Vad har svängeln för nytta??

Svängeln(med draglinor) är till för att följa selens rörelser, så att hästen inte ska få obehag.
Sitter selen fast direkt i skaklarna, så är den s a s "still" när hästen rör sig, och brännskador/skavsår kan uppstå. :(
Det här gäller väl först och främst, om du kör med en bröst sele, för lokselen är lite annorlunda konstruerad.
Hoppas jag var till nån hjälp :crazy:

Svängeln är en "stång" som sitter fast framtill på vagnen i ett ledat fäste, och från varsin sida på svängeln går draglinorna fram till selen på hästen(när du kör).
Själva skakeln, ska sedan sitta fast, något högre upp på däckeln, och egentligen vara till för när vagnen ska svänga.
Drag linorna drar och skaklarna svänger vagnen, typ...
:p
Kolla gärna in nån körbild i någon häst tidning, det brukar synas rätt bra,det där med skaklar, svängel och draglinor. :D

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var små marginaler när körningens världscup avgjordes i Leipzig, Tyskland, i helgen. Fredrik Persson slutade femma, mindre än två...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att förbättra välfärden införs ett nytt championatsprogram för fyraåriga dressyrhästar i Sverige. Programmet ska minska belastningen...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka