Vad innebär "lösdrift" för dig?

Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Just den typen av hästägare har jag tyvärr träffat på under alla år jag har hållit på med häst och i alla typer av uppstallning. Så det är inget som bara finns på lösdrift. Däremot så kan ju just lösdrift kanske vara det bästa för de hästar som sådana ägare.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det finns lösdrifter som är "fullservice" ... Kanske de ägarna som bara "dumpat" sina hästar där tror detta är ett sånt lösdriftstall ?

Själv har jag inga problem med hästar som "dumpas" på lösdrifter om det är "fullservice" det är ju enklare med såna hästar ;) där ägarna inte lägger sej i driften .. Gör hästen illa sej dock uppstår ju problem med vem som ska ta hand om den "trasiga" hästen...

Jag har haft häst på fullservice ställen (både på lösdrift och box) men de har då varit just i "dumpningssyfte" och det har stallägaren varit fullt medveten om. Tex unghästar och dräktiga märrar som inte behöver mer än mat och daglig tillsyn.

Lösdrifter som "kräver" daglig tillsyn av alla hästägare är inget jag skulle kunna va på iom att då har jag hellre hästen på box.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

För mig är lösdrift bara ett alternativ till vanlig boxuppstallning, det innebär inte på något sätt att man bara kan lämna hästen där hur som helst.

Bara för att hästen går på lösdrift betyder inte det att den sköter sig själv. Klart man kan ha den typen av upplägg om man har den typen av överenskommelse med lösdrifts-ägaren, men att ta för givet att man inte behöver sköta sig häst bara för att den går på lösdrift är bara sorgligt för hästens skull.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det problemet finns nog i de flesta stall.
Hästägare är man alla dagar i veckan. Att man inte kan vara där alla dagar det förstår jag, men nån mening med att ha ridbara hästar måste det väl vara för ägaren.
En lösdrift måste skötas, mockas, ta bort gammalt hö , strö mm. Är det minus så ska dom ha tillgång till isfritt vatten. Mycket hänger på hur mycket själva stallägaren gör naturligtvis. Det vanligaste är väl att de som som är där varje dag får ta på sig alla runtomkring sysslor eftersom dom är noga med sina egna hästar. Jag lägger minst 30 min varje dag på sysslor utöver stalltjänst sen minst 30 min dag på det som andra skiter i att göra.:mad: Eftersom jag är i stallet varje dag så tror folk att jag gillar att göra allt detta. Men jag gör det för min häst skull i första hand.
Tror att det i de flesta fallen är ren okunskap om vad som behöver göras i ett stall för att allt ska fungera. Åker man dit 1-2 ggr i veckan och inte pratar med de andra i stallet så har man faktiskt ingen aning om vad händer eller hur mycket jobb det är i stallet.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Har en fundering kring vad detta med att ha sin häst uppstallad på lösdrift egentligen betyder för dig?
/.../


För mig är lösdrift ett av flera sätt organisera hästens boende... antingen lösdrift, uppstallning, eller någon variant däremellen.

Det finns stall med fullservice där hästägarna sällan dyker upp, och det finns lösdrift med fullservice där hästägarna sällan dyker upp.

På båda varinterna innebär fullservice (här runt oss iaf) att hästen sköts om dagligen av stallägare/personal. Dvs hästägaren betalar för att slippa åka och kolla sin häst. Vill man det så visst - för hästens del spelar det knappast roll om den visiteras av personal eller av ägaren, eller om det är personalen som bokar eller tar hand om skoningar/vaccinationer/avmaskning/annat.

En del hästägaren vill inte sälja sin häst men klarar inte av att ta hand om den av någon orsak. Då kan man hyra in den, och hälsa på någongång ibland när det finns tid. JAG ser inte riktigt varför man vill lägga 5 000 kr/månaden på ett djur som man i princip aldrig träffar, men för HÄSTENS del så sköts den ju om och mår bra.

Det är däremot skillnad om man bara överger den vind för våg. Stallar upp på lösdrift utan skötsel och skiter i att kolla sin häst.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det är däremot skillnad om man bara överger den vind för våg. Stallar upp på lösdrift utan skötsel och skiter i att kolla sin häst.

Det är väl tyvärr så det börjat bli i mitt stall.
Vet att det här kommer att låta knäppt men "skönt" att fler stött på den här typen av hästägare (eller vad man nu ska säga)... då är det iaf ett kvitto på att det inte är fel på vårt stall, utan att detta är ett beteende hos vissa hästägare. Jag håller dock tummarna för att stallägarnas tillsägelse nu ska ändra på saken - om inte annat för att det vore roligt med sällskap i stallet, hjälp med stallsysslor och mindre tillsyn av andras hästar.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har inte läst de övriga svaren du fått, men kan svara på frågan ändå! För mig innebär lösdrift att mina hästar kan gå ute (om de vill!) dygnet runt, året om. De kan också välja att stå inne när helst de vill, ligga ner och vila den tid på dygnet som passar bäst osv. Det innebär också att jag lägger mindre tid på att mocka, släppa in, släppa ut osv. Den tiden lägger jag i stället på att sköta och motionera hästarna!

Mina hästar har stor halmad ligghall, öppet till nock (ca 6 meter), de har grusade planer vid lösdrift och foder, frostfritt vatten året om. De har sällskap och stora hagar med blandat underlag, träd etc. Den stora skillnaden med lösdrift kontra stall för min del är valfriheten för både mig och hästarna. Jag har inga fasta tider att passa, de behöver inte vänta på att få gå ut osv, det är lösdrift för mig!
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det problemet finns nog i de flesta stall.
Hästägare är man alla dagar i veckan. Att man inte kan vara där alla dagar det förstår jag, men nån mening med att ha ridbara hästar måste det väl vara för ägaren.
En lösdrift måste skötas, mockas, ta bort gammalt hö , strö mm. Är det minus så ska dom ha tillgång till isfritt vatten. Mycket hänger på hur mycket själva stallägaren gör naturligtvis. Det vanligaste är väl att de som som är där varje dag får ta på sig alla runtomkring sysslor eftersom dom är noga med sina egna hästar. Jag lägger minst 30 min varje dag på sysslor utöver stalltjänst sen minst 30 min dag på det som andra skiter i att göra.:mad: Eftersom jag är i stallet varje dag så tror folk att jag gillar att göra allt detta. Men jag gör det för min häst skull i första hand.
Tror att det i de flesta fallen är ren okunskap om vad som behöver göras i ett stall för att allt ska fungera. Åker man dit 1-2 ggr i veckan och inte pratar med de andra i stallet så har man faktiskt ingen aning om vad händer eller hur mycket jobb det är i stallet.

Håller med.
Det här problemet finns med andra installningsmetoder också, men det blir ju mer uppenbart med hästar på stall, om någon inte kommer ut och mockar sin box och ordnar mat åt sin häst.
Jag har sett alla varianter i kollektivt skötta stall.
Det som är intressant är ju även alla dom som sköter sin häst bra enligt gängse ridhästidéer, men missar allt runtomkring. Hagar som fortfarande behöver mockas (inte bara lösdriften behöver mockas), saker som måste lagas eller ordnas med utöver exempelvis stallpass.
Det ha hänt att jag lagat andras hagar, rensat sly för att elen ska gå runt, då jag tröttnat på hästar som går ut ur hagen. Ägarna som bara kommer ut för att rida antingen nu och då på lösdriften, eller dagligen för sin boxhäst, har mest koll på det omredelbara kring sin egen agenda kring ridningen och skötseln för stunden.
Jag tröttnar och är lite bitter på det ibland, och försöker strunta i allt som inte direkt berör min hästs miljö i den mån det går. Trist att själv mocka för många fler hästar än min egen bara i längden. Jag skulle också vilja få mer tid till annat med min egen häst, vilket jag skulle få om fler engagerade sig. Men så är det när folk inte har helhetsperspektiv och inte ser att man kanske inte behöver maska av hästarna lika ofta med bra skötta hagar, eller att strålarna blir finare i en mindre sur och träckblandad miljö...
Det bästa är nog att kunna ha eget...

Jag minns et häst vars ägare i ett kollektivstall inte kom ut mer än ett par dagar i veckan när det var som värst. Hästen stod omockat och påsarna för gemensamma utfordringar innehöll bara en bråkdel av vad man gemensamt bestämt att var och en skulle lägga i. Folk var medvetna om detta och mockade då och då åt hästen, samt lade in av sitt eget hö. Jag skulle säga att denna häst bekostades av andra än ägaren. Tjejen hade nog nog förutom ekonomiska problem även psykiska problem. Att vara sjuk och fattig kan vara eländigt när man dessutom har ansvar för djur...
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag hade två tjejer som ringde mig en kväll och sa att de var i akut behov av stallplats "då stallkärringen de var hos var galen och vräkte dom omedelbart" och blåögd som jag var tog jag emot hästarna nästkommande dag och skrev kontrakt med tjejerna där det klart och tydligt stod att jag som hyresvärd ansvarade för vattning och fodring men alltså, ingenting mer.

De ansvarade för att vindskyddet skulle mockas och för hästarnas visitering.

De kom 1 gång första månaden. De var svåra att få tag i och betalade inte stallhyra.

Jag fick stå och mocka på kvällarna för jag tyckte synd om hästarna.

Till sist fick jag nog, då de aldrig ens hörde av sig och frågade hur det var med hästarna så jag sa upp kontraktet och då sa de "Du kan släppa ut hästarna på vägen, vi bryr oss inte" Då sa jag "Nej, det tror jag säkert inte ni gör men släppa ut dom på vägen gör jag inte. Ni hämtar dom idag annars ringer jag polisen och stallhyran betalar ni innan ni lastar" och jodå, de kom och hämtade hästarna efter 22.00 på kvällen och stallhyran fick jag inte 2/3 av men det var alltid något.

Ibland får man gå den hårda vägen i livet.. nu är jag väldigt noga med vem som kommer in i mitt stall.

Jag tror många gånger att folk tror att man kan dumpa en häst på lösdrift då lösdrift låter lite som "hästen-klarar-sig-själv". :rofl:
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

En icke hästmänniska tolkade lösdrift som att hästen motionerar sig själv. "så får hon springa runt" :crazy..

Just lösdrifter verkar dra till sig allmänt löst folk.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

KL
Har stått på lösdrift nu ett bra tag och min erfarenhet är tyvärr att lösdrift drar till sig mera oseriösa människor. Ska inte folk rida tex så är dom sällan där. Jag har bara varit med om detta en gång när jag haft hästen på stall att en person inte kom varje dag och mockade osv, men det har bara varit en på många många år. Under dessa åren på lösdrift vet jag inte hur många som "struntat" i sina hästar. Det är trist men det är så det är verkar det som.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Helt OT men jag läste bara första inlägget utan att reflektera över vem som skrivit det. Kom till delen att "Det plogas en ridslinga i skogen om vintern" och tänkte genast att det måste vara Kittty som skrivit detta - ingen annan kan ha den lyxen! :rofl:

On topic så:
Helt absurt att folk inte ens vill hälsa på sina hästar. Okej om de inte kommer varje dag, men majoriteten av dagarna i veckan borde man väl ändå vilja träffa sin häst? Eller? :crazy:
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det där hade vi problem med på lösdriften jag skötte också. Så att jag till slut endast tog in hästar som tränades aktivt på ett eller annat sätt. Vi hade både ridhus och ridbana och tyckte att de platser vi hade skulle gå till hästar vars ägare utnyttjade anläggningen. Dessutom var lösdriften kollektiv, så alla hade 3-4 pass i månaden då de vattnade och fodrade hästarna. Inga hästar visiterades vid utfodring utan det fick ägarna sköta själva. Däremot räknades de såklart in vid fodringen.

Men det är väldigt vanligt att man bara ställer av sin häst. Är ute nån gång i veckan eller så.

Det måste få vara upp till var och en hur man vill göra med det tycker jag, men man kan såklart ha krav som stallägare. Men då måste de framföras när hyresgästen tittar på platsen tycker jag. Jag förstår mkt väl att man vill ha aktiva hästägare på sin gård oavsätt om hästarna står inne eller ute. Men jag förstår också att en del behöver kunna ställa av sina hästar för en tid.

Själv har jag min häst på en lösdrift som sköts av ägarna nu. Jag bor jättenära men har haft en period av väldigt lite aktivitet i stallet då jag fått mitt andra barn och samtidigt bor mitt i ett husbygge. Jag har tittat till honom men inte mer. Men jag tycker inte att jag gjort fel som varit inaktiv. Ibland är det så att tiden inte räcker till i livet just för stunden, men man kanske ändå vill ha kvar sin häst. Nu har jag tagit upp ridningen igen och är mer akriv i ridning och träning. Dessutom har jag möjlighet att promenera dit och titta till honom vissa dagar som jag inte rider för mina barn är lite större och har mer tålamod. Så varken det ena eller det andra är fel i mina ögon, sålänge alla är överens om vad som gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Nixehen: Ja visst är det lite av en lyx...! :) På många plan har jag nog en av de "bästa" stallägarna som tar sig tiden till detta och även underhåller dem så fort det har snöat. Helt ovärderligt i norrbottens snörika vinter. Hade vi inte haft dem hade jag tvingats traggla på ridbanan dag ut och dag in. :)

Har varit på stallmöte alldeles nyss och självklart var det bara vi som vanligtvis är i stallet som kom. Vi har kollektivt bestämt att ingen av oss nu ska "täcka upp" för de som inte är där, så att stallägarna får mer konkreta saker att gå på. Senaste budet är att de som inte kommer ut minst 1 gång i veckan riskerar uppsägning. Detta har självklart gått ut via mail till de som inte närvarade på mötet. Stallägarna är väldigt måna om att stallet inte ska få stämpeln som "avdumpningsstation". Jag har delat med mig av det som sagts här och det var väldigt uppskattat från stallägarnas sida, då även de ställt sig väldigt fundersamma till frånvaron av hästägare och huruvida detta är unikt för vårt stall eller ej.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

kl

Lösdrift är ett sätt för hästen att bo... Jag har mina på lösdrift och de "tittas till" (visiteras/ses över, byts eller tas på/av täcken osv) en till tre gånger om dagen. Jag har dock mina hästar hemma på gården och inga inackorderingar.

Vad gäller resterande av din frågeställning så har det ju mer med hyresavtalet att göra än att det är en lösdrift. Jag har stått i stall där det har varit på samma sätt, med skillnaden då att hästarna var uppstallade och att vi andra fick släppa in och ut osv.

Huruvida man ska ha häst utan att titta till den varje dag eller inte tycker jag är upp till var och en så länge hästen har det bra. Betalar man för helinackordering ser jag inte problemet? Och vill inte stallägaren ha det så får ju denne ta det med de hästägare som det berör.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har en av mina hästar på fullservice lösdrift. Jag är inte ofta där, den bor nästan 15 mil bort. Men jag har i princip daglig kontakt med stallägare eftersom det är en bra vän till mig. Jag litar på henne mer än på mig själv när det gäller hästarnas omvårdnad.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

KL
Det är ett otyg när folk lämnar sina hästar o sen struntar i dem oavsett lösdrift eller uppstallning. stallägaren är då skyldig att ta hand om hästarna fast de inte ens får betalt för det.

Det tar lång tid o det krävs rättsliga tvister. En del går helt upp i rök o där står stallägaren med en häst som måste säljas( men som inte får så göras med) eller rent utav slaktas.

Kräv depositionsavgift.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

En icke hästmänniska tolkade lösdrift som att hästen motionerar sig själv. "så får hon springa runt" :crazy..

Just lösdrifter verkar dra till sig allmänt löst folk.

:rofl: :rofl: Ja herregud, om det ändå vore så! :p Kanske är det tvärtom i vissa fall... ? Jämför matgalne lösdriftshästen som står vid foderhäcken hela dagarna (dygnet), eller orolige boxhästen som "vandrar" i både hage och box...
Vet inte om jag är löst folk haha, men jag dras till lösdrift ändå. Jag har stött på det mesta i hästmännisko-väg, och erfarenheten säger att det finns minst lika många knäppisar på stall som på lösdrift... :angel:
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det här har jag varit med om också, men då med uppstallning i box. Ägaren kom ibland 1 gång/vecka, ibland 1 gång/månad (oftast det senare alternativet). Visst, det var fullservice, men fullservicen inkluderade inte motionering, borstning och daglig visitering, den inkluderade "bara" matning, in/utsläpp, täcke på/av, mockning och sådana saker. Hovslagare, veterinär, daglig tillsyn och liknande så var det ägaren som skulle se till själv. I början tog jag bara ut dem och in dem samt matade och mockade (det var två hästar). Sen, då jag mer och mer förstod hur det låg till med ägarens "tillsyn" av dem så ändrades det. Så, djurvän som man är (eller ska man säga dum som man är?) så började jag dra av dem med borsten om de såg för jävliga ut, och även kolla dem lite noggrannare morgon/kväll.
Ägaren var i princip omöjlig att få tag på de gånger som något faktiskt hade hänt, och oftast hörde hen inte av sig alls, utan nästa gång hen kom till stallet så var det JAG som fick ta upp det, och säga "jag försökte ringa dig" eller "fick du mitt meddelande?". DÅ först började hen prata om saken och frågade vad som hade hänt m.m. En gång stod den ena av hästarna med så kraftig låsning i ett bakben så jag fick den inte ens ut ur boxen, han kunde inte gå. Då hade hästarna varit här kanske i 9-10 månader. Ringde säkert en 20 gånger till ägaren, samt skickade massor av meddelanden, inom loppet av 2-3 timmar, men fick inget svar. Blev då less och ringde veterinär som kom ut och kikade på hästen. Försökte fortsättningsvis få tag på hen under dagens lopp, men inget svar. Inget svar dagen efter heller. Efter 1 vecka kom hen till stallet som ingenting. Då blev jag ursinnig och läste lusen av hen och lade fram på skarpen att endera tar du ditt pick och pack och drar härifrån imorgon bitti, eller så är du här minst 3 gånger/veckan hädanefter och ser till dina hästar samt sköter om dem, valet är ditt!
Kan inte heller förstå varför man har häst om man inte ens orkar komma till stallet och se efter dem, och inte heller bryr sig i hur de mår och har det.
Då kan man lika bra överlåta hästarna till de som bryr sig och själv ha ett gosedjur i sängen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: kattan1974
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp