Vad har hänt med min värld?

MJLee

Trådstartare
Sitter här och läser med förtvivlan om ännu ett terrordåd i Köpenhamn, om mer död och lidande. Jag läser om jezidiska barn som säljs som boskap på marknader i Kabane. Jag läser om vuxna män som öppet kallar nioåriga barn för avskum och jag undrar vad har hänt med mitt land, med min värld.

Världen är idag mer polariserad än den var under kalla krigets dagar. Islamisterna har nått sitt mål, islamafobi breder ut sig med blixtens hastighet, allt fler muslimer vittnar om daglig förföljelse, diskrimination och alienering. Radikaliseringen bland svenska ungdomar ökar och extremister finner god växtmån för båda sidor. Högerextremister vill utvisa, förtrycka och tysta alla som inte ryms inom de smala ramar som de själva satt upp, svensk, kristen, hetero, kärnfamilj. Islamister vill utvisa, förtrycka och tysta alla som inte är muslimer, hetero, rättroende och kärnfamilj. Vad som är så tragikomiskt är att radikala islamister och högerextremister ofta löper hela cirkeln ut och möts på mitten i sitt hat mot alla som är annorlunda.

Och i mitten står vi förvirrade sekulära majoritet och undrar yrvaket vad som hänt. Vi som bara vill leva vårt liv, åka på semester då och då, jobba, komma hem till barn och familj, köpa senaste paddan leva ett liv med villa, vovve (eller katt!) och volvo. Vi, sekulära kristna, muslimer, hinduer, pastafarians och hedningar som inte bryr oss om religion men tror på medmänsklighet, tolerans och vidsynthet. När förlorade vi kampen med extremism? Den engelska politikern Edmund Burke sa en gång, Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör. Kanske är det vad som hänt, vi som är goda, vi som tror på godhet, kärlek och tolerans har inte gjort tillräckligt mycket. Har inte stått upp och sagt STOP.

Sitter här och läser med förtvivlan om ännu ett terrordåd i Köpenhamn, om mer död och lidande. Jag läser om jezidiska barn som säljs som boskap på marknader i Kabane. Jag läser om vuxna män som öppet kallar nioåriga barn för avskum och jag undrar vad har hänt med mitt land, med min värld.

Världen är idag mer polariserad än den var under kalla krigets dagar. Islamisterna har nått sitt mål, islamafobi breder ut sig med blixtens hastighet, allt fler muslimer vittnar om daglig förföljelse, diskrimination och alienering. Radikaliseringen bland svenska ungdomar ökar och extremister finner god växtmån för båda sidor. Högerextremister vill utvisa, förtrycka och tysta alla som inte ryms inom de smala ramar som de själva satt upp, svensk, kristen, hetero, kärnfamilj. Islamister vill utvisa, förtrycka och tysta alla som inte är muslimer, hetero, rättroende och kärnfamilj. Vad som är så tragikomiskt är att radikala islamister och högerextremister ofta löper hela cirkeln ut och möts på mitten i sitt hat mot alla som är annorlunda.

Och i mitten står vi förvirrade sekulära majoritet och undrar yrvaket vad som hänt. Vi som bara vill leva vårt liv, åka på semester då och då, jobba, komma hem till barn och familj, köpa senaste paddan leva ett liv med villa, vovve (eller katt!) och volvo. Vi, sekulära kristna, muslimer, hinduer, pastafarians och hedningar som inte bryr oss om religion men tror på medmänsklighet, tolerans och vidsynthet. När förlorade vi kampen med extremism? Den engelska politikern Edmund Burke sa en gång, Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör. Kanske är det vad som hänt, vi som är goda, vi som tror på godhet, kärlek och tolerans har inte gjort tillräckligt mycket. Har inte stått upp och sagt STOP.

Den som har jobb med rimlig inkomst, eller får ett schysst stöd från ett välfärdssystem, kommer inte att söka sig till någon av ytterligheterna.

Det är tack vare de medvetet ökade klyftorna som skapats de senaste 20 åren, som den här situationen har skapats...

Jag vet inte om så mycket har hänt med världen, den har nog alltid varit så som du beskriver den. Tvärtom tycker jag kanske det rentav är bättre nu eftersom vi är medvetna och upplysta via medier.

Jag vet inte om så mycket har hänt med världen, den har nog alltid varit så som du beskriver den. Tvärtom tycker jag kanske det rentav är bättre nu eftersom vi är medvetna och upplysta via medier.
Menar du att vi var oupplysta och ingnoranta för 20 år sedan?

Hur menar du då?

Kanske är vi mindre informerade numera, när vi så ofta leker viskleken via olika uppkopplade media, och snabbt vidarebefordrar rykten, som enbart är baserade på på nyheter och påståenden i notisform?
Uppgifter som dessutom delgetts oss av intressegrupper som inte alltid vill skylta med vilka de är.

Fördelen med gammelmedia, är att man åtminstone vet vilken intresseinriktning respektive media representerar.

Många lägger numera bara få minuter på att läsa, titta, eller lyssna på nyheter.
Allt färre lägger allt kortare tid på att läsa långa analyserande reportage eller analyser i tidningar (oavsett plattform), eller att läsa politiska analyser i bokform.

Vilka nyheter och frågeställningar man överhuvudtaget observerar, varierar stort med hur företeelserna exponeras.

Jag märker på mig själv, hur mycket fler olika nyheter och frågor jag överhuvudtaget uppmärksammar när jag läser en papperstidning i lugn och ro (även ngt slags pdf-kopia), jämfört med när jag scrollar i samma tidnings öppna websida.

Hatet mot muslimer har inte varit så här aktivt sedan korstågens tid. Xenofobin har blivit rumsren, att kalla sig feminist är något fult. Har vi verkligen blivit mer upplysta och informerade? Världen har inte förändrats pga mer mediabevakning eftersom kvalitet har ersatts av kvantitet. Nyhetsflödet idag är sådant att journalister och läsare inte längre hinner källgranska kritiskt. Bloggare, Facebook, twitter, forum delar och citerar och snart är rykten verklighet, en video på en man som halshuggs sprids till miljoner människor på några timmar. Rena lögner sprids och blir till sanningar. Journalistisk integritet och ansvarsfullhet har ersatts av amatör bloggare etc. Att läsa kritiskt har ersatts av iver att dela och bli först att föra information, sann eller inte, vidare.

Den som har jobb med rimlig inkomst, eller får ett schysst stöd från ett välfärdssystem, kommer inte att söka sig till någon av ytterligheterna.

Det är tack vare de medvetet ökade klyftorna som skapats de senaste 20 åren, som den här situationen har skapats...
Hmm jag vet folk som är läkare, revisorer, direktörer mm som är högerextrema så det där stämmer inte ett dyft.

Och jag ser just att det ar ytterligare en skjutning i centrum av Kopenhamn. Jag vet inte exact vad som hant (jag satte just pa TV'n, jag har lagat mat) men alla ar chockade och det ser ut som om tre personer har bivit skjutna, om de ar skadade, doda, eller bara schockade har jag inte uppfattat annu.

Centrum av Kopenhamn ar avstangd och den Danska journalisten liknar det vid en "warzone"

När golit var ung var det listor vid alla gränser med efterspanade kristet uppfostrade och döpta terrorister. Åkte man tåg mellan Nord och Irland tog det evigheter.

Din värld fans inte.

När golit var ung var det listor vid alla gränser med efterspanade kristet uppfostrade och döpta terrorister. Åkte man tåg mellan Nord och Irland tog det evigheter.

Din värld fans inte.

Joå jag kommer ihåg när IRA sprängde bomber i London, när Britiska armen hade sina kangaroo domstolar. Men, det var en lokaliserad konflikt mellan två grupper som hade mer gemensamt än inte, vilket naturligtvis var vad som gjorde det mer bittert. Entebbe, Munchen OS, Achilles Lauro, konflikten mellan israeler och palestiner är inte ny. Baader Meinhof, Italiens mafia och röda brigad, USAs civil rights konflikt, sydamerikanska diktaturer, naturligtvis var världen aldrig en vacker plats.

Men, det fanns en underliggande, kanske naiv, tro att konflikter faktiskt kunde lösas. Liksom faktiskt IRA och nordirland gjorde till slut efter 400 år+ av blodig konflikt. Det fanns, politiskt och kulturellt en linje i sanden man inte tog ett steg över. Att fördöma PLO var en sak, att önska livet ur varje palestiner var inte acceptabelt. Idag finns det ett behov av ett kollektivt ansvar för individuella handlingar. Man ser inte längre skillnaden på terroristen och religionen/ideologin hen kommer från. Även under den värsta irländska konflikten såg båda sidor skillnaden på vanliga nordirländare och Black and Tan, vanliga irländare och IRA. Idag är världen så polariserad att individen inte finns längre, bara grupptillhörigheten.

Sverige är det land där klyftorna ökar som allra snabbast av alla OECD-länder just nu. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-oka-ekonomiska-klyftor

När klassklyftorna och inkomstskillnaderna i ett land ökar, så ökar oron. Behovet av att hitta problemet ökar, att hitta den skyldiga, att hitta någon att skylla på, att tänka i termer av "vi och dom". Man blir misstänksam mot andra, särskilt de som inte är som en själv.

@skogaliten

Min poäng var att världen alltid har haft krig och elände. Många oskyldiga grupper har blivit utsatta för främlingsfientlighet (ta bara förintelsen, snacka om "vad har hänt med min värld" då). Slaveriet som förvisso tyvärr finns i för många länder än men i många andra avvecklats. Offentliga avrättningar som också existerar runtom i världen men ändå avvecklats på många ställen. Feminismen som någon nämnde i tråden är ju inte gammal, min mormors mor hade barn när kvinnorna fortfarande var omyndiga under sin make och inte fick rösta. Så ser man tillbaka på historien så tycker jag nog inte det här är så eländigt i jämförelse, vi bara hör med om det hela tiden.

Och ja, jag tror helt enkelt att vi är mer upplysta idag och att information är mer lättillgängligt. På gott och ont. Mest gott om man besitter någon form av källkritik. De som inte analyserar sina källor gjorde det nog inte för 30 år heller. Då spreds osann information förvisso inte lika snabbt men det är väl priset att betala antar jag. Och att tro att man alltid vet vilken intresseriktning som styr något media tror jag är lite farligt faktiskt.

Trångsynta människor och hat finns och har funnits överallt hela tiden. Det är bara beklagligt att det kommit så långt i Sverige. Även de i min bekantsskapskrets som är sdare är oftast sådana som har mindre utbildning, arbetslösa och dåligt ordförråd (typ white trash). Tror säkert det finns högutbildade som är trångsynta, inget snack om det, men de är knappast i majoritet.

@MJLee

Jag tror väl aldrig främlingsfientligheten varit mindre rumsren än nu faktiskt?? Även om SD går framåt så finns det starka röster som talar mot dem och kämpar mot dem fortfarande. Disney klipper om sina filmer, uttryck i Astrid Lindgrens böcker tas bort. Även om det finns mycket främlingsfientlighet finns det också mycket motröster.

Min egen analys är att främlingsfientligheten upplevs öka eftersom den får chans till uttryck. För kanske 40 år sedan fanns det inte särskilt många invandrare att vara fientlig mot så då är det lättare att säga att det inte existerade på den tiden.

Och feminismen har väl aldrig varit starkare än den varit nu. Även om det finns bakåtsträvare och surhattar (vilket det alltid finns och alltid kommer finnas) så tänk vilket jättehopp kvinnans roll i samhället gjort! Rösträtt, rätten till att vara myndig oavsett civilstatus etc. Min mamma tex stod under hennes morfars förmyndarskap innan min mormor gifte om sig efter mammas far dog. Under mammas livstid har alltså kvinnor inte fått vara förmyndare över sina egna barn! Ungefär 50 år sedan.

Jag skrev lite om just media i inlägget ovan, läs det :)

@MJLee

Jag tror väl aldrig främlingsfientligheten varit mindre rumsren än nu faktiskt?? Även om SD går framåt så finns det starka röster som talar mot dem och kämpar mot dem fortfarande. Disney klipper om sina filmer, uttryck i Astrid Lindgrens böcker tas bort. Även om det finns mycket främlingsfientlighet finns det också mycket motröster.

Min egen analys är att främlingsfientligheten upplevs öka eftersom den får chans till uttryck. För kanske 40 år sedan fanns det inte särskilt många invandrare att vara fientlig mot så då är det lättare att säga att det inte existerade på den tiden.

Och feminismen har väl aldrig varit starkare än den varit nu. Även om det finns bakåtsträvare och surhattar (vilket det alltid finns och alltid kommer finnas) så tänk vilket jättehopp kvinnans roll i samhället gjort! Rösträtt, rätten till att vara myndig oavsett civilstatus etc. Min mamma tex stod under hennes morfars förmyndarskap innan min mormor gifte om sig efter mammas far dog. Under mammas livstid har alltså kvinnor inte fått vara förmyndare över sina egna barn! Ungefär 50 år sedan.

Jag skrev lite om just media i inlägget ovan, läs det :)

I dina inlägg så blir tidsperspektivet lite blandat. Och det gör det svårt att förstå vad vi egentligen talar om.
Pratar vi om de senaste 10-20-50-100-200 åren? Det har hänt så mycket inom vissa områden, och så litet inom andra.

Kvinnlig rösträtt har vi haft sedan 1921, det är nästan hundra år.
Som "invandrarland" har Sverige egentligen inte fungerat mer än sedan 1960-talet i runda slängar, alltså i 50-år. Först under sena delen av 1980-talet och 1990-talet, så finns det belägg för mer strukturell rasism i Sverige, även om man ärligt talat kan se svenskar som "naivt främlingsfientliga" och "tanklöst rasistiska" (negerbollar, dåliga skämt m.m.) genom hela 1900-talet.

Men att tro att vi har mer uttalad och exponerad feminism idag än t.ex. (för att ta några årtal ur högen) 1975, 1985, 1995, eller 2005 stämmer bara inte.
Det som i själva verket är sorgligt jämfört med slutet på 1970-talet, är att vi fortfarande kämpar för samma saker (utjämning av löneskillnader, jämställda arbetsplatser, män och kvinnor i samma yrken, dela på hemarbetet som några exempel), och att vi bara med myrsteg tagit oss fram mot ett mer jämställt samhälle.
Jag ser de senaste 10 åren ungefär som en period där feminismen har undertryckts allt mer av allt starkare motkrafter.
Kvinnor har fått rätten att behålla jobbet om de blir gravida, män såväl som kvinnor har fått en bättre föräldraförsäkring, och "(ropena skalla) dagis åt alla" är i princip en realitet, men föräldraförsäkringen är inte jämställd, och kvinnor tjänar fortfarande mindre än män och får sämre pension.

Det enda som blivit märkbart mycket bättre situationen för HBTQ personer. Dessa grupper var extremt utsatta, och skande i stort sett alla rättigheter för så kort tid sedan som 1980-talet, även det naturligtvis finns mycket att göra även inom det området.

Rasism och främlingsfientlighet mindre rumsren? Vardå?
I vissa stadsdelar/kommuner/områden så är rasism/extrem grupptillhörighet såpass självklar, att där försöka att inte tillhöra gruppen och dela gruppens åsikter är att bli utstött. I andra delar av Sverige är anti-rasism lika självklar.
Den strukturella rasismen, som ju är inbyggd i väggarna, är mycket farligare och svårare att få bukt med än "skrikhalsar på gatorna". Den strukturella rasismen (liksom de patriarkala strukturerna) är de som i själva verket göder den mer gapiga formen av rasism: finns det inte människor av alla sorter (män, kvinnor, olika kulturell bakgrund, olika hudfärg och hårfärg) inom alla olika områden i samhället (jobb, skola, media, idrott, stad, land) så skapas något slags oro eller avundsjuka där (skapade) grupper ställs mot andra grupperingar. Grupperingarna skapas av någon/några krafter som ser hur de t.ex. kan nå makt och inflytande genom att blåsa på lågan av upplevda "skillnader ".

Och ju mindre inflytande en individ har över sitt eget öde, och sin egen vardag, desto lättare så fångas man upp av en extremrörelse som lovar enkla lösningar på komplexa problem.
Oavsett om det är Svenska Motståndsrörelsen, Islamiska Staten eller någon ultra vänster grupp som erbjuder lösningen. Lösningar som oftast verkar bestå av: eliminera alla motståndare som vägrar att konvertera till den enda rätta läran.

Jobbar vi på, och ger alla en framtidstro med jobb, inkomst och utbildning, inom ett demokratiskt och pluralistiskt system, så uppstår extremt få terrorister och extremister.

Din värld fans inte.

Ja historielösheten är stor. Många längtar tillbaka till en tid då det var lugnt och fridfullt i världen. Tyvärr har den tiden aldrig funnits.

Hatet mot muslimer har inte varit så här aktivt sedan korstågens tid. Xenofobin har blivit rumsren, att kalla sig feminist är något fult. Har vi verkligen blivit mer upplysta och informerade? Världen har inte förändrats pga mer mediabevakning eftersom kvalitet har ersatts av kvantitet. Nyhetsflödet idag är sådant att journalister och läsare inte längre hinner källgranska kritiskt. Bloggare, Facebook, twitter, forum delar och citerar och snart är rykten verklighet, en video på en man som halshuggs sprids till miljoner människor på några timmar. Rena lögner sprids och blir till sanningar. Journalistisk integritet och ansvarsfullhet har ersatts av amatör bloggare etc. Att läsa kritiskt har ersatts av iver att dela och bli först att föra information, sann eller inte, vidare.
Att aversionen visavi Muslimer ökar beror främst på 2 orsaker
1 man söker grupper man kan skylla sin egen svåra situation på eller man vill vinna billiga poäng i kampen om makt.
2 Islam befinner sig i en expansiv fas, där ortodoxa grupper vinner mark.

När konflikten mellan kristna o muslimer började?
När muslimska terrorband/trupper trängde undan kristna grupper från deras kärnområden.
Märk väl, detta var före korstågens tid.
Den här konflikten har hela tiden böljat fram och tillbaka.
En gång stod muslimska trupper uppe vid Pyrenéerna i gränsen mellan Frankrike o Spanien, en annan gång stod man utanför Wien.
från 1800talet fram till sekelskiftet så tvingades de muslimska intressena ständigt tillbaka. Den stor muslimska stormakten Turkiet kollapsade, England och Frankrike lade beslag på stora områden vilket i sin tur bäddade för dagens konflikter.

Idag vinner Islam terräng förbluffande snabbt. Det verkar som om huset Saudi närd en orm vid sin barm, en orm som nu slår tillbaka mot de tidigare muslimska staterna.

Jag tror inte OISIS utgör ett verkligt hot mot staterna i Europa, däremot så kommer enstaka individer att skapa rädsla och lokala blodbad som svar på "Västs" drönarkrig.

Har själv stått vid en vägspärr med nervösa unga poliser som med pekfingret på kpistarna noga kollade att den unga svenska grabben var den han hade uppgivit.
Behöver väl inte säga jag att nästan sket knäck den natten. För i en sådan situation behövs inte mycket för att resan ska sluta för gott.
(Tyskland, i samband med kidnappningen & mordet på
Hanns-Martin Schleyer.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka