Vad ingår i att hyra en hästbox....

G

Gun

Vad ska jag göra!!!

Vad ingår i att hyraut en hästbox....
Är det helt klart att man som häst ägare som hyr ett stall ska kunna kräva att vägen alltid är skottad på vintern!

Att vi som gårdsägarna ska förstå att man inte kan åka nära med traktorn i vissa lägen.....för att man kan störa hästarna. vad kan en hyresgäst tycka att det ingår i hyran??

Är det orimligt att man svåra vinterdagar får gå en bit, och inte kan få fram transporten?

Måste gårdsägarna förutse vad som kan hända hästarna, ska inte hästägarna göra det???
Det är svårt att alltid tänka ur hästensägarens synvinkel när man har mycket att göra..
....... kom med dina synpunkter :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra!!!

Nej, det tycker jag inte.

SVåra vinterdagar är det svåra vinterdagar då måste väl alla ha förståelse för att man kan inte hinner skotta överallt. Självklart skall det hellre vara undantag än regel att man inte kan ploga, men att som hyresgäst kräva att det skall vara ens prio ett är löjligt.

Sv: Vad ingår i att hyra en hästbox....

Svår fråga, men jag tycker att man får ta hänsyn till om det är svåra vinterdagar. Normal framkomlighet tycker jag nog att man ska försöka fixa, men det beror ju helt på omständigheterna.

Angående traktor nära hästar - nja, lite får nog gårdsägarna tänka själva också. Att man inte åker alldeles tätt inpå hästar är ju självklart! Att förutse vad som kan hända hästarna är samma sak - man får ha lite hästvett i skallen och försöka hjälpas åt att undvika otrevliga säkerhetsrisker och olyckor. Hjälps alla åt så går det oftast bra!

Sv: Vad ska jag göra!!!

Gun skrev:
Vad ingår i att hyraut en hästbox....
Är det helt klart att man som häst ägare som hyr ett stall ska kunna kräva att vägen alltid är skottad på vintern!

Är det orimligt att man svåra vinterdagar får gå en bit, och inte kan få fram transporten?

Det är svårt att alltid tänka ur hästensägarens synvinkel när man har mycket att göra..
....... kom med dina synpunkter :confused:

Tycker kanske att det någon enstaka gång kan vara acceptabelt att inte vägen är plogad, men inte mer. Om man hyr en fastighet ska man också kunna ha tillträde till den - om man inte i hyreskontraktet skrivit in att hyresgästen själv ska sköta snöskottningen förstås.

Har själv upplevt det. Att ett flertal gånger fått gå 1 km från "stora vägen" fram till stallet, i knädjup snö (vägen går över ett gärde som driver igen mycket) pga. diverse dåliga ursäkter från fastighetsägaren. Det är inte acceptabelt.

Sv: Vad ingår i att hyra en hästbox....

Det viktigaste när man tar emot inackorderingar är att vara TYDLIG med exakt vilka regler och förutsättningar som gäller om vederbörande stallar upp hästen hos er. Tala om för hyresgästen att vägen ibland inte är i farbartskick. Det kan upplevas som ett stort problem att inte kunna transportera sin häst till träning periodvis.
Det är också viktigt att bestämma vem som ansvarar för tex fodringar in/utsläpp mm. Ingår allt foder och strö i hyran eller skall hyresgästen skaffa en del själv? Hur många gånger per dag och vid vilka tidpunkter får hästarna foder? Ingår mockning dagligen eller kan ni ställa upp och hjälpa till med det om hyresgästen blir sjuk eller reser bort? Finns det möjlighet att ha hästen i egen hage eller skall alla hästar gå tillsammans?Ta också ställning till om du är beredd att byta täcken och sätta på benskydd etc innan utsläpp.
Skall du ha hyresgäster måste du vara beredd att anpassa dig en del efter deras önskemål, OCH KÖR INTE ÖVER DEM MED TRAKTORN!!! :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama