Vad har hänt med pälsen????

M

Majskolven

Mitt 20-åriga sto har alltid haft glansig och fin päls men nu ser den anskrämlig ut!

Vinterpälsen var tjock, men när hon fällde av den så kom det inte fram glansig sommarpäls som det brukar utan någon slags kort tät ullig variant - som underullen på vissa hundraser, ungefär.

Hon har under vintern stått på hösilage av mkt god kvalitet, Krafft Rehab + Krafft Groov, mineraler samt B-vitamin. Släpptes på helt nytt bete i maj. Träckprovet innan betessläpp visade på 0 epg, så vi avmaskade inte.

Hullet är som vanligt myyyycket gott!

Ska jag avmaska ändå? Vad kan rimligen fattas henne? Jag har haft henne i 20 år, (egen uppfödning) och detta är första sommaren som jag inte känner igen henne. Håller hon helt enkelt på att bli gammal? Tips och råd mottages tacksamt.

Sv: Vad har hänt med pälsen????

Rent spontant så är det ju ämnesomsättningen som är problemet. Då kan man få proppa i massor med käk/näring för att få effekt.
Hästar får ju sämre ämnesomsättning med åldern, men äppelcidervinäger t ex sägs kunna förbättra den ngt.
Om kusen haft energibrist t ex när den satt nya pälsen så kan det bli så.

Mitt 20-åriga sto har alltid haft glansig och fin päls men nu ser den anskrämlig ut!

Vinterpälsen var tjock, men när hon fällde av den så kom det inte fram glansig sommarpäls som det brukar utan någon slags kort tät ullig variant - som underullen på vissa hundraser, ungefär.

Hon har under vintern stått på hösilage av mkt god kvalitet, Krafft Rehab + Krafft Groov, mineraler samt B-vitamin. Släpptes på helt nytt bete i maj. Träckprovet innan betessläpp visade på 0 epg, så vi avmaskade inte.

Hullet är som vanligt myyyycket gott!

Ska jag avmaska ändå? Vad kan rimligen fattas henne? Jag har haft henne i 20 år, (egen uppfödning) och detta är första sommaren som jag inte känner igen henne. Håller hon helt enkelt på att bli gammal? Tips och råd mottages tacksamt.
Jag skulle kolla upp tandstatusen,även tjocka hästar kan ha tandproblem.
Och just att de får ful päls eller fäller av dåligt har ofta samband med dåliga tänder.(eller mask, men din var ju kollad..)

Se till att hästen får i sig bra mineraler även sommartid,slå gärna av brännässlor också och ge torkade till hästen ,det uppskattas och ger fin päls!:idea:
Men kolla först upp tänderna så den inte har nåt problem i munnen som stör näringsupptaget.

inte alltid lång, tjock/sträv päls förekommer visst också.

sen är det ju så att många tecken på cushings hör ihop med åldrande också. så det är svårt att säga vilket som är vilket.

inte alltid lång, tjock/sträv päls förekommer visst också.

sen är det ju så att många tecken på cushings hör ihop med åldrande också. så det är svårt att säga vilket som är vilket.
Har hästens cushings så är tänderna skörare också,hormonförändringarna gör emaljen skörare.
Pga urkalkning tror jag det var om jag minns rätt.
Det vet jag av erfarenhet då min första häst fick just cushings, veterinären (som klantade sig vid tandundersökning) frakturerade en tand på hästen så det small om det..:cry:

(Låt aldrig en veterinär använda sig av munrulle i metall..:mad:)
Munstege ska det va.

Då får det bli veterinärringning snarast. Tandstatusen är känd - mellanrummen mellan tänderna är lite glesare på henne, som det gärna blir på gamla hästar, med risk för foderinpackning där, så vi får rensa regelbundet. Men hon har haft sådana tänder betydligt längre än den fula pälsen så jag tror inte att det är huvudorsaken.

Liknande trådar

P
Foder & Strö Hur fodrar ni era ponnyer som har haft fång? Vilket kraftfoder ger ni? Min är en B-ponny, 20+ som inte kan äta ett strå gräs utan att...
Svar
14
· Visningar
3 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka