Vad har hänt med hösilagebalen?

S

Subaru

Finns det någon som vet vad som kan ha hänt med balen till vänster?
Den och ett par till ser ut som att de är vacumförpackade om ni förstår vad jag menar.
18623144.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har hänt med hösilagebalen?

Oj, va konstig den såg ut.

Jag vågar inte gissa... Men jag har lite funderingar.
Du får säkert bra (bättre) svar från experterna. :D

Vi öppnade en tidigare och den både luktade och såg fräsch ut.

Jag har varit med om det hos mig ett antal gånger. Har ingen aning om vad det är som gör det. Men det har aldrig varit något dåligt foder i dem.

har ingen aning om vad som hänt med den fast måste säga att jag tänker på Svampbob fyrkant när jag ser den ;)

Har skickat iväg ett pm till DavidS. Håller tummarna för att han har ett bra svar! :)

Hösilagebal???
Det där är ju ko-ägg. Den vänstra kommer snart att kläckas, det är därför den ser ut så där.

:smirk:

Det var värst vad du var uppe sent då.
Ska inte du plugga.:bump:

:rofl:

Hm, har lite sena vanor.. :angel: Fast pluggade faktiskt 9 timmar i går, så har inte fuskat inte :D God natt!

Det troliga är att balen helt enkelt är ovanligt tät. Om temperaturen sjunker tar ju luften mindre plats och genom vanlig utjämning kommer normalt tillräckligt mycket luft att läcka in genom plasten för att trycket ska vara detsamma utanför balen och inuti. Kan då inte någon luft ta sig in för att balen är tätare än vanligt kommer plasten att "sugas in" mot balen och den bör då få ett sådant utseende. Det är med andra ord snarare ett gott tecken än något att oroa sig för. Är bilden tagen en morgon efter en kall natt?

David

Hej
Tack för svaret.
Jag kommer dock inte ihåg om det var en morgon efter en kall natt som bilden togs. Balarna är dock helt ok invändigt iaf de vi hittills öppnat.

Mvh

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka