Vad har hänt? :(

Thathorse

Trådstartare
Jag vet inte vad sombhänder. Jag börjar tänka att det är jag som är dålig på att rida eller att hon har fått någon sjukdom. Fast dem tankarna stämmer inte, det måste jag inse! Men vad händer? Har ett 11 årigt sto hemma som alltid har varit pigg/het. På uteritter är hon helt som vanligt. Men så fort jag ska gå ner på ängen där jag rider mest så börjar det. Hon tvärnitar och vill inte gå ner. Väl nere på ängen är hon tror och bråkar. Skritta och bara stannar. Vägrar gå fram. När jag väl ska börja passet så är det ju ingen idé så vinstlösa bort det genom att bråka. Väl när hon går framåt är hon som vanligt men hon bara stannar och blir jättetrött vissa stunder. Aldrig varit såhär förut Ska vi hämta vet.?

Jag vet inte vad sombhänder. Jag börjar tänka att det är jag som är dålig på att rida eller att hon har fått någon sjukdom. Fast dem tankarna stämmer inte, det måste jag inse! Men vad händer? Har ett 11 årigt sto hemma som alltid har varit pigg/het. På uteritter är hon helt som vanligt. Men så fort jag ska gå ner på ängen där jag rider mest så börjar det. Hon tvärnitar och vill inte gå ner. Väl nere på ängen är hon tror och bråkar. Skritta och bara stannar. Vägrar gå fram. När jag väl ska börja passet så är det ju ingen idé så vinstlösa bort det genom att bråka. Väl när hon går framåt är hon som vanligt men hon bara stannar och blir jättetrött vissa stunder. Aldrig varit såhär förut Ska vi hämta vet.?

När en häst plötsligt förändrar sitt beteende kan det vara idé att höra med en veterinär. Lita på din magkänsla.

Ja, ta hjälp av en BRA veterinär innan du provar något annat! Du kanske även bör se över hästens foderstatus samt växter i hagen mm.
Be någon följa med till ängen som kan betrakta från marken hur hästen beter sig. Kan även vara att du är "rädd" för att det ska hända igen eller vet om att det kommer att hända (du har händelsen i huvudet) vilket påverkar hästen.
Sedan kan du ju alltid be någon annan sitta upp som inte är medvetennom problemet eller problemen. Har det hänt något i hennes liv under senaste månaderna? Gå bara till ängen utan att glra något hon tycker är tråkigt eller ansträngande, jobba på andra underlag på andra ställen. Det viktigaste är alltid att din älskade vän mår bra och att ni har en bra relation. Kvarstår problemet så tipsar jag bara om att låta ett par kunniga ögon titta på hästen och se om det är något som inte stämmer rent allmänt med dig eller henne :)
Lycka till

Eeehhh... ja, och du fick svaret att ni behöver utreda om hästen har ont och det måste ju självklart en veterinär göra. Hur hade du annars tänkt ta reda på det?
Det är löst för längesen.. Bytte från hackamore tillbaka till bett okså vart det löst:p

låter knappast som att det är ett problem som går att lösa med bett. vi kan väll säga så här då. om du har samma problem igen så tycker vi alla att du ska ringa en veterinär, be dom komma ut och kolla på hästen.

låter knappast som att det är ett problem som går att lösa med bett. vi kan väll säga så här då. om du har samma problem igen så tycker vi alla att du ska ringa en veterinär, be dom komma ut och kolla på hästen.
Well. Det är löst nu iaf. Och så lite kan göra så stora problem. Hästen hatar hackamore eftersom det trycker åt vid sidorna vilket skapar obehag för min häst. Thats it. Så hon börja stanna för att protestera

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
3
· Visningar
313
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
937
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar