Vad heter färgerna?

eldione

Trådstartare
Vill gärna veta vad färgerna å mina katter heter på "fint" språk ( :p ), gärna även engelska.
Och min katt Stinas exeriör, kort/lång nos, små/stora öron, form på ögonen osv
Stina:
{B6787628-745F-45B7-9D09-855771661133}.jpg

{91B6D9C9-4D40-4F5D-8BD6-20DCAFD69E3A}.jpg
{2F72EC34-2020-4AB2-8AE3-17C07BA87565}.jpg

Färg på Freddy, kallas det bara svartvit??
{9AE5021A-4F16-4284-94E9-7251C32103F3}.jpg

Och till sist Teddy, undrar även över vad det är för sorts päls han har. Den är kort och _tjock_, underhåren mkt "ulliga", vad är det för sort?
Bilder iaf:
{34EDAAFF-C6BC-4A51-A79B-B9330B22C322}.jpg

{D37CC31F-144B-4B1B-A1FF-B4A96D95820F}.jpg

Ja, som sagt, vad heter färgerna på svenska och på engelska?

Sv: Vad heter färgerna?

Stina är svår att se - men hon bör bara bruntabby-vit eller bruntigré-vit, beroende på hur teckningen ser ut. Tabby ser mer ut som breda, rundade slingor, medan tigré är smala ränder.

Freddy är svart-vit och Teddy blå.

Fina katter :love: !

Stina skulle jag kalla brunspotted (man kan även säga svartspotted) med vitt (n 24 09), på engelska black spotted and white.

Fredde är svart med vitt (n 09) och på engelska black and white.

Teddy är blå (a) och på engelska blir det blue.

Koderna skrivna inom parantes är EMS-koder. Ett internationellt färgsystem. Det finns även en EMS-kod för varje ras. Devon rex har t ex. DRX. Raskoden sätter man framför färgkoden. Jag misstänker att du har huskatt och på svenska blir det HSH (huskatt shorthair) plus färgkod (Stinas blir t ex. HSH n 24 09). En långhårig huskatt får koden HLH (huskatt longhair). På engelska heter huskatt domestic shorthair/longhair och koden blir då DSH eller DLH.

Ser du mönstret tillräckligt väl för att säga att hon är spotted? Det gör inte jag.

mandalaki skrev:
Ser du mönstret tillräckligt väl för att säga att hon är spotted? Det gör inte jag.

Jodå. Mönstret skulle iofs lika gärna kunna vara tigré, men jag tycker att det lutar mer åt spotted.

Eldione: Skulle Stina vara tigré dvs. mer randig än prickig får hon EMS-kod n 23 09. Och på engelska skulle färgen heta black mackerel tabby and white. Är hon spotted heter det black spotted tabby, glömde lägga till tabby i det tidigare inlägget.

Håller med övriga:

Stina: Bruntigré och vit (jag skulle nog säga tigré ja, men jag är å andra sidan ingen fena på att skilja tigré från spotted när det gäller sådana gränsfall.) Engelska Black mackarel tabby and white.
Obeservera att engeskans tabby inte betyder samma sak som på svenska. På svenska så avser man med tabby en specifikt agoutimönster, som på engelska heter Classic tabby.
Tabby på engelska är ett samlingsnamn för alla agoutimönster.

Ang hennes exteriör så skulle jag säga att hon är en medelstor katt med medelkraftig benstomme, runt huvud, ganska kort nos med en välmarkerat stop, välutvecklad haka, medelstora öron, stora runda ögon, och en ganska så kort svans.

Teddy: Svart och vit.

Freddy: Blå. Pälsen är korthårig, helt enkelt. Finns inga benämningar på olika typer av korthårighet, även om de såklart kan skilja sig i kvalitet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
14 343
Senast: linnsan
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 661
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 944
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 682
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna