vad har ni i boxen?

A

Anja586

vad kan man göra för att göra det trevligare där inne? när hon har tråkigt och inget att göra så börjar hon väva. jag ska ge henne fri tillgång på hö, men det är om ett tag. nu så har jag gjort en sån där hamster boll av en fotboll och lagt godisar i och den älskar hon!
vad har ni för roliga leksaker i era hästars hem?

Sv: vad har ni i boxen?

Har sett bl a olika plastleksaker som spadar m m upphängt i snören. Även borstar eller PET-flaskor verkar fungera.

Ha hö i hönät så det blir lite pill att äta.

Av den enkla anledningen att någon häst knager sönder boxinredningen, någon ägnar "fritid" åt att metodiskt "plocka ner " krubbor, någon att bita saltstenen i bitar, någon att bråka med sin boxgranne, osv i all oändlighet, drog jag till slut slutsatsen att de trivs bäst i frihet. Så jag tog för länge sen beslutet att de trivs bäst att leva utomhus helt enkelt.
De kan gå in när de vill hela dygnet, får massor av grovfoder.
Vilken skillnad på humör!
Frustrationerna bortblåsta.
Det här var verkligen inte alls svaret på din fråga, men ändå ett litet inlägg...hoppas ni har överseende ;)

Tölva skrev:
Av den enkla anledningen att någon häst knager sönder boxinredningen, någon ägnar "fritid" åt att metodiskt "plocka ner " krubbor, någon att bita saltstenen i bitar, någon att bråka med sin boxgranne, osv i all oändlighet, drog jag till slut slutsatsen att de trivs bäst i frihet. Så jag tog för länge sen beslutet att de trivs bäst att leva utomhus helt enkelt.
De kan gå in när de vill hela dygnet, får massor av grovfoder.
Vilken skillnad på humör!
Frustrationerna bortblåsta.
Det här var verkligen inte alls svaret på din fråga, men ändå ett litet inlägg...hoppas ni har överseende ;)

:bow: :bow: :bow:
Yes box! (Eller snarare box or no box...för hästen alltså *s*)

Belinda skrev:
:bow: :bow: :bow:
Yes box! (Eller snarare box or no box...för hästen alltså *s*)

I det här fallet Yes Box!:D Eftersom de kan gå ut och in i boxarna i stallet som de vill...

Halm som strö, petflaskor och borstar i snören, en manger-mate, dvs boll med saltsten osv... finns hur mycket knep som helst, gömma skivade moröätter i halmen...
men som det tidigare nämndes... no box är nog bästa boxen ;) dvs en rastlös häst trivs nog bäst i lösdrift, i flock. Om inte det går så med lååååååååång utevistelse :bump: :bump:

Hur länge står de i boxen?

Ensamma i stallet?

jag vill väldigt gärna ha min häst så att hon går ute hela tiden, men det skulle vara det ultimata! med det finns ingen möjlighet till det här, tyvärr. jag har henne ute mest av alla i stallet, dom andra tar in vid 5 och jag är där vid 7, och då står hon helt själv i hagen och vill iiinnn!!

Anja586 skrev:
jag vill väldigt gärna ha min häst så att hon går ute hela tiden, men det skulle vara det ultimata! med det finns ingen möjlighet till det här, tyvärr. jag har henne ute mest av alla i stallet, dom andra tar in vid 5 och jag är där vid 7, och då står hon helt själv i hagen och vill iiinnn!!

Tro sjutton det, ingen vill ju bli lämnad ensam heller :crazy:
Det är så synd att utvecklingen mot att ha djur utomhus går så sakta.
Vi får hoppas på en förändring inom några år.
Det hjälper nog när folk kommer på att det finns ganska enkla och smarta ,praktiska lösningar för detta, och att det finns fina vinster i hästhälsa att vinna. ;)

Mina hästar står inte inne länge, från ca åtta på kvällen, på morgonen går dom ut mellan fem och åtta beroende på hur man jobbar annars. Dock är min ena kille ytterst rastlös inne, men kan tyvär inte stå i lösdriften eftersom han behöver kopiösa mängder mat, och dom andra ska definitivt inte ha dom mängderna. :) Varav han har en massa pyssel o knåp i sin "låda" i fall han drabbas av rastlöshet.

Lintu skrev:
Mina hästar står inte inne länge, från ca åtta på kvällen, på morgonen går dom ut mellan fem och åtta beroende på hur man jobbar annars. Dock är min ena kille ytterst rastlös inne, men kan tyvär inte stå i lösdriften eftersom han behöver kopiösa mängder mat, och dom andra ska definitivt inte ha dom mängderna. :) Varav han har en massa pyssel o knåp i sin "låda" i fall han drabbas av rastlöshet.

Jag har också en så "kille", som behöver MASSOR av mat. Han är gammal, och äter många fler kilo per måltid än de övriga.
Äter dessutom sakta.
Har kollat hur lång tid han behöver på sig per måltid.
Så, han får stå ifred och äta i den takt han behöver.
Min grindöppnare släpper ihop hästarna med varann, när hans måltid är uppäten.
Så ordnade jag det. Har funkat nu i 7 år.

Jag ska nu när jag får tid att åka iväg å köpa något att hänga upp hönätet i fixa det. Min dam tycker det är skitskojsigt att ha hönätt att leka med.

seddan kan man hänga upp grönsaker å annat godis i snören i taket är oxå underhållande för hästen att hålla på med. Finns 40 miljoner prylar man kan komma på att göra det roligt i boxen för hästen, bara man sätter sig ner å funderar å orkar hålla på. Annars kan man alltid köpa dom där svindyra sakerna som söljs i hästaffärerna :D

Anja586 skrev:
vad kan man göra för att göra det trevligare där inne? när hon har tråkigt och inget att göra så börjar hon väva. jag ska ge henne fri tillgång på hö, men det är om ett tag. nu så har jag gjort en sån där hamster boll av en fotboll och lagt godisar i och den älskar hon!
vad har ni för roliga leksaker i era hästars hem?

Har erfarenhet från ett fullblod som vävde ibland. Fönstret åkte ut så han kunde stå och titta ut, han hade också huvudet utanför boxen så han kunde ha full koll på allt. Det funkade på honom!
(Han fick fri tillgång på hö... stod inne så lite som möjligt osv)

Mitt fullblod får fri tillgång till hö i boxen det minimerar hans vävande till nästan noll. Har även hört att lägga höet i finmaskigt hönät kan hjälpa. Annars är ju grenar (med bark kvar) gott att tugga på tycker hästarna. Slickleksaker finns ju att köpa i affärerna (dyra).

Jag tycker du ska försöka få den där fria tillgången på mat såfort du nånsin kan. Min lilla boxvandrar när hon lackar ur på att stå innen. Började vid boxvila, men vandrade ett tag om hon stod inne mer än 5-6 h.. TROTS fri tillgång och TROTS en sabla massa leksaker. En sommar på bete och bara inne för att slippa flugorna tog dock kål på problemet med vandrande vid 'normal' innetid. Däremot, låt hennes mat ta slut och man ser det avslöjande upptrampade spåret efter bara 6 h inne..

Hon är alltså helt ointresserad av leksaker, men tack och lov matintresserad. Så långa dagar ute (från tidig morgon till seeen kväll) och så mycket mat i boxen fungerar. Samt att jag har ogallrade boxar där de kan stoppa ut huvudet över hela fronten, och även över mellanväggen och hälsa på boxgrannen.

ja, ska hämta nya höet i helgen! thank god!

ska hänga upp moröter i snören, men tänkte på en grej, hon kommer säkert försöka äta upp snörena??
eller är jag bara en orolig häst mamma?

det är jag nog, får jag hoppas..

har tänkt slänga in lite grenar och sånt också, och lite blad för det gillar hon. tack för alla tips!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka