Vad har hänt min häst?

IdaKlausner

Trådstartare
Nu tänkte jag höra med er kunniga hästmänniskor vad ni tror om detta!

Min 11 månader gamla islandshingst är varm och lite svullen (inte så man ser det, med man känner det) vänster bak vid kotleden.
När han står still så vilar han det benet,
och skall han börja gå så haltar han dom första stegen, men går sen normalt.
Han travar och galopperar och busar som vanligt, och vissa gånger ser man att det är något och andra gånger inte.

Han har ingen feber.
Han äter och dricker normalt.

Är detta bara en vrickning han gjort sig i hagen?
Skall man ha det lindat tror ni, eller bara låta de va?

Tacksam för alla åsikter och reflektioner!

Sv: Vad har hänt min häst?

Hur länge har han vart så? Prova att lägga ett stödbandage över natten, men glöm inte att linda andra benet med.
Om det inte har gett med sig på en vecka, så ska du rådgöra med veterinär.

linda INTE ett varmt svullet ben utan vets inrådan!! det kan göra "skadan" ännuvärre! ring veterinären o fråga vad du skall göra! om ett ben är svullet o du lindar tex för hårt eller att benet svullnar mer av värmen från bandaget så kan du orsaka än värre skador. lycka till o hoppas att han blir bra snart..

Jag undrar också hur länge hästen varit så. vad som hänt är ju jättesvårt att säga, jag skulle hellre kontakta en veterinär. Om inte annat för rådfrågning via telefon.

sv: Amk och icca78. Ringde vet imorse och de tyckte jag skulle linda med flecce + underlägg under natten. Skulle höra av mig om de inte blev bättre om en vecka..

va bra att du ringde vet! man skall alltid rådfråga en veterinär innan man gör nåt! då kan du alltid hänvisa tillbaka dit om det skulle hända något! lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 721
Senast: Sirap
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat