Vad har hänt?:(

S

Scott

Just nu känns allt så himla jobbigt, så jag måste bara få skriva av mig.

Började ha min häst på foder i Maj och köpte honom för typ tre veckor sedan. Han är en travare som är "omskolad" till ridhäst.
I början var han omusklad, nervös, och allmänt jobbig. På sistone när vi har lärt känna varann lite bättre och har läst av varandras signaler, så har ridningen faktiskt gått riktigt bra. Innan jag köpte honom så hade han aldrig gått i paddock, men nu har jag så smått börjat träna honom där. Han har alltid haft problem i galoppen (som de flesta travare). Men nu har jag faktiskt fått han i vänster galopp, och fått honom att hålla sig i balans och rytm. Men nu, nu har han lagt av med den galoppen och bara pinnar på i snabbare, och snabbare trav. Känns som om jag har förstört honom...:cry::(:confused: Vi har jobbat mer ute i skogen än på banan, men ändå håller han på sådär. Vet inte vad jag ska göra... Vet att det tar tid att lära en travare galopp, men han kunde ju det förut, och då kändes det som om vi hade kommit en bra bit på vägen. Tänk om han bara tycker jag är jobbig? Tänk om han inte tycker om mig längre? När vi går på ridbanan så sneglar han bara åt utgången, och försöker stanna där. Känns ju inte så himla kul att rida när hästen inte vill själv...:( Ridningen ska ju vara kul för både hästen och ryttaren, eller? Nu antar jag att de flesta tycker att jag är töntig och så... "Gör det som hästen tycker är kul", kommer väl de flesta svara... Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka?
Snälla, ingen hård kritik nu, det fixar jag inte just nu...

Som sagt, behövde bara få skriva av mig...

Sv: Vad har hänt?:(

Man stöter alltid på bakslag!
Har du kollat upp hästen så den är helt frisk och liknande, den kan ju ha gått omkull i hagen eller liknande och blivit sne och låst på flera ställen.

kanske lägga "allt" åt sidan ett tag, säg en vecka, ut å mysa i skogen. Långa skrittturer inget krav på hästen.
Som sorbe skrev, det har kommit ett bakslag. Hitta på något nytt med dig å hästen, hoppa, cavaletti om hästen kan det.

Har själv en travare, har inte märkt ÄN några bakslag men vi hade en vecka som vi tog det riktigt lugnt bara skritta ut i skogen, longera, sprang lös på banan. Nu när vi har tagit upp jobbarbiten igen så känner jag att både hon och jag har nya krafter.
Vad jag har förstått på många behöver travare tänka lite, de tycker om de.
Om du inte har gjort det, gå in på hippson.com där finns nya ridvägar som man kan liva upp sig med....

Hoppas det inte är allt för rörigt inlägg...
lycka till!

Om hästen är fullt frisk så är mitt råd. Rid inte på ridbanan :) Och även att ta hjälp av tränare. Rid lektioner.
Jag har själv en häst som avskyr att vara på ridbanan så hon slipper oftast. Det är, som du säjer, varken kul för häst eller ryttare. Det mesta kan man träna på ute i skogen också.

Senast ändrad:

Som Sorbe säger kan det ju vara så att han har skadat sig. Eller så kanske du ska ta det lungt o inte pressa honom. "lek" fram det o håll inte på o nöt samma sak. Det är inte konstigt att han har svårt att galoppera, han har ju fått lära sig redan som liten att han inte får galoppera. Så det är inte konstigt att han blir lite stressad o fundersam.
Strunta i galoppen ett tag o ta det lite lungt.

Det fixar sig ska du se :)
Pepp!

Tack för alla gulliga svar! Behövde det verkligen...:bow: Han verkar inte ha några fysiska skador när jag har kollat. Men som sagt, man kan ju aldrig veta säkert. Jag väntar några dagar och ser om det fortsätter så här. Jag har hjälp av en tränare. Hon föreslog aachengrimma, för att jag skulle få mer kontakt och kunna hålla han bättre när han bara sticker sådär. Det var efter jag började använda den som han slutade galoppera. Så fort han gör en ordentlig galoppfattning, så berömmer jag, så att han ska förstå att han gör rätt.

Ni är super!!

Jag tycker du ska gå tillbaka i din ridnign och börjar att bygga i skirtt och trav. Det många gör fel när dom väl fått ett framsteg (läs:galopp) så fortsätter dem dag ut och dag in med samma. Låt honom reflektera öve galoppen ett tag och gör saker han kan sålänge, så löser det sig!

Jag har också två travare jag skolar om och jag använder mig alltid av: för att ha framgång måste man ha motgång

Ta ett steg tillbaka, träna på det ni kan, ta en paus och börja om igen försiktigt

Träningsvärk? Icke varierad träning? Smärtor, spänningar, låsningar och sånt är jättevanligt på travare.

Mycket kan få en häst att tröttna ur.
Men om han tidigare har kunnat galloppera utan större problem och inte gör det nu så försöker han iallfall säga till dig att "Nej, jag kan inte!" , genom att inte galoppera, vara omotiverad och negativ osv , då är det upp till dig att ta reda på varför.

Senast ändrad:

Vad som än har hänt så finns det alltid något du kan göra. :)

När jag som okunnig 14-åring (snart 15) fick min snart 5 år fyllda travhäst så var mitt enda syfte att göra ridningen till någonting positivt och roligt för honom. Det var nog ett smart tillvägagångssätt för oavsätt hur okunnig jag var och hur fel jag gjorde så var hästen alltid glad och samarbetsvillig.

Jag började med att bara rida ut en hel sommar (min häst lyckades vi knappt få att gå till banan och trava där trodde han helt ärligt var omöjligt). Väl ute jobbade vi med endast att sänka huvudet och slappna av i överlinjen - och att han skulle ge efter när jag bad honom. Detta gjorde det naturligt för honom att hitta formen sen.

Man MÅSTE jobba med grunden. Jag var aldeles för dålig med det. Med att jobba med balans, muskulatur och koordination. Jag tyckte att våra normala, försiktiga ridning skulle ge den sortens träning automatiskt. Och visst gjorde den det men inte tillräckligt effektivt varpå jag eg började med galopp och övningar som kräver balans aldeles för tidigt. Som tur var så var vi så försiktiga i vår ridning och tvingade aldrig varpå det gick bra iaf. Vi tragglade heller inte i timmar på banan utan tog ett framsteg i taget.

Jag tror att du måste börja om från ruta 1. Har du tagit ut en kiroprakrot till din häst? Det är mer eller mindre ett måste när man skaffar travare - eg vad man än skaffar för häst anser jag. Börjar du jobba en häst som är sned eller liknande så kan du för det första förstöra hästen, för det andra förstöra dess lust till ridningen, du kan orsaka honom mycket smärta och allt ditt arbete har dessutom varit förgäves, du får börja om från noll om det ens går att göra ngt åt det.

Sen gäller det att jobba med balans. Det gäller både att hästen lär sig balansera sig själv och sen ett ekipage, men också balans i sin muskulatur och i sin kropp. Mycket skritt, mycket halt. Som en westerntränare hade sagt till en hästägare vars unghäst han skulle träna - "Om ett par månader kommer du fortfarande inte se ngn skillnad. Mer än möjligtvis en mer balanserad häst."

Utan grunden så går det framåt tills det spricker nånstans och då är det tyvärr bara att börja om från början. För det är GRUNDEN som är problemet, inte övningen/utförandet i sig. Därför är det grunden som man måste arbeta med, inte övningen/utförandet i sig.

Det tar tid i början, men sen faller allt på plats väligt fort. Jag har haft min häst i över 5 år nu, pga av problem men också det jag just beskrev - en dålig grund - är det nu bara att börja om från början helt. Skritt, halt, balans. Och min häst kom ändå så långt att han tom lyckats med en mindre snygg piaff och galoppombyten.

har omskolat flera travare. hur är det när du hoppar? oftast brukar dom falla in i gallop efter ett hinder. annars är ett hett tips att böja hästen utåt i ett hörn av manegen och verkligen visa "övertydlig" gallop skänkel. Lycka till:bump:

För att en häst ska kunna föstå vad man vill att den ska göra så måste ryttaren kunna ge rätt signaler, vet du inte hur, så måste du ha hjälp av ngn duktig tränare;)

har omskolat flera travare. hur är det när du hoppar? oftast brukar dom falla in i gallop efter ett hinder. annars är ett hett tips att böja hästen utåt i ett hörn av manegen och verkligen visa "övertydlig" gallop skänkel. Lycka till:bump:

I hoppningen är han superduktig, och landar oftast i galopp.

Just nu känns allt så himla jobbigt, så jag måste bara få skriva av mig.

Började ha min häst på foder i Maj och köpte honom för typ tre veckor sedan. Han är en travare som är "omskolad" till ridhäst.
I början var han omusklad, nervös, och allmänt jobbig. På sistone när vi har lärt känna varann lite bättre och har läst av varandras signaler, så har ridningen faktiskt gått riktigt bra. Innan jag köpte honom så hade han aldrig gått i paddock, men nu har jag så smått börjat träna honom där. Han har alltid haft problem i galoppen (som de flesta travare). Men nu har jag faktiskt fått han i vänster galopp, och fått honom att hålla sig i balans och rytm. Men nu, nu har han lagt av med den galoppen och bara pinnar på i snabbare, och snabbare trav. Känns som om jag har förstört honom...:cry::(:confused: Vi har jobbat mer ute i skogen än på banan, men ändå håller han på sådär. Vet inte vad jag ska göra... Vet att det tar tid att lära en travare galopp, men han kunde ju det förut, och då kändes det som om vi hade kommit en bra bit på vägen. Tänk om han bara tycker jag är jobbig? Tänk om han inte tycker om mig längre? När vi går på ridbanan så sneglar han bara åt utgången, och försöker stanna där. Känns ju inte så himla kul att rida när hästen inte vill själv...:( Ridningen ska ju vara kul för både hästen och ryttaren, eller? Nu antar jag att de flesta tycker att jag är töntig och så... "Gör det som hästen tycker är kul", kommer väl de flesta svara... Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka?
Snälla, ingen hård kritik nu, det fixar jag inte just nu...

Som sagt, behövde bara få skriva av mig...

Är han forfarande riktigt skumpig i traven om man ride rbarbacka krama zixter från natta.Familjen som hade zixtyer känner jag bra har ridit zixter:banana:

Mina tips är:
- Träna hästen från marken, även i skritt och trav.
- Kolla att sadeln o hela hästen är hela.
- Hur är bettet?

Är det något annat som inte fungerar eller är det bara galoppen?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
810
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama