Vad innebär "lösdrift" för dig?

Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

KL

Lösdrift för mig innebär som någon annan nämnt, en alternativ uppstallning där man inte vill ha hästen på box inomhus utan vill till hästen ha tillgång till fri rörelse dygnet runt i stället. Det är ingen förvaringsplats som ska gynna en lat hästägare, som jag tyvärr sett flera exempel på..där hästen ska "klara sig själv", besök en gång i veckan för påfyllnad av mat..För mig ska man nog ta sig en funderare på om man verkligen ska ha häst i så fall.

Mina stallägare har ett bra upplägg tycker jag som innebär att bara för att hästen går på lösdriften innebär det inte mindre arbete = hagens ytor ska mockas dagligen även ligghallen samt att hästarna ska kontrolleras av ägare/skötare dagligen. När det inte går att ha storbal ute så ska man konka maten likt som till övriga hagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har också uppfattningen att många tycker att lösdrift är både underhållsfritt och billigt. Hos mig är det absolut inte så. Det krävs en hel del mockning för att lösdriften ska hålla sig ok, och mer foder än för de som har täcke och tas in på natten. Det enda som är lättare är väl isåfall att man är lite mer flexibel, måste inte mocka varje dag och kan lägga ut mycket foder tex en gång om dagen. De hästar jag haft inhyrda på lösdrift har jag kollat till, men det står tydligt och klart i kontraktet att det inte är mitt ansvar. Jag har en inhyrning nu, vars ägare är här tre dagar i veckan, trots att hon inte bor långt bort. Nästa år kommer jag inte att han någon inhyrd, varken på lösdrift eller i stallet, just pga jag är trött på att sköta andras hästar :(
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Tycker att huruvida det är lösdrift eller inte egentligen inte borde spela någon roll i ett sånt fall, utan snarare Vad som är avtalat att ingå i servicen. Red en häst på lösdrift ett tag och där tittade ägarna till gården till hästarna flera gånger om dagen, tog in dem och tog på/bytte täcken vid behov och skötte allt vad det gällde fodring, men då var det så kontraktet var upplagt.

Har ingen egen häst för tillfället men skulle nog i så fall vara inne på lösdrift som uppstallning. Och en av anledningarna till det just för att man kan ha ett par dagar i veckan när man inte åker ut till stallet (under förutsättning att daglig tillsyn ingår alltså, vilket jag inte skulle skriva kontrakt utan och gärna betalar extra för) utan att få dåligt samvete.

Sen vad det gäller dåliga hästägare så finns det en i ett av stallen där jag rider nu som har några hästar som hen bara tränar, inget annat, och bara när hen känner för det. Dessa står visserligen uppstallade på box, men då har stallägaren sagt att antingen så betalar hen för fullservice, inklusive visst pyssel och mys med hästarna eller så kan de flytta. Har fungerat jättebra och gör ju att inte den som tar hand om någon annans hästar känner sig utnyttjad.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Även om min häst står på lösdrift så är han fortfarande mitt ansvar. Det är ju jag som valt att ha häst och då ligger det på mig som ägare att se till att han har det bra. Visst står det i mitt kontrakt att han har daglig tillsyn av gårdsägaren men det är fortfarande min häst ju. Förstår inte de som tror att lösdrift är ett bekvämt sätt att hålla hästar på. Det är jobb även med det och i slutändan har man ansvar för levande djur som behöver tillsyn och skötsel dagligen i någon form.
Det är absolut inte bekvämare än att stå på stall enligt mig för så roligt är det inte att pyssla med sin häst i 25 minusgrader eller i spöregn men jag har valt detta för att det är bra för min hästs hälsa(han har spatt och behöver hålla igång sina leder).
Där vi står nu är det riktigt bra. Vi har tillgång till stor ligghall med massor av halm på vintern, isfritt vatten hela vintern, slow-feeder under tak för höet(perfekt för isisar som gärna äter för mycket), sjukbox, uppvärmd sadelkammare, ridoval, ridbana och en megastor hage med kuperad terräng och många skuggplatser på sommaren. Han står nu med 2 till isisar och en irish cob men det finns plats för 2 till hästar. Jag är jätteglad att jag hittade detta ställe efter att ha stått i en mindre bra lösdrift innan.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

*kl*

Då går jag lite mot strömmen. Bortsett från att jag tror att lösdrift är bättre för hästen så är det ett sätt att göra hästägandet enklare. Man behöver inte passa några in eller ut släpp. Man behöver inte rida varje dag eftersom hästen går ute hela tiden och rör på sig på ett annat sätt än om den står på box.

Jag vill inte kludda med höpåsar, vattenkånkande, mockande eller andra liknande saker. Jag vill rida och mysa med hästen. Inte något annat.

Men självklart ställer jag mig på en lösdrift där sådant ingår. Skulle tex inte ställa mig där tex vattenpåfyllning eller mockning inte ingår.

Skulle dock gissa att lösdrifter med sådan service riktar sig till människor som inte vill/har möjlighet att komma varje dag.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Fast det kan ju gälla äldre hästägare som inte har ork/fysik att åka ut så ofta, eller personer som arbetar väldigt mycket men ändå vill ha kvar sin gamla tävlingshäst som pensionär i ett par år... Hästar som är långtidskonvalecenter, där ägarna fokuserar på sin friska häst. Eller någon annan orsak.

Jag ser ingen skam i att folk betalar för att få sina hästar omskötta. Som sagt, hästen vill ju gå med sina kompisar, få sin mat och få den omsorg som behövs - den måste inte nödvändigtvis ha just ägaren hos sig varje dag.

Det är en helt annan sak att överge sin häst utan skötsel dagar (ibland veckor) i sträck. :mad:
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Håller med både dig och MiaMaria...

För att en lösdrift ska hålla sig fräsch och fin hela året krävs det rätt mycket arbete av ansvarig (markägare/stallägare/värd...). Det är olika vad som ingår i hyran såklart - men själva markskötseln, att hårdgöra/grusa/mocka/putsa/kontrollera stängsel/flytta matplatser, etc är rätt mycket jobb.

Annars står man snabbt där med leriga hagar, skit upp över kotorna på hästarna, små plasthinkar med vatten som fylls på ibland, och hö som bara slängs ut i leran.

Men jag personligen tycker det känns enormt tryggt att slippa stressa till stallet för fodringar (fri tillgång) eller utsläpp, samt slippa ta värdefull häst- och ridtid till mockning (ingår i hyran) eller dessa ändlösa förberedelser av foder för flera dagar.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

*kl*
Men samma fenomen förkommer ju även på beten.
Jag tar emot hästar på bete och i kontraktet ingår daglig tillsyn.
Jag tar då för givet att ägaren sen kommer sköta om hästen, men så är det ju inte alltid. Jag meddelar hästägaren om sår, tappade flugmasker osv. Vissa bryr sig, vissa bryr sig inte. Trist men sant.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har en lösdrift här hemma där sex hästar går var av tre är mina. Vi har kommit överäns om att jag sköter fodring morgon och kväll så ser dom till att lösdriften är mockat och vatten hjälps vi åt med. Funkar skit bra !! :)
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har tidigare haft en foderhäst på lösdrift vilket fungerade jättebra. Han var av rasen basjkir och hade bara stått på lösdrift innan. Vi hade tillgång till stora hagar, en större ligghalm med halm i, fri tillgång på grovfoder och uppgrusad in- och utgång.

Vi gjorde även upp ett mockschema där vi med jämna mellanrum turades om att mocka ur ligghallen så att den skulle hålla sig fräsch och ren. Detsamma gällde städning av sandelkammare och det lilla huset och kök vi hade tillgång till. Vatten hjälpte vi alla till att fylla på när det behövdes. Vi hade även en vattenkopp men det var inte alla hästar som vågade sig fram till den.

Även fast jag egentligen inte hade behövt åka ut och göra tex. höpåsar och mocka varje dag så kände jag ändå att jag ville dit och kolla till honom de dagar jag inte red. Så för mig innebärde lösdrift inte att jag åkte ut färre dagar, bara att hästen fick mer tid utomhus och större hagar vilket var bra för honom som var ett litet energiknippe. :angel:
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

:bow:Fast det finns den kategorin som också letar efter billigaste tänkbara o att man kan åka ut bara för att rida.

När folk tar bra betalt för en vad jag betraktar som välskött lösdrift känns det mer seriöst- att man har lösdrift just för hästens skull. INTE för sin egen bekvämlighet.

Tora. du vill alltså ha kakan fast du äter den. Ridskola kanske...:D

Då är hästen även sadlad...
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

:bow:Fast det finns den kategorin som också letar efter billigaste tänkbara o att man kan åka ut bara för att rida.

När folk tar bra betalt för en vad jag betraktar som välskött lösdrift känns det mer seriöst- att man har lösdrift just för hästens skull. INTE för sin egen bekvämlighet.

Tora. du vill alltså ha kakan fast du äter den. Ridskola kanske...:D

Då är hästen även sadlad...

Jag har hållit på med hästar sedan jag var sju år, dvs i trettio år. Jag har även jobbat professionelt med hästar till och från genom åren. Jag har gjort mitt med slitandet. Att mocka varenda dag. Tunga skottkärror. Fixa hagar och slå ner stolp. Har helt ensam slagit ner över 200 stolp och drog tråden själv. Har slagit ner stolp i hårda grushagar när jag var gravid i vecka 42 (gravid på övertid alltså). Röjt sly i två veckor på 4 hektar mark helt själv. Kört 16 ton grus i skottkärra på två dagar. För att inte tala om allt annat släpande runt omkring med höhämtning, spånhämtning osv.

Och vad har jag fått för tack för det? Jo att jag nu måste operera båda mina händer. Så jag inte bara vill äta kakan och ha den kvar jag FÖRTJÄNAR det.

Jag har gjort mina hundår och lite till. Nu vill jag bara rida och mysa med hästen. Om du vill slita ut dig så varsågod, gör det. Om du har tur så kanske någon tackar dig för det.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Själv bor jag i Stockholmsområdet, och här kan en stallhyra gå på 5-7.000! Så jag vet flera som skickar unghästar på lösdrift på andra ställen i landet, och är alltså inte själva där särskillt ofta.
Men då är det såklart lösdrift där de köper till tjänsten att hästen ska skötas om, eller om det redan ingår i lösdirften.

Sen när det börjar bli dax för inridning åker de oftare, för att sen kunna ta hem hästen när det är dax.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Tja hästar går ständigt på toaletten. Orkar man inte mocka åt sina kära kan man ju leja bort det. själv vill jag att det mockas på mitt sätt.

Vad är det för tack du vill ha:confused:
Ångrar du allt ditt arbete?
Kanske för att det gjorts på fel sätt.

Man gör ju allt detta för sin egen skull- ingår i livsstilen.

På Östermalm kan man få all service o även få hästen riden, men jag undrar var nöjet ligger. Vi är alla olika o jag tillhör inte de som åker till stallet o gör det lilla så snabbt som möjligt.
ett sätt att göra hästägandet enklare

Himla bekvämt att ha hästen ute o slippa allt.

Det bekräftar mina fördomar mot folk som vill ha häst, men vill inte sköta om den. Ridfordon.
Har haft hästar som bara plockats fram vid fint väder- som en moppe när det passat ägarna. eller som gräsklippare- fast det inte funnits tillräckligt med gräs.

Att man har unghästar som utegångsfår är ngt annat.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag gillar lösdrift dels för att de får röra sig som de vill men också för att man inte behöver passa tider. Det betyder inte att de inte får omvårdnad, tillsyn osv men när jag är ledig kan jag sova bort halva dagen eftersom de har vatten, grovfoder och redan är ute. Det är också lättare när vi behöver åka bort ett dygn, då kan sambons ena son med flickvän lätt se till hästarna utan att behöva passa någon tid. Och så har vår knäppa granne alltid ett öga på hästarna.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Hej!

Jag ser inget problem i att bara åka och rida sin häst om det är så man vill ha det. Så länge hästen kommer ut och in, får mockat och mat och vatten tror jag den struntar rätt ordentligt i vem som gör det. Om då några ägare föredrar att spendera alla sin hästtid med hästen och inte med mockning och hö och allt vad det kan vara så är det upp till dom.

Vad jag inte gillar är de som bara lämnar hästen vind för våg, oavsett stall eller lösdrift. De som aldrig är där och ser till hästen och inte har avtalat med stall/lösdriftsägare om det upplägget.

Jag har själv lämnat bort min häst på helinackordering när jag inte orkade med just då, men då var det avtalat så med stallägaren och hon visste att jag bodde många mil bort och inte kunde ta mig till pållan särskilt ofta, så jag betalade för full skötsel av hästen inkl borstning mm.

/Lavinia
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Hej!

Och det är precis därför jag trivs så bra i stallet jag står nu. De tar hand om alla ut, in, fodringar etc. Jag kan komma och gå som jag vill- superskönt!

/Lavinia

Jag gillar lösdrift dels för att de får röra sig som de vill men också för att man inte behöver passa tider. Det betyder inte att de inte får omvårdnad, tillsyn osv men när jag är ledig kan jag sova bort halva dagen eftersom de har vatten, grovfoder och redan är ute. Det är också lättare när vi behöver åka bort ett dygn, då kan sambons ena son med flickvän lätt se till hästarna utan att behöva passa någon tid. Och så har vår knäppa granne alltid ett öga på hästarna.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Tja hästar går ständigt på toaletten. Orkar man inte mocka åt sina kära kan man ju leja bort det. själv vill jag att det mockas på mitt sätt.

Vad är det för tack du vill ha:confused:
Ångrar du allt ditt arbete?
Kanske för att det gjorts på fel sätt.

Man gör ju allt detta för sin egen skull- ingår i livsstilen.

På Östermalm kan man få all service o även få hästen riden, men jag undrar var nöjet ligger. Vi är alla olika o jag tillhör inte de som åker till stallet o gör det lilla så snabbt som möjligt.

Himla bekvämt att ha hästen ute o slippa allt.

Det bekräftar mina fördomar mot folk som vill ha häst, men vill inte sköta om den. Ridfordon.
Har haft hästar som bara plockats fram vid fint väder- som en moppe när det passat ägarna. eller som gräsklippare- fast det inte funnits tillräckligt med gräs.

Att man har unghästar som utegångsfår är ngt annat.

Så du tycker seriöst alltså att man inte är en riktig hästägarna för att man låter någon annan göra grovjobbet? I så fall är det ett av dom dummaste sakerna bland hästfolk jag har hört på länge. Och hästfolk är ju välkända för att kunna slänga ur sig den ena dummare grejen än den andra.

När jag är med min häst har jag full focus på den och inget annat. Den tid du lägger på mockning och andra saker lägger jag på min häst.

När jag är tre timmar i stallet så lägger jag tre timmar direkt på min häst och inget annat. Istället för att mocka så masserar jag min häst. Detta har jag tid att göra varje dag. Av den enkla anledningen att jag istället för att mocka kan massera hästen.

Frågan är varför du lägger en massa tid på mockning och höpåsekonkande? Är du för snål för att betala för det? Du tycker alltså att din häst inte är värd det? Detta bara bekräftar de fördomar jag har om snåla personer som hellre mockar själva än att de lägger den tiden på sin häst. Sådana snålisar borde inte få ha häst!

Att man dessutom sparar sin egna kropp och inte sliter ut den i förtid är bara en bonus. Visst är det konstigt. Om man som hästmänniska betalar någon annan för att göra det tunga jobbet eller löser det på något annat sätt så är man inte en riktig hästmänniska. Det luktar avundsjuka lång väg. Medan andra får mocka så kan jag rykta min häst i lugn och ro över en timme. Eller hitta på något annat som gör gott för min häst.

Jag vet att detta är en fantastisk nyhet men hästen bryr sig faktiskt inte om om det är jag eller någon annan som mockar bara det blir rent och fräscht.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: kattan1974
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp