Vad har ni för försäkringskostnad?

stjarnfrugt

Trådstartare
Blev helt paff idag när jag kontaktade Folksam för prisuppgifter ang hästförsäkring. Jag har ingen häst i dagsläget men innan jag skaffar häst vill jag ha ett hum om vad försäkringen kommer kosta mig per månad. Eftersom jag har både hund och hemförsäkring via Folksam tänkte jag att jag börjar med att höra med dem.

Prisexemplet ville jag ha för ett hbl i ålder 12 år, A1 för 55.000 och högsta vet.vårdsförsäkring.

Svar: "A1 fullständig livförsäkring 55 000 kr, A1 fullständig dubbel veterinärvårdsförsäkring ersättning 100 000 kr får du en årspremie 14 502 kr."

14.502 kronor per år!!!:eek::eek::eek:

En vän till mig som har ett hbl, köpt för 75.000 kr och A1-försäkrad för 60.000 betalar drygt 500 kr/mån. Här på buke har jag läst att folk med likvärdiga hästar betalar 5-700 kr/mån. Hur fasen får man premien till 14.502 kr/år??? Det blir ju drygt 1200 kr/mån!! Jag fattar inte.
Har ni med dessa premier ingen vet.vårdsförsäkring eller har ni ett jättelågt belopp på den? Aldrig att jag skulle ha råd att betala en halv stallhyra i förs.premie varje månad - Hur gör ni?

Sv: Vad har ni för försäkringskostnad?

Hästförsäkringar är snuskigt dyra! I allafall om man räknas in i det som ofta kallas "rasgrupp ett", dvs halvblod.
Jag har en kompis som har en korsning utan papper, dansk import. I honom är det säkerligen några % annat än danskt varmblod (alltså halvblod), och de har pga det betydligt lägre premie, för han går inte i "rasgrupp ett".

Min häst har en specialförsäkring (eller vad man kallar den) som jag tror det bolag jag använder är ensam om att ha.
Hon är försäkrad i 50.000:- i livvärde (rejält mkt lägre än köpesumman, men jag har inte råd med mer). Då får jag 50.000:- om hon knalldör, bryter benet eller sådant som är garanterad död. Sedan minskar % beroende på hur brukbarheten minskar och hur lång tid det tar att konstatera hur stor skadan är.
Inget tak på veterinärvården.
Det kostar 850:-/månad i premie.

Ren A1 försäkring i annat bolag går med livvärde på ungefär 50.000:- lös på över 13.000:- för mig vilket jag anser är för mycket.

därför jag aldrig kommer köpa ett halvblod :angel:

Min Flash är försäkrad i Folksam, maximal liv 40 000:- veterinärvård o rehab, kostar mig 211:- i månaden.
Welsh cob 9 år

Jisses, vad har man då för försäkring om man bara betalar 5-700 kr mån och har både A1 och vet.vård i det?:crazy:
Vilka andra raser ingår i rasgrupp 1?

Får man fråga vad du har för bolag samt vad din försäkring heter, och vad som ingår?:angel:

Senast ändrad:

Jag betalar ca 1000 kr i månaden för mitt ponnysto. Då är hon livsförsäkrad 130 000 och har veterinärvård på 100 000.

Så det blir ungefär 12 000 om året.

Jag har IF.

Welsh cob sto, visserligen är hon en 08:a.
Försäkrad A1 27.500:- och vet. vård 100 000:-

Ofta är det ju livförsäkringen som kostar pengar. Dessutom så ses ju halvbloden som en ganska "trasig" ras som kostar försäkringsbolagen mycket pengar, därav de höga kostnaderna.

Ring runt till alla bolag och jämför pris, det lönar sig.

Shirevalack 6 år, försäkrad med 30 000 i liv och 120 000 i veterinärvård kostar 5700 kronor ,tror jag att det var, hos Agria.

Jag är alltid glad att det inte är ett halvblod jag har och speciellt när försäkringen skall betalas :p

Fast å andra sidan blir ju hovslagaren lite billigare...:crazy:

Tack för alla svar.

En sak jag dock inte förstår är hur de med liknande hbl som jag räknat på kan komma undan med 5-700 kr i månaden som jag både sett o hört..? Har de nån specialförsäkring eller ingen vet.vårdsförsäkring alls månne?:confused:

Min russvalck på 18år som är utlånad kostar knappt 1200kr om året. Då har han veterinärvård upp till 100 000 och en fast självrisk på 2500. Livvärde på ca 7000kr trot jag, men den sjunker ju. Står i IF

Min islänning kostar ca 3500kr om året. Hon är 7 år och är försäkrad i 30 000 och veterinärvård upp till 100 000. Fast självrisk på 1900kr och i Sveland.

Jag jämförde bara IF och sveland när jag skulle försäkra henne, då jag vill ha fast självrisk.

Är du säker på att det verkligen är en A1 försäkring din vän har för hela summan?

Det är inte ovanligt att man tar A1 till ex 50' och därefter A2 upp till köpeskillingen.

Dock tycker jag ditt förslag lät lite dyrt.

Min är försäkrad A1 80' med vet 120' och kostar knappa 1500 i mån.

Kolla sveland, jag bytte till dem då agria la till % på självrisken.

Jag ska fråga henne, men hon sa inget speciellt och då brukar det i mina öron innebära att man har A1. Vet ju iofs inte vad hon har för vet.vård men jag kan inte tänka mig att hon inte har en sådan...

Alternativet är väl att man inte har en A1 alls, utan bara vet.vård? Är det pengar för hästen man vill ha för att köpa en ny om den avlider, då kan man ju lägga in en lämplig summa på eget konto varje månad och då har man ju dem där. Jag kan ju känna som så att för 14.000/år har jag en häst efter 3-4 år.

Det var 2001 senast jag fixade med försäkring. Då kostade mitt hbl ca 2500/år i If. A1 10.000 (sänkte eftersom jag hade fått hästen i princip gratis o pengar var oviktigt om han avled) och vet.vård 40.000 tror jag det var som gällde då. En viss skillnad till dagens läge kan man ju säga, och ändå är det inte jättelängesen...

Ska definitivt jämför flera bolag. Blev bara så chockad av Folksam eftersom jag trodde det skulle vara enklast att ha hästen där om jag har allt annat där.

Men om man köper en häst som är försäkrad i Agria, kan man byta bolag då i samband med att hästen går igenom besiktningen, eller krävs mer än så för att byta bolag?

Mina hästar är lite olika försäkrade efterssom de har olika användningsområden och är i olika åldrar, men unghästen som är min "förstahäst" är fullförsäkrad i Folksam, maximal liv, vet, rehab. Är just nu försäkrad i 30.000 liv, ska höjas till 40.000 efter att han är fullt inridningen. Hamnar i kategorin "övrig blandras" (har inga papper) vilket gör att premien hamnar på ungefär 300:-/mån. Han är billigare än promenadhästen som bara är försäkrad i 10.000:-, men av ras som tillhör dyrare rasgrupp:grin:

Har under 15 års tid aldrig utnyttjat någon försäkring, och vågar inte räkna på vad jag lagt ut i premier under dessa år...

man kan göra som jag. Dela upp livförsäkringen i 2 delar

Har inte siffrorna i skallen just nu men läste vad de ska dra härnäst från kontot, ca 2200 kr för två katter, två hundar, två shettisar och två hbl. Samtliga djur har maximal utökad veterinärvård, hundarna, hästarna och ena katten även livvärdeförsäkrade. Inte så högt livvärde på hästarna, tror de ligger tillsammans på ca 80' i liv, 10' var på småttingarna och resten på halvbloden.

Nöjd Agria-kund med månadsbetalning.

Jag tycker att det är viktigast med en rejäl veterinärvårdsförsäkring istället för ett högt A1 belopp.

Just nu har jag 30 000 i rent livvärde och extra vetvård (tak 100 000).
Premie 3400:- självrisk på 4000:- och inget utöver det.
Hade jag valt en självrisk på 2500:- så hade premien blivit dubbelt så hög.

Svarar på frågan i rubriken.

Sveland:

902 kr per år.

0 i liv samt 50.000 normal vet.vård och 5000 kr djurambulans.
Självrisk 1900..

Jag har en foderhäst, eller snarare låne, en nordsvensk valack på 10 år som jag har som min egen och betalar allt på.

Senast ändrad av en moderator:

Vet inte om det är mer hästar än halvblod som ingår i rasgrupp 1?

Jag har försäkrat i Sveland, bytte bolag pga att de är en av de få som ännu har kvar att de inte har något ersättningstak på veterinärvård.
Försäkringen kallas tävlingshästförsäkring.

Är det dyrare att sko shire?
Härliga hästar i allafall shirehästar! Synd jag är hoppnörd, skulle gärna ha en shire!

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 697
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 594
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 960
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?