Vad har ni för sorts stigbyglar?!

E

Etimanyd

Okej, nu behöver jag lite hjälp här. Får hem min nya sadel nu om några dagar och tänkte ta och köpa mig nya stigbyglar. Kikade runt på stigbygelavdelningen i den lokala hästshoppen, men blev mest yr av alla sorter:eek: Har inte köpte stigbyglar sen....ja sen jag hade ponny för tror jag och dår var det så kallade "säkerhetsstigbyglar" med båge som gällde.

Antar att vi kommit en bit längre på utrustningsfronten på 5-6 år så nu undrar jag;

Vad har ni för stigbyglar?

Varför och vilken funktion har de?

Verkar ju så viktigt inom hoppningen med rätt stigbyglar, så nu hoppas jag att ngn kan tipsa om några riktigt bra även inom dressyren:bump:

Sv: Vad har ni för sorts stigbyglar?!

Jag har Sprenger Bow Balance på dressyrsadeln.

Varför? Det är så fantastiskt bekväma så det finns inte. Har tidigare vintrar haft lite problem med "låsningar" och knäppningar i mina knän, de senaste två åren har det inte varit några problem alls. Sedan jag bytade stigbyglar alltså.

Bow Balance fjädrar ju på alla möjliga håll, har böjda sidodelar vilket gör att det är lättare att få plattan mitt under foten, plattan är också bredare vilket gör det lättare att få en avslappnad och fjädrande vrist.

Stigbyglar.jpg

De enda stigbyglar som jag inte får ont i knäna av är de där stigläderöglan sitter lite flyttad mot insidan och stigläderplattan är lite nedvinklad -hjälp med nedtrampet.
De verkar inte kallas något speciellt på svenska, kan heta "offset stirrup" eller liknande på utrikiska... ;)

Jag har provat bl.a. Sprengers fjädrande/ledade och vanliga stigbyglar med sneda plattor, men de funkade inte för knänas skull, och var inte särksilt bra i övrigt heller. Ger inte skänkeln rätt läge, helt enkelt. (= Inte värda sitt höga pris!)

På min dressyrsadel har jag Sprengers System 4 - inte Bow Balance utan den äldre modellen. Så bekväma i dressyren - aldrig någonsin att man glider omkring med foten, de hänger med i varje rörelse. Perfekta.

Sprenger Bow Balance har jag däremot på hoppsadeln - tyckte de var lite "odressyriga" med breda fotplattan och allt blått... Gud, så fåfängt det lät. Men det är helt fantastiska stigbyglar i sin funktion. Fjädrande och smidiga, följer varenda fotrörelse. Dottern hoppar hästen och trots stora språng i bland och obalans så har hon aldrig någonsin tappat stigbyglarna... Sprengers stigbyglar är lätt värd varenda krona de kostar.

Jag har helt vanliga, vanligaste av vanliga typ :p Inga snoddar, ingen säkerhet whatsoever faktiskt. Dessutom har jag dom innanför kåpan :angel:

Har just nu sådana där vanligt svarta "plast" stigbyglar. Snygga och bra. Jag gillar inte tunga stigbyglar. Dock hade jag velat ha ett säkrare par stigbyglar =(

Vad har ni för stigbyglar?
Jag har stigbyglar med gummiband pa utsidan.

Varför och vilken funktion har de?
För att de känns säkra, gummibandet ska lossna om man fastnar med foten i stigbygeln.

Oj glömde skriva fördelen med dem :p

Blir ej kalla på vintern och där med håller sig mina fötter varma trots endas vanliga ridstumpor och tunna läder ridskor =)

Men stigbyglar utav någon metal blir mina fötter till isbitar :crazy:

Sprenger BB har jag på hoppsadeln, tycker inte jag behöver samma svikt på dressyrsadeln så där kör jag Mark Todds liknande stigbyglar. Vanliga stugbyglar blir så stumt.

"Sprenger Bow Balance har jag däremot på hoppsadeln - tyckte de var lite "odressyriga" med breda fotplattan och allt blått... Gud, så fåfängt det lät."

Haha, ja det är nog ungefär vad jag tänkt när jag kollat på och läst om olika stigbyglar. Har så gott som bara läst positivt om Bow Balance men de är ju som sagt inte de mest estetiskt snygga att ha på dressyrsadeln...

Märker du stor skillnad på de två modellerna? Skulle du hellre ha valt Bow Balance till dressyrsadeln också om det inte vore för den underbara blåa färgen? :D

jag har sprenger. jättesköna!!! :love: dessutom kanonkvalite, jag har haft mina i väldigt många år och dom är lika fina.:bow:

På ena sadeln har jag sådana som Pinky har; offset stirrup från Stübben, på den andra sitter Sprengers System 4.
Får ibland ont i knäna när jag rider många hästar - blir lite bättre när jag rider med vinklade stigbyglar.

Jag har tvärt om som er andra. Bow balance på dressyrsadeln, "vanliga" ledade Sprenger på hoppsadeln.

Tycker inte de stör någonting:
blandadkompott017.jpg

Jag har lätta nätta quick-outs. De är fina, bekväma och jag behöver inte vara rädd för att fastna med foten om fuxen skulle få för sig att bli ballerina nånstans mellan A och X.

Haha, ja det är nog ungefär vad jag tänkt när jag kollat på och läst om olika stigbyglar. Har så gott som bara läst positivt om Bow Balance men de är ju som sagt inte de mest estetiskt snygga att ha på dressyrsadeln...

Märker du stor skillnad på de två modellerna? Skulle du hellre ha valt Bow Balance till dressyrsadeln också om det inte vore för den underbara blåa färgen? :D

Jag hade nog köpt likadant idag. Jag är supernöjd med bägge. Behöver inte den rejälare trampytan i dressyr. Men det är skönt vid hoppning och uteritter.

Jag har lätta nätta quick-outs. De är fina, bekväma och jag behöver inte vara rädd för att fastna med foten om fuxen skulle få för sig att bli ballerina nånstans mellan A och X.

Det är ju just det, skulle vara skönt att ha ett par "säkerhets" med tanke på att damen kan dampa loss lite ibland/ganska ofta:angel: Rider faktiskt i ett par quick-out nu men jag tycker de är så hala?:confused:

Är det ngt du upplevt?

Jag har helt vanliga, vanligaste av vanliga typ :p Inga snoddar, ingen säkerhet whatsoever faktiskt. Dessutom har jag dom innanför kåpan :angel:

har precis likadant som dej;)
väldigt säkert eller så inte men men*^

*knapplån*

Jag måste få fråga *varning för mkt korkad fråga*; Ni som använder dessa "sneda" stigbyglar eller plattor, vad är tanken med det sneda? Får man inte hemskt ont i fotleden om bygeln är sned? Åt vilket håll skall den luta, eller är det en smaksak?

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka