Vad heter de olika senorna?

alazzi

Trådstartare
Jag har letat i mina böcker men ingen av böckerna är tillräckligt ingående när det gäller hästens anatomi. Veterinären sa namnet på tyska men jag minns inte vad han sa. Det var ett totalt nytt ord för mig och då kan det vara svårt att memorera.

Finns det fler senor än den djupa böjsenan som fäster i hoven? Tyckte att han pratade om den djupa böjsenan men han sa även ett ytterligare namn.

Skulle vara kul att veta vad senan heter på svenska åtminstone.

Sv: Vad heter de olika senorna?

Det finns ca 1200 senor i hästens kropp, så beror på vilken av dom du menar!!!

Ytliga o djupa böjsenan är ganska vanligt att prata om?

Ytliga o djupa böjsenan är ganska vanligt att prata om?

Ja, jag hörde åtminstone djupa böjsenan nämnas så det är antagligen djupa och ytliga böjsenan det är frågan om. Veterinären sa att skadan satt djupt inne i benet så då är det väl den djupa böjsenan som är skadad.

Nu är ju inte gaffelbandet någon egentlig sena, men det kanske kan ha varit den han menade?

En informativ sida, visserligen på engelska men kanske lite lättare att översätta ändå?

lower_leg.jpg

http://www.newrider.com/Library/Misc_Tips/lower_leg.html

Eftersom djupa och ytliga böjsenan byter plats på ett ställe så kan det ju bli lite förvirrat om man diskuterar tex djupa böjsenan som är ytterst;)

Sara

sorry att jag kapar tråden...

men hur är det med senorna som fäster eller går förbi på baksidan och insidan av benen på framknäna.

min pålle blir lätt lite sväld där vid hårt arbete och överansträngnings.
undrar lite vilka senor det är...

efter att ha läs lite på sidan...
är det djupa böjsenan?

Finns det fler senor än den djupa böjsenan som fäster i hoven?

Nej, endast djupa böjsenan fäster in i hoven på hovbenets undersida. Övrig senapparatur fäster främst in i kronbetet och kronledens region.

Däremot så finns det en flera ligament som fäster in i hovbenet.

men hur är det med senorna som fäster eller går förbi på baksidan och insidan av benen på framknäna.

Gaffelbanden,, finns både på in och insidan. Framför gaffelbanden och nedanför carput i framkant går tåstäckaren.

efter att ha läs lite på sidan...
är det djupa böjsenan?

Hmm,, tittade i läroboken, och hittade Karpalsträckaren, som sitter på framsida underarm (borde ju inte vara den) och Karpalböjare som sitter på baksida underarm (Underarm som för övrigt många tror heter Överarm, menar alltså benet som är ovanför knäet) och denna verkar ju mer trolig. Fäster i baksida knä.

Nej, endast djupa böjsenan fäster in i hoven på hovbenets undersida. Övrig senapparatur fäster främst in i kronbetet och kronledens region.

Däremot så finns det en flera ligament som fäster in i hovbenet.

Långa och sidliga tåsträckaren fäster väl i hovbenet? Dock på ovansidan?

Ja sträcksenan fäster tillsammans med nedre grenarna från gaffelbanden på processus extensorius på hovbenet.
Sidliga tåsträckaren har jag inte koll på vilken det är(extensor carp radialis?).
PL

Senast ändrad:

fast jag syftar på området mellan kotan och "knävecket". baksida strax under knät och ut och insida längst med, ned mot kotan....

det är ju så pass lindrigt så jag är inte orolig, går ned efter en stunds rörelse.
men vet andra dressyr pållar som blivit så åxå...

(jag svamlar sorry, lite trött:o )

Nu vet jag inte om du menar baksidan,men på framsidan har du ju den långa tåsträckaren som bla fäster i hovbenet.Den smälter ju samman med gaffelbandet som kommer från baksidan av benet och kryssar över kotleden ner på framsidan ihop med långa tåsträckaren (extensor digitorum communis) som fäster i kotben-kronben och hovben.

Men då är det ju djupa el/och ytliga böjsenan du menar??? Hittade ingen vettig bild, men VID nr 31, även om denna bilden är på skelettet :angel:
skelett.jpg

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt...
Svar
12
· Visningar
2 507
Senast: lizan
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka