Vad har jag blivit biten av?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kära 1177 Bukefalos - vad har jag blivit biten av?

Precis innan jag skulle gå hem från stallet idag kände jag hur någonting verkligen stack till på baksida/nersidan av vänster underarm (precis "framför" armbågen liksom). Det var inte som ett broms- eller myggbett skulle jag säga, utan det kändes som att någon verkligen tryckte en trubbig nål i armen på mig. :arghh:
Det sved lite även efterråt, men tänkte inte mer på det utan gick hem och duschade. Bara för att sedan inse att stället där jag blivit biten förvandlats till en golfboll typ. :wtf:
Mamma är ju hud-ssk så resurser fanns ju, och jag har smörjt med hydrokortison nu, vilket hjälpt en del. Men vad inte ens hon, med 35 års erfarenhet, kunde svara på är; vad jag blivit biten av egentligen.
Jag hann inte uppfatta så mycket av djuret som bet mig, mer än att det var ganska "stort", minst som min lillfingernagel.Det var randigt, men inte svart/gult som ett bi, utan i mer "dova" färger. Bettet kändes som sagt som att få en trubbig nål i armen, efteråt sved det lite, och armen svullnade upp något fruktansvärt. När jag tog på bettet efter att jag duschat och även nu så är det ömt och känns obehagligt, men gör inte direkt ont.

Bild innan jag smörjde med hydrokortison:
20429862_1247035348753128_8459602898930976543_n.jpg

Det är den stora knölen som liksom är "framför till höger" om armbågen. Bilden är inte den bästa, jag vet...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsbroms Eller vanlig broms?
Finns även något som vi kallar hästbroms/fluga i mitt område som är stor och oval, bi färgad med stora vingar som suger blod. Det gör ONT.
Men den är riktigt stor iallafall 2 cm lång. Vet inte vad det riktiga namnet är.

Det låter spontant som endera den där du länkade eller den där hästbroms. För jag såg kräket som sagt bara som hastigast, men det måste ha varit runt 8 mm - 1.5 cm stort iaf.

Det låter som en broms, de kan se lite olika ut.
Tycker det gör dödsont att bli biten.

Gissar också på broms, fast de är stora märks det inte att de sätter sig, och smärtan/stinget är när de släpper taget och flyger iväg. Fast de kan höras när de kommer, låter lite som en humla, är därför hästarna gärna får lite lätt panik när de närmar sig.

Gissar också på broms, fast de är stora märks det inte att de sätter sig, och smärtan/stinget är när de släpper taget och flyger iväg. Fast de kan höras när de kommer, låter lite som en humla, är därför hästarna gärna får lite lätt panik när de närmar sig.

Du kanske har rätt trots allt :up:
För annars när jag har fått bromsbett har det blivit nästan lika svullet som nu, men sticket har mer känts som typ en "doktorsspruta" (alltså bara ett snabbt litet stick) och de har ofta kliat/ömmat mer. Detta verkligen "högg till" och svider/ömmar bara.... :(

En del andra rovsteklar än getingat kan stickas om de kommer i kläm.

Sen tänker jag på bi - de kan vara rätt gråa i färgen och ibland rätt små.

Du kanske har rätt trots allt :up:
För annars när jag har fått bromsbett har det blivit nästan lika svullet som nu, men sticket har mer känts som typ en "doktorsspruta" (alltså bara ett snabbt litet stick) och de har ofta kliat/ömmat mer. Detta verkligen "högg till" och svider/ömmar bara.... :(
Jag tror verkligen på någon av de större bromsarna. Vanlig broms är ju bara snäppet värre än myggor.
Men de större gör skit ont och är ömt länge, saknas det någon hudbit? Ibland biter de bort ett stort hål :nailbiting:

Jag tror verkligen på någon av de större bromsarna. Vanlig broms är ju bara snäppet värre än myggor.
Men de större gör skit ont och är ömt länge, saknas det någon hudbit? Ibland biter de bort ett stort hål :nailbiting:
Ja, precis! Någon vanlig broms tror jag knappast att det är.
Ja, det saknas en ca. 1x1 mm stor "triangel".

En brems säkerligen, det känns när de biter och sväller oftast upp rejält om man inte slår ihjäl eländena direkt man känner bettet.

Brems är vad de större varianterna av broms-flygfän kallas här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka