Vad innebär "lösdrift" för dig?

Kittty

Trådstartare
Har en fundering kring vad detta med att ha sin häst uppstallad på lösdrift egentligen betyder för dig?

Jag har min häst uppstallad på ett "lösdriftsstall" för upptill 12 hästar (finns 10 st där just nu). Hästarna går ute dygnet runt året om, men vi har ett stall med två boxar och 4 spiltor för skötsel, sjukperioder mm. Anläggningen är jättemysig, vi har belyst ridbana och jättefina ridvägar sommartid. Vintertid plogar stallägarna upp ridvägar till oss i skogen och på närliggande fält. Det finns alltså alla möjligheter att aktivt motionera sin häst under alla årstider. Anledningen till min fråga är att vi för närvarande har problem med att folk inte sköter om sina hästar.

Av totalt 10 hästar så är det 4 som regelbundet rids och sköts om. Resterande 6 rids väldigt sporadiskt, varav 3 så gott som aldrig. Vi som faktiskt är i stallet (stallägarna inkluderade) har sakta men säkert börjat inse att dessa hästar inte ens tittas till av sina ägare, mer än max 1 gång i månaden. Detta har nu lett till att stallägarna tvingats maila ut uppmaning om att alla hästägare själva ansvarar för visitering, tillsyn och liknande av sina hästar - att anläggningen inte är tänkt som en "avdumpningsplats" för hästar. Förtydligande har gjorts om att det stallägarna står för är daglig tillsyn så som att fylla på grovfoder, kolla att vatten finns och fungerar, att rätt häst är i rätt hage och att alla står på benen - that´s it! Resten ska hästägaren själv så för.

Jag anser inte att man MÅSTE rida sin häst, men jag ställer mig frågande till varför man HAR häst om man inte ens tittar till den regelbundet (så länge man nu inte betalar för fullservice)? Är det fler som har sin häst i ett stall där detta förekommer? Är detta ett beteende som man "får räkna med" när man väljer att ställa sin häst på lösdrift; dvs är den allmänna meningen att lösdrift är detsamma som kravlöst hästägande där hästen "sköter sig själv"?

Input är välkommet! :)
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Ja det finns sådana ägare, men det är inte så många tycker jag.
Många kommer nån gång i veckan, men nån gång i månaden har jag inte varit med om.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Ja det finns sådana ägare, men det är inte så många tycker jag.
Många kommer nån gång i veckan, men nån gång i månaden har jag inte varit med om.

Vi verkar ha fått en drös av den där typen av ägare i så fall... Stallägarna driver egen verksamhet så de är 3 stycken som alltid är hemma (dvs på samma gård som stall/hagar).
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Lösdrift för mig är bara ett alternativt sätt att hålla häst. En annan sorts "uppstallning". Inte ett sätt att slippa undan sitt ansvar som hästägare. Naturligtvis kan man ha ett avtal med stallägaren om detta, kan tänka mig om man har en unghäst, konvalescent eller liknande, men inte bara strunta i att komma.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Tråkigt, men ställa krav är ju ett sätt att få en dialog kanske.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Tråkigt, men ställa krav är ju ett sätt att få en dialog kanske.

Absolut! Det är nu ett krav från stallägarnas sida att alla hästägare MÅSTE titta till sina hästar minst 1 gång/vecka. I min värld känns det dock "knäppt" att de ska måsta uttala detta som ett krav. Ska tydligen även skrivas in i alla nya uppstallningsavtal framöver.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Hos oss går min ena häst, en annan privathäst och ca 30 polohästar samt gårdsägarens ena ridhäst på lösdrift.

Min rids och sköts av mig utöver fodring etc som gårdsägare sköter. Den andra privathästen är pensionär. Men hans familj har 3 andra hästar på gården, som rids. Och de är uppe dagligen och gullar med sin gamle man. Han sköts enligt punkt och pricka.
Polohästarna är främst gårdens egna. De har viloperiod nu. Så de rids inte den här delen av säsongen.
Gårdens ridsto är konvalecent och går på lösdriften därför.
En kompis till mig kommer ställa sin ena häst i lösdriften hos oss nu. Jag kommer träna den några dagar i v(stoet har KS, ska sättas igång och behöver göras det rätt) och sen kommer en annan tjej rida ut den ibland så småning om utöver det jag gör. Så den kommer tränas. Matte är nyförlöst och sjuk. Hon fick ta hem hästen från fodervärd och har inte plats i sitt eget stall. Så då hyr hon in hjälp åt sitt sto. Hon kommer själv komma ut också.

Jag tror det är rätt olika hur hästar sköts på lösdrifter, likt beten.
Vissa sköter fint, vissa rider, andra gör nada..
Vissa ställen hyr man ju in fullservice med flit.
Men då får man ju kika innan vad som gäller tycker jag.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det där låter som värsta sortens lösdrift.
Jag har haft häst på lösdrift under många år och visiteringen av lösdriftshästarna är otroligt viktig. Det finns fler saker att skada sig på ute i naturen än inne i en box och du får inte den naturliga kollen av boxgrannen som kan reagera på att något är fel när hästen tas in på kvällen. En lösdriftshäst som inte visiteras kan ju blöda i flera timmar om det är mörkt på kvällen när andra lösdriftshästägare är där.
Så det är verkligen viktigt att de kollas varje dag, helst 2 ggr/dan om möjligt (där kan man byta tjänster med andra som har hästen på lösdrift, kollar du extra på min så kollar jag din).
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Oj vad tråkigt...
Lösdrift är bara en form av boende till hästen. Ute dygnet runt året om i stora hagar med ligghall och ofta fritt med hö. Sen ska de fortfarande motioneras/aktiveras och tittas till tycker jag. Borstas och bli ompysslad :) precis som hästar i box. Varför ha häst om man inte ens är i stallet?

Jag har min häst i stall mes box där vi är 5 st och alla är i stallet varje dag och rider långa uteritter och är i stallet flera timmar ibland :)
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Hej!

Jag har haft samma erfarenhet som du, tyvärr. Vissa tycks tro att bara för att hästen får mat och vatten så klarar den sig.

Nu tycker inte jag heller att ridning är ett måste (min har inte ridits på snart 1.5 år pga skada) men tillsyn måste dom ju ha oavsett. Varje dag SKA hovar ses över och hästen visiteras, oavsett om hästen står på box eller lösdrift!!

Jag hade sett till att omgående skriva ett kontrakt som säger att hästarna ska ses till minst 1 gång/dag av ägare eller annan av ägaren utsedd person (så man kan ha medryttare eller be nån i stallet titta till dom). Om det inte följs hade jag inte velat ha dom där.

För mig är lösdrift ett sätt att hålla hästar naturligt, inte en avdumpningsplats för de som inte orkar med hästen..

/Lavinia
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det finns rätt många sådana hästägare gissar jag.

Jag har mina två uppstallade på lösdrift. Vi har två hagar varav den ena hagen går 6st privathästar och i den andra hagen går ca 40 hästar tillsammans varav typ 6st eller nåt är privatägda och resten är stallägarens pållar...

Eftersom hästarna inte går på fri tillgång så fodras dom flera gånger dagligen (dom har mat-hage) och då gör stallägaren en överblick över flockarna och kollar om alla ser okej ut. Hon visiterar inte.

Jag själv är i stallet normalt 5 dagar i veckan. De två andra dagarna får mina hästar "sköta sig själva" eller så ber jag någon stallkompis att kolla till mina lite extra om jag skulle vara orolig :)

Om jag reser bort så meddelar jag naturligtvis stallägaren men oftast får någon stallkompis största ansvaret att kolla till mina hästar också. Det går även att betala för extra visitering och vi kan betala upp till fullservice.

Vi har tillgång till stall med 36 platser men det är i huvudsak 3 stora boxar som vi "i privathagen" får disponera för skötsel och extra utfodring :)
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har varit med om oroväckande många "dumpade"/"halvdumpade" hästar nu när jag tänker efter.. Förstår inte alls poängen.. Man får väl glädja sig med att dom åtminstone låter hästen stå på lösdrift om dom nu inte ska rida den :confused:

Har du stått där såpass länge att du vet att det är såhär året runt? Många tonar ju ner ridningen under vinterhalvåret :/ Lösdriften du står på låter ju för övrigt som ett toppenställe! :)
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har varit med om oroväckande många "dumpade"/"halvdumpade" hästar nu när jag tänker efter.. Förstår inte alls poängen.. Man får väl glädja sig med att dom åtminstone låter hästen stå på lösdrift om dom nu inte ska rida den :confused:

Har du stått där såpass länge att du vet att det är såhär året runt? Många tonar ju ner ridningen under vinterhalvåret :/ Lösdriften du står på låter ju för övrigt som ett toppenställe! :)

Ja, jag är nog en av dem som stått där längst (drygt 3 år nu) - har vuxit upp granne med stallet och har haft häst där vid flera tillfällen genom åren. Det är ett jättebra ställe och jag är supernöjd med allt (förutom då mina "stallkompisar" som inte tar hand om sina djur). Ska jag vara riktigt krass så förstår jag inte rent ekonomiskt varför man har häst när man inte "nyttjar" den... jag menar, det är ju inte ett billigt intresse vi har. :P
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Det där låter som värsta sortens lösdrift.
Jag har haft häst på lösdrift under många år och visiteringen av lösdriftshästarna är otroligt viktig. Det finns fler saker att skada sig på ute i naturen än inne i en box och du får inte den naturliga kollen av boxgrannen som kan reagera på att något är fel när hästen tas in på kvällen. En lösdriftshäst som inte visiteras kan ju blöda i flera timmar om det är mörkt på kvällen när andra lösdriftshästägare är där.
Så det är verkligen viktigt att de kollas varje dag, helst 2 ggr/dan om möjligt (där kan man byta tjänster med andra som har hästen på lösdrift, kollar du extra på min så kollar jag din).

Jag har lite samma tankar som dig när det kommer till skadebiten. Jag vill gärna kika till min häst varje dag, bara så att jag VET att allt är ok. Bland oss som är där/rider fungerar det jättebra med "tjänster och gentjänster". Är jätteskönt ifall man exempelvis vill åka bort över helgen.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Trist att folk lägger sig i hur andra gör å inte gör. Vill nån bara borsta hästen och hästen verkar tycka det är ok. Har bra miljö för övrigt så måste den faktiskt inte aktiveras så mkt om man nu inte vill. Som stallchef/ägare är det viktigt att inte lägga sig i andra OM inte hästen verkligen lider! Så tänker jag iaf. Min ena kan jag knappt ha på vintervila då han har så stort behov att röra på sig men ffa tänka. Använda hjärnan. Men nej folk får göra som de vill sålänge inte hästen inte lider! Har ingen lösdrift dock (ev tänkt göra senare nångång, får se). Kollar igenom noga alla varje dag.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Glömde skriva att det är lite märkligt att ha häst om man är i stallet så sällan. Kom att tänka på en gård med lösdrift där en person knappt var, däremot vet jag inte med säkerhet om personen var där lr ej. Jag var där ofta (varje dag flera ggr /dag) och såg personen en endaste gång. Såg ut att vara sjuk, väldigt svag energi, missbrukare.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Trist att folk lägger sig i hur andra gör å inte gör. Vill nån bara borsta hästen och hästen verkar tycka det är ok. Har bra miljö för övrigt så måste den faktiskt inte aktiveras så mkt om man nu inte vill. Som stallchef/ägare är det viktigt att inte lägga sig i andra OM inte hästen verkligen lider! Så tänker jag iaf. Min ena kan jag knappt ha på vintervila då han har så stort behov att röra på sig men ffa tänka. Använda hjärnan. Men nej folk får göra som de vill sålänge inte hästen inte lider! Har ingen lösdrift dock (ev tänkt göra senare nångång, får se). Kollar igenom noga alla varje dag.

Jag motsätter mig inte alls det faktum att vissa av hästarna inte RIDS - tvärtemot! Självklart får man ha häst utan att rida, finns massor av andra saker man kan göra med sin häst förutom att sitta på den. Det jag var ute efter att diskutera var ifall fler människor haft liknande erfarenheter som mig - dvs att hästägare i samma stall som en själv inte ens kommer ut och ser till sina hästar, och hur de löste det/blev?! Eller ifall den generella uppfattningen kring vad man egentligen måste göra med sin häst ifall man har den på lösdrift är annorlunda än den som jag har?
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Glömde skriva att det är lite märkligt att ha häst om man är i stallet så sällan. Kom att tänka på en gård med lösdrift där en person knappt var, däremot vet jag inte med säkerhet om personen var där lr ej. Jag var där ofta (varje dag flera ggr /dag) och såg personen en endaste gång. Såg ut att vara sjuk, väldigt svag energi, missbrukare.

Det är precis det som jag också tycker - varför ha häst och dras med alla kostnader som det medför ifall man inte ens åker ut till sitt djur?! Har väldigt svårt att se att mitt stall skulle ha lyckats dra till sig flera missbrukare/sjuka hästägare, men så kan det självklart vara och jag har själv tänkt tanken. Men ifall det inte är så dyker min fråga upp igen - är det jag som har för "höga krav" på hästskötsel när man står på lösdrift?
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Jag har haft unghästar på lösdrift och där står det i kontraktet att uthyraren kollar och fixar "allt", de tog också bilder och la upp på sin hemsida. Eftersom jag då bodde i England var jag jättetacksam för det, hälsade på ca 2 gånger per år bara. Men då var det ju det som var överenskommelsen.

Om jag istället haft ridhästar på lösdrift hade det varit naturligt för mig att vara där oftare, men troligen inte varje dag. Även om jag inte kommer en dag förväntar jag mig att stallägaren eller en stallkamrat kontaktar mig om de skulle se att min häst är halt eller skadat sig. Precis som om jag stod i ett stall med boxar och inte hade stalltjänst någon dag.

Men om dina stallägare inte tänkt sig att ha huvudansvaret för hästarnas välfärd är det väl bra om de är tydliga med det.
 
Sv: Vad innebär "lösdrift" för dig?

Just nu kommer lösdrift för mig innebära ett sätt att konvelecera mitt skadade sto. Nej jag kommer inte åka ut varje dag då jag har 4 mil dit. Men å andra sidan äger min vän gården och ser till hästarna varje dag.

Annars innebär lösdrift för mig precis samma sak som uppstallning i box, men mindre skötsel gällande mockning och mat (fri tillgång och slipper mäta upp mat till flera mål).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
Senast: kattan1974
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 765
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp