Vad innebär igentligen promenad ridning?

J

Jaba

Ja, vad menas med det igentligen? KLarar hästen enbart av att ridas i skritt rakt fram i skogen i 30 min eller galoppera och trava en bit med?
Hur offta rider man promenadhästar? 3 eller 6 dagar i veckan?

Sv: Vad innebär igentligen promenad ridning?

För mig är promenadridning ridning i alla gångarter. både långa och korta turer och på bana, men man tar det lilla lugna och rider inte för att tävla i någon disciplin. Man hoppar på låga höjder under 1m, om man hoppar överhuvudtaget. Hästen rids kanske inte heller varje dag utan har ett par dagars vila i veckan.

Prommenadridning/prommenadhäst är för mig när man rider i skogen bara för att man har häst som hobby och inte tävlar eller liknande. Jag promenadrider bara. Skrittar, travar, galoperar, töltar...ja...det mesta. Ofta hästen själv som får bestämma tempo :) Vi bara har det bra både jag å hästen!

Prommenadridning/prommenadhäst är för mig när man rider i skogen bara för att man har häst som hobby och inte tävlar eller liknande. Jag promenadrider bara. Skrittar, travar, galoperar, töltar...ja...det mesta. Ofta hästen själv som får bestämma tempo :) Vi bara har det bra både jag å hästen!

För mig är promenadridning ridning i alla gångarter. både långa och korta turer och på bana, men man tar det lilla lugna och rider inte för att tävla i någon disciplin. Man hoppar på låga höjder under 1m, om man hoppar överhuvudtaget. Hästen rids kanske inte heller varje dag utan har ett par dagars vila i veckan.

Om vi lägger ihop det fetstilta + att jag rider honom alltid i form så sysslar jag med promenad ridning, vilket jag inte kan säga emot:D

Håller med föregående inlägg! Jag klättrar mycket med mina hästar, rider i backar i skogen, lufsar rundor, löslongerar och tömkör blandat med nåt dressyr pass i veckan. Allt med glädje för både mig och hästen utan prestationsångest! Naturligtvis gör jag mitt bästa för att jobba hästarna i form. Men det finurliga med rejäl skogsterräng är ju just att hästarna måste trampa under sig annars går de omkull :angel: och backar och klättring sätter mer muskler än vad JAG hade kunnat åstadkomma enbart på bana!

Glömde skriva att för att jag ska kalla det promenadridning bör jag ha en häst som inte kräver daglig motion. En sån häst hade gett MIG ångest, jag rider mina ungefär fyra gånger i veckan. Sen har jag ju medryttare också numera, men det är ren bonus!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar