Vad i he*vete?

Monifa

Trådstartare
Kommer hem till en minst sagt spänd stämning efter jobbet. Typ mord i luften.

Matar katterna - som för första gången tror jag inte kommer i samlad skock för att säga HEJ utan ligger o trycker i olika hörn av huset.

En hittade jag under köksinredningen, en under matsalsbordet, en i nått litet skrymsle i hallen och den sista i min sminkkorg högst upp på en hylla i badrummet ( :cautious: )

De hatar varann. Bar in Svea (13 veckor gammal) in till köket och hon fick en fräsattack av bror sin ( :eek: ). Sixten fräser på både Svea och Sessan (2 år och mamma till Sixten) och vise versa. Alla fräser på alla, reser ragg, rör sig inte ur fläcken, smyger och tjaa hatar varann helt enkelt.

Men vafan har hänt?
Varför blir det såhär?

Liksom bara för 7 timmar sedan låg alla i en hög och purrade.

Går det över tror ni?
Eller måste jag sälja 3 av dom? :(

Sv: Vad i he*vete?

Är de kastrerade? Förutom ungen då alltså. Det kan bli så att det totalt låser sig mellan katterna när de blir könsmogna när de är runt 5-6 månader eller när de blir vuxna runt två års ålder. Det kan om du har tur avhjälpas med kastrering om de inte redan är kastrerade.
Om de inte är kastrerade så börja med det. Det är det absolut viktigaste när det gäller att få det lugnt i en kattflock. Katter är ju inga flockdjur även om de ofta går bra ihop ändå men risken finns alltid att det smäller och när hormonerna svallar så är risken alltid större. Sedan kan du köpa feliway http://www.animalpro.com/feliway-lugnande-refill-doftspridare-48ml-ceva och sätta i eluttaget. Det lugnar katterna och kan kanske hjälpa dem att inte slåss. Du måste ju hitta orsaken till att bråket uppstod ifrån första början men det kan vara så enkelt som att en katt har blivit vuxen.

Så kan det nog vara Sessan fyllde två nu i sommar. De två stora 1 + 2 år ska kastreras nu i början av oktober (Sixten är honkatt att tillägga, ingen inavel här ;) ) men tycker ändå att det är knasigt att alla blir tokiga om en katt är problemet?

Men hur kommer det sig att sånt här kommer så fort? Är inga förändringar i någonting, det är innekatter (av förklarliga anledningar och resultatet är Sigge och Svea efter en rymning), samma mat, samma strö, inga nya människor i hemmet. Försöker liksom förstå...

Ofta kommer sådant här som en blixt ifrån klar himmel och ofta när man inte är hemma. Ibland hittar man klara orsaker men ofta så hittar man ingen annan förklaring än att någon har blivit könsmogen eller vuxen. Det är faktiskt anmärkningsvärt att du har kunnat ha två honkatter ihop utan att det någonsin har varit något tjafsande innan. Väldigt ofta blir det tjafs direkt när den yngre blir könsmogen. Förhoppningsvis så kan det lugna sig när de är kastrerade men gör det så snart som möjligt så att de inte hinner cementera sina uppfattningar om att de inte gillar varandra.
Det är inte så konstigt att de avskyr varandra allihop för gruppdynamiken har ju förändrats och de vet inte var de har varandra längre. Ungarna (jag fattade rätt att två är 13 veckor?) är ju bortstötta ifrån mamman redan så de har ju inte skyddet ifrån hennes håll heller längre. Katter har liksom inget syskontänk eller unge-föräldratänk när de väl har blivit såpass stora att de klarar sig själva utan antingen gillar de varandra eller så gör de det inte.

Håller tummarna för att det ordnar sig iallafall.

En möjlighet är att någonting har hänt utanför huset som skrämt/stressat katterna.

Blir katter riktigt stressade så kan de ge sig på varandra, blir nån form av överloppshandling. Hoppas det går över fort!

Ja lite tur har jag nog haft. De har aldrig vart super tajta men de är rätt olika i sina personligheter (den ena är introvert och den andra extrovert. Om man ska beskriva dom kortfattat)

Ungarna har snuttat för tryggheten ända fram till nu.

Gör jag rätt om jag delar upp katterna? De stora kan se varann så funderar på att gruppera in de två i vardagsrummet + sovrummet. Då har de mycket plats. För kattungarna ligger bara o trycker - äter inte och vågar inte gå på toan. Så kan kattungarna ha kök + hall + toalett.

Det är såklart omöjligt att veta vad det är som har utlöst detta. Någon kan ha blivit skrämd av något som inte ens har med de andra katterna att göra, men har en katt ballat ur kan det lätt smitta av sig på de andra.

Det brukar gå att lösa, men det kan ta tid. Man får separera dem, lämpligast med nät mellan dem så att de har koll på varandra men inte kan skada varandra. De kan känna sig trygga på varsitt håll utan att isoleras helt från varandra. Ofta är detta allt som behövs, tid och nät. Sedan kan det ibland underlätta med tillskott som Zylkene som har god effekt vid social stress och när katterna verkar ha lugnat ner sig kan man försöka att utfodra dem i närheten av varandra (men fortfarande med nät emellan).

Det är hjärtekrossande när katterna blir såhär, men det brukar gå att lösa. Katter är drama queens.;) Eftersom det handlar om till större delen unga katter är oddsen goda för att det kommer lösa sig ganska snabbt.

Hur delar jag av med nät och vart hittar jag nät? Delar jag av ett rum per katt? Tanken är att det ska bli ute/inne katter efter vad de själva känner för. Efter nyår kommer det bara vara tre katter då yngsta honkatten ska flytta.

Då delar jag av de två stora från de två små då det känns som att problemet grundar sig i att de ska vänjas av. De stora kan hälsa på varann och Sixten glömmer bort med jämna mellanrum att hon är förbannad på sessan och vise versa. Tråkigt bara för jag vill kunna ge alla lika mycket tid och det är ju lättast när de är där jag är. Men men :) ska köpa in en sån där man sätter i eluttaget, kastrera de två stora (har tid som sagt) och sen ge dom tid. De behöver inte älska varann men gärna kunna vara i samma rum :)

Man kan smacka upp två kompostgaller på höjden och snabbt få en gallerdörr eller så köper man hönsnät/svetsnät och sätter fast på en träram. Allt detta finns att köpa i byggvaruhus.

Dela upp katterna efter hur de funkar ihop. Det är onödigt att separera katter som funkar tillsammans.

Okej :) då ska jag fixa sånt och sätta i dörrposten till vardagsrummet. Har delat av dom kattungarna för sig och de två vuxna för sig men ska dela av ytterligare. Kattungarna sitter båda två i mitt knä nu och har inte ont av varann så antar att de fräste på varann när stämningen var så stel med de stora i samma rum. De två stora kan vara i samma rum, de kan hälsa på varann men sen fräser de på varann. Är lite lugnare nu när det är uppdelade iallafall :) Har satt ut ett par mat och vatten platser så alla får chans att äta samt flera lådor såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka