et klart du ska ta den på foder, men förvänta dig inte att den blir reggad i SIF. Det är dyrt och det måste göras DNA-prov så man kan fastställa vilken far det är (om jag inte är ute och cyklar).

Så om ägaren inte vill lägga ut pengarna på att regga den i B-registret, så blir det inga oficiella SIF-tävlignar. Däremot kan du ju vara med på vanliga klubbtävlingar bland ponnyer och storhästar, och dessutom vara med på kurser och "inoficiella" tävlingar, där de inte kräver regbevis.

Att gå på kurser med en häst osm inte är reggad är inget du behöve oroa dig för- det enda är att du inte fåt tävla med islandshästarna! :)

Lycka till!

Tänkte bara att jag skulle bekräfta det du skrev. Det är heltriktigt bara det att DNA prover måste göras på båda föräldrar även om det bara är den ena som inte är godkänd.

*kl* fast nu kommer B+registret tas bort! :)
Så även hästar efter icke godkända hingstar kommer registreras i grundstamboken efter DNA-test.

/Malin

*kl* fast nu kommer B+registret tas bort! :)
Så även hästar efter icke godkända hingstar kommer registreras i grundstamboken efter DNA-test.

/Malin
:bump: jippi. kan man läsa någonstans hur dom nya reglerna? kommer det fortfarande kosta mer att regga en häst utan godkännd pappa?

Har mötet där de skulle ta upp motionen varit?
Hade för mig att det skulle vara till veckan

Ja nu var jag ju lite snabb i vändningarna...

Nej SIFs årsmöte har inte varit än. Men Motionen finns och SIFs styrelse bifaller motionen. Hoppas VERKLIGEN den går igenom på årsmötet!

/Malin

Ja nu var jag ju lite snabb i vändningarna...

Nej SIFs årsmöte har inte varit än. Men Motionen finns och SIFs styrelse bifaller motionen. Hoppas VERKLIGEN den går igenom på årsmötet!

/Malin

Oj lite inside information;)
Det blir nog väldigt många som blir glada & nöjda om det går igenom.

Liknande trådar

Tävling Jag ska lösa licens för foderponnyn vi har fått hem för några veckor sedan men jag förstår inte riktigt på tdb. Ska nuvarande ägare stå...
Svar
7
· Visningar
1 198
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tränaren Bo Westergaard dömdes till 2,5 års avstängning och uteslutning från all travsport. Detta efter att hans häst I D Exceptional...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare