Vad heter det irländska ridsportförbundet och avelsförbundet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Jag håller på att forska i stamtavland på ett sto som heter Spirit - 79 som var e. Master Spiritus xx. Jag vet att Spirit gick i det irländska landslaget. Dock vet jag inte när eller vem som red. Hur bär jag mig åt för att få reda på det? Stona på Irland har dem samma namn i aveln som när dom går i sporten? Jag har heller inget uppfödarnamn till Spirit...

Spirit ska ha en mor som hette Anna-Belle (med reservation för stavningen). Fadern till anna-belle är okänd och jag skulle vilja veta vem den denna Annabelle var.

Undrar nu om det någon som har koll! :D

Sv: Vad heter det irländska ridsportförbundet och avelsförbundet?

JHur bär jag mig åt för att få reda på det?
Du tar bäst kontakt med Irish Horse Board. Det är huvudorganisationen för hästar på Irland och det är de som sköter alla registreringar, förutom Connemara, fullblod och Irish Draught.
http://www.irishsporthorse.com/

De är jättetrevliga att ringa eller maila till och svarar alltid så gott de kan.

Stona på Irland har dem samma namn i aveln som när dom går i sporten?
Ja, och det finns bara den hästen med det namnet. När man "döper" sina hästar får man ge flera alternativ eftersom inga hästar på Irland ska heta samma sak.

Jag har heller inget uppfödarnamn till Spirit...
Det är inga konstigheter. Det är många som föder upp på Irland som inte anser att de har ett stuteri eller vill ha någon prefix innan själva namnet på hästen. Och reggades hon inte av uppfödaren så kommer uppfödarens namn aldrig med i passet, bara personen som fick passet utfärdat till sig.

Du tar bäst kontakt med Irish Horse Board. Det är huvudorganisationen för hästar på Irland och det är de som sköter alla registreringar, förutom Connemara, fullblod och Irish Draught.
http://www.irishsporthorse.com/

De är jättetrevliga att ringa eller maila till och svarar alltid så gott de kan.

Ja, och det finns bara den hästen med det namnet. När man "döper" sina hästar får man ge flera alternativ eftersom inga hästar på Irland ska heta samma sak.

Det är inga konstigheter. Det är många som föder upp på Irland som inte anser att de har ett stuteri eller vill ha någon prefix innan själva namnet på hästen. Och reggades hon inte av uppfödaren så kommer uppfödarens namn aldrig med i passet, bara personen som fick passet utfärdat till sig.
:bow: Hur översätter jag "landslaget" ?

The national team. Vet du vilket år det var så underlättar det ju betydligt för dem när de ska leta! Men får du tag på någon av de gamla rävarna som jobbar där så kan de sånt i skallen. ;)

The national team. Vet du vilket år det var så underlättar det ju betydligt för dem när de ska leta! Men får du tag på någon av de gamla rävarna som jobbar där så kan de sånt i skallen. ;)
Nej jag vet tyvärr inte året.

Vet du om det kanske finns någon sida där man kan läsa om de irländska landslagen genom tiderna?

Men Gud, det var ju Trevor Coyle som hade Spirit och tävlade henne i landslaget. Ring till honom!! Han lär ju komma ihåg henne.

PM:a för nummer och sånt.

Namnet och årtalet. Givetvis kan det vara en helt annan häst, men det är behöver ju inte vara helt otroligt att det kan vara rätt häst eftersom det inte fanns någon annan Spirit registrerad där från det födelseåret.

Jag håller på att forska i stamtavland på ett sto som heter Spirit - 79 som var e. Master Spiritus xx. Jag vet att Spirit gick i det irländska landslaget. Dock vet jag inte när eller vem som red. Hur bär jag mig åt för att få reda på det? Stona på Irland har dem samma namn i aveln som när dom går i sporten? Jag har heller inget uppfödarnamn till Spirit...

Spirit ska ha en mor som hette Anna-Belle (med reservation för stavningen). Fadern till anna-belle är okänd och jag skulle vilja veta vem den denna Annabelle var.

Undrar nu om det någon som har koll! :D

Spirit ska vara helsyskon med Elektra Spiritus som tävlade fälttävlan med, hette hon Anna?
Hon kanske vet vem som är uppfödare?

Minns när Stina hade Spirit, innan hon köptes till Askö.

Senast ändrad:

Spirit ska vara helsyskon med Elektra Spiritus som tävlade fälttävlan med, hette hon Anna?
Hon kanske vet vem som är uppfödare?

Minns när Stina hade Spirit, innan hon köptes till Askö.
Nu blir jag nyfiken! Hur kan du veta att dom ska vara helsyskon? Anna Hilton? Vilken Stina?

Namnet och årtalet. Givetvis kan det vara en helt annan häst, men det är behöver ju inte vara helt otroligt att det kan vara rätt häst eftersom det inte fanns någon annan Spirit registrerad där från det födelseåret.
Ingen annan häst registrerad vart?

Hur kommer det sig att du tror att det är den?

Länken har nog blivit lite fel, men om du klickar på animal och sedan skriver in Spirit så hittar du henne där med Trevor som ägare, dock som sagt utan stam angiven.

Länken du gav går till en häst som heter Megs Chester ;)

Konstigt. För när jag igår provklickade på länken kom rätt häst upp, helsnurrigt. Dessutom kan ju inte Megs Chester ha funnits med i sökresultatet när man söker på Spirit.:confused: Hursomhelst, det är hästen som Ramona länkar till som är den jag menade.

Senast ändrad:

Hon har ju 258 poäng, så sådär värst mycket har hon ju inte hunnit med på Irland trots allt. Trodde att hon skulle ha betydligt fler poäng än så om hon varit med i landslaget.

Jag tyckte också att poänganatalet var knepigt! :confused:

Anna Belle ska enligt paardeenfokken vara efter fullblodshingsten Middle Temple xx. Stamboksnummer: 14249 tb. Han var reggad i ISH

MT var e. SUPREME COURT XX.

Anna Belle var enligt samma källa reggad i SHBGB.

Nu funderar jag på om man kan få reda på vilka ston som hingsten har MT betäckt?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka