Vad har hänt med min tunga?

Saeta

Trådstartare
Hur jag än googlar så kan jag inte hitta något som liknar det jag har...
Så nu är det er tur att hjälpa mig!

I morse när jag vaknade så kändes min tunga konstig. Som att jag hade bränt den. Kollade i spegeln och såg att den var vitgul längst ut. Ingen beläggning alltså, utan i själva tungan. Det ser lite ut som att den inte har fått blod och därför blivit vit. Otroligt märkligt. Den är även rödare på det drabbade området och mer prickig.

Jag vill INTE belasta sjukvården för detta, så länge det inte är något jag kommer dö av.

Såg idag ett inlägg på fb där det var en som haft corona och hade symptom på tungan, bland annat bortdomnad, blåsor, svamp och något mer jag inte riktigt kommer på nu. Inga andra symptom?

Såg idag ett inlägg på fb där det var en som haft corona och hade symptom på tungan, bland annat bortdomnad, blåsor, svamp och något mer jag inte riktigt kommer på nu. Inga andra symptom?

Den är lite bortdomnad...
Hm, jag är ju sjuk mer eller mindre hela tiden så det är svårt att säga. Men har feber. Igår sov jag mer eller mindre hela dagen pga huvudvärk. Men samtidigt är det också "normalt" för mig. Så jag vet inte om det är kopplat till tungan.

Jag har funderat på om det kanske är svamp ändå?

Ja, alltså jag tycker inte att det ser ut som det när jag googlar. Men kanske är det svamp.
Så fort jag är lite sjuk så får jag symptom på tungan. Antingen blir jag lite vit eller så får jag blåsor. Blåsorna blir i alla fall bättre av att gurgla med bubbelvatten. Det har jag faktist sökt vård för en gång och det var det enda vården kunde bidra med.

Så fort jag är lite sjuk så får jag symptom på tungan. Antingen blir jag lite vit eller så får jag blåsor. Blåsorna blir i alla fall bättre av att gurgla med bubbelvatten. Det har jag faktist sökt vård för en gång och det var det enda vården kunde bidra med.

Jag får afte i perioder och det är vidrigt. Men detta är inte blåsor utan det är liksom... vitgult.
Haha, kanske får lägga in en bild :p men det ser såååå vidrigt ut när jag fotade :yuck:

Om det inte är covid/förkylning kan jag tipsa om undecyn eller sacc b tabletter. Hjälper mot svamp i kroppen väldigt bra och som du har fått brukar jag få min svamp på tungan.

vichyvatten är ännu effektivare. Fick som tips när barnet ammade.

Hur jag än googlar så kan jag inte hitta något som liknar det jag har...
Så nu är det er tur att hjälpa mig!

I morse när jag vaknade så kändes min tunga konstig. Som att jag hade bränt den. Kollade i spegeln och såg att den var vitgul längst ut. Ingen beläggning alltså, utan i själva tungan. Det ser lite ut som att den inte har fått blod och därför blivit vit. Otroligt märkligt. Den är även rödare på det drabbade området och mer prickig.

Jag vill INTE belasta sjukvården för detta, så länge det inte är något jag kommer dö av.
Skulle det kunna vara ”geografisk tunga”?
https://www.internetodontologi.se/orofacial-medicin/lingua-geografica-flackar-pa-tungan/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Geografisk_tunga

Mvh Miks

Liknande trådar

Kropp & Själ Är nyfiken på att höra om någon varit med om liknande. Var hängig i går och fick feber i går em som sedan steg till 39,5 under kvällen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 505
Senast: Kristall10
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 518
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II