Vad hette de där lila kopiorna som luktade

Lena Furberg

Trådstartare
Jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad de hette, de där kopiorna vi fick i skolan vi som var skolbarn på 60-, 70- och kanske även 80-talet. De var tryckta på ett konstigt slags papper med obehaglig (tyckte jag) yta, texten blev liksom lila istället för svart och papperet hade en skarp kemisk lukt. De var svåra att skriva på, minns jag också. Men vad kallades de? Nån som minns?

Jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad de hette, de där kopiorna vi fick i skolan vi som var skolbarn på 60-, 70- och kanske även 80-talet. De var tryckta på ett konstigt slags papper med obehaglig (tyckte jag) yta, texten blev liksom lila istället för svart och papperet hade en skarp kemisk lukt. De var svåra att skriva på, minns jag också. Men vad kallades de? Nån som minns?
Spritstenciler?
Blåstencil?

Dom luktade sprit tyckte jag :D

Ja, stenciler var det ju! Tack!! Var det karbonpapper? Det visste jag inte. Jag minns mest att papperet luktade skarpt och att ytan på papperet var obehaglig, sån där yta man inte vill skrapa med naglarna på...:nailbiting:

• Gilla
Reactions: ptr
Det var en form av "karbonpapper" i alla fall.
Wikipedia :
Blåstencil, eller spritstencil som den också kallades, var en enklare metod att framställa kopior. Texten skrevs på specialpapper med vaxad baksida, men i detta fall perforerade inte texten papperet, istället var originalpapperet försett med ett slags bakvänt karbonpapper så att det som skrevs eller ritades överfördes spegelvänt till originalets baksida. Färgen var emellertid mycket tjockare och av annat slag (ofta anilinfärgämnen) än på karbonpapper. Originalet placerades på en vals i stencilapparaten med baksidan utåt och sprit löste upp färgen i den spegelvända texten, vilken sedan överfördes till papperskopiorna. Upp till ca 100 kopior kunde framställas från samma original, men kvaliteten sjönk kraftigt efter 20-30 exemplar. Texten på kopiorna blev svagt blålila.

Blåstencil kanske? :up:

OT men: Varför har jag något svagt minne av de där från mina första år i skolan, fast jag började dito 2003? :cautious: :laugh:

Åhhh, jag älskade att få uppgiften "gå och ta fram stenciler" :love:
Jag har kvar ganska många noter på stenciler... :o:p

När jag var i 10-årsåldern så följde jag med mamma på kvälls-städjobb som hon hade på hamnkontoren, bara för att kunna plocka upp använda - men gick att använda mycket MER - karbonpapper ur papperskorgarna :angel: allt för att kunna kopiera t.ex ur Min Häst och så kunda jag färglägga sen... 40 år innan mindfullness-målarböckerna kom :D
Jag har redan färglagt dina hästar minst 800 ggr under min livstid @Lena Furberg ;):angel::D

Åhhh, jag älskade att få uppgiften "gå och ta fram stenciler" :love:
Jag har kvar ganska många noter på stenciler... :o:p

När jag var i 10-årsåldern så följde jag med mamma på kvälls-städjobb som hon hade på hamnkontoren, bara för att kunna plocka upp använda - men gick att använda mycket MER - karbonpapper ur papperskorgarna :angel: allt för att kunna kopiera t.ex ur Min Häst och så kunda jag färglägga sen... 40 år innan mindfullness-målarböckerna kom :D
Jag har redan färglagt dina hästar minst 800 ggr under min livstid @Lena Furberg ;):angel::D
:heart:heart:heart:love:

Såna stencileringsapparater har jag skruvat massor med när jag gick i skolan. Jag fick en fristad från mobbarna hos vaktmästaren så jag servade dom samt lagade filmprojektorer och kunde även serva videobandspelaren vid behov, det var en sån där man manuellt fick ladda tejpen i som en vanlig rullbandspelare. :)

Jag minns dom, men vet inte om det är från skolan jag minns. Började skolan -94.

Jag började skolan -95, och då fanns de fortfarande med. Men vår skola byggdes om när jag gick i trean, innan dess var det rena forntiden. Både mamma och morfar hade liknande skolförhållanden, samma jäkla skola. Det fanns de som var tvungna att sjunga morgonpsalm (som i Madicken) i mitten av 90-talet. Dock inte min klass.

Liknande trådar

Trav Som rubriken lyder, vilket är ditt första travminne? Jag kommer tyvär inte ihåg exakt årtal, men det var mitten av 80-talet och jag...
Svar
19
· Visningar
2 182
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Zizzy
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 241
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama