Vad har ni för bil och släp på B-körkort

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 376
Sv: Vad har ni för bil och släp på B-körkort

Som sagt; jag har BE så ja, det får jag.

Förlåt om jag envisas med att fråga igen, men jag vill lära mig och ifrågasätter inte vad du säger! ;)

Du skrev att bilen får dra 1800 kg med BE och släpet har en totalvikt på 2100 kg. Men bilen får kanske dra mer är 1800 kg med BE?

Orsaken till att jag frågar är att jag själv överväger att ta E kort, men med den bil jag har nu gör det inte så stor skillnad, utan om det ska vara någon vits så blir det bilbyte och transportbyte om jag inte har missuppfattat reglerna?

/Camilla

XC70:n drar 1250 på B, 1800 på E, så det blir inte mera för just den bilen (om Lovis har samma vikter på sin bil som vi har).

Fördelen med BE är att du FÅR regga släpet så högt som du vill, så länge du inte överskrider det som är angivet som "max släpvagnsvikt" i reg-beviset - alltså släp + det du lastar. Har du B-kort, måste även alla siffror stämma mot reg-beviset.

Med BE behöver du inte tänka på totalvikten, det är bruttovikten som räknas när du hänger det på bilen. För släpets del behöver du veta maxlasten, så du inte överlastar släpet.

Men jag får alltså dra vårt 2100 kg´s släp med bilen som får dra 1800 kg (B-kort får däremot inte dra mer än 1180 kg med bilen), så länge jag inte lastar släpet tyngre än bruttovikt 1800 kg.

Det är en av de fina sakerna med BE.

Innan jag hade BE-kort körde jag min sambos Volvo V70 som fick dra 1500 kg på B-kort.
Till den hyrde jag en enkelaxlad Boj Bravo (1995 el 98 årsmodell) vars totalvikt var 1500 kg. Lastvikten låg på 600 om jag inte minns fel.

Nu har jag BE-kort, kör audi quattro som får dra 2100 kg och har en Boj Bravo boggi med sadelkammare. Totalvikt 1990 kg, lastvikt ca 1100. No worries med andra ord.:D

Nissan Terrano, 2800 kg på BE kort, Christ Champion på 2600 kg totalvikt. Så två stora hästar funkar att ta med sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 273
Senast: super
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 831
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka