Vad heter spöt?

Eme_liie

Trådstartare
Det är så här att min stallägare har ett spö som jag skulle vilja veta om det heter just något speciellt då det jag letat som en galing utan att hitta något..

Spöt ser ut så här
600052_10150844326051175_1786477000_n.jpg

det är lika långt som ett dressyrspö och flärpen är lika lång som spöt, tycker det är helt perfekt i längd men som sagt verkar det inte finnas.

Sv: Vad heter spöt?

söker man på longeringsspö kommer det bara upp dom som är över 160 långa :(

Det är ingen carotstick.

Jag tror det kan va ett spö som används när man jobbar hästen på långa tyglar?

Jag har en körpisk som är ungefär så. Ca 120-130 lång och snöret är ungefär lika långt som pisken. Köpt på Gekås. Sen hade jag en longerpisk som jag tyckte var för lång så jag kapade den i lagom längd, tog bort handtaget och kapade av ca 40 cm och sen satte jag dit handtaget igen, funkar kanon :laugh:

En körpisk har en kort "släng" bara. Fast det kanske är en travkörpisk, det har jag inte så bra koll på dock.

Det är ingen trav-körpisk heller. De är med kortare flärp som alla körspön. Det borde vara en longerpisk av ngt slag, kanske för pony eller ngt iom kortheten.
Det finns ingen logik i att ha lång snutt på körpisk för mig. Då når man ju hästen med pinnen och kan peta direkt på hästen. Det blir tydligare och mer konsekvent för hästen än med fladdret från lång lina. Svårt att bli precis nog och time:a rätt med fördröjningen snodden ger.

*kl*

Jag googlade på ridspö, på bilder och då dök detta upp;

RidSpö & MarkSpö - "KänselSpö" Premium
Förtydliga ditt kroppspråk både från marken och hästryggen

Fjordtokan:

Varför skulle det inte kunna vara en carrotstick? Vari ligger skillnaden?
Jag tycker det är väldigt likt.

En carrotstick är ett annat material och är tjockare hela vägen upp så att säga... jag tycker inte heller det ser ut som en sån. (har du frågat stallägaren var hon har köpt det?)

Jag tycker också den ser himla smidig ut, ska prova korta longerpisken!

Förlåt mitt trådkap men varför är det egentligen så lång släng på en longerpisk? Jag tycker mest att den är i vägen.

lång släng på longerpisken är väl för att man ska nå hästen när man står på andra sidan longerlinan... en förlängning av armen behöver ju vara rätt lång när hästen är långt borta :)

Jag använder aldrig min longerpisk eftersom jag aldrig longerar, köpte den för att ha en längre pisk än dressyrspöet vid "frihetsdressyr" och longreining men den är givetvis alldeles för lång och för tung för mina veka handleder.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: sweep
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka