Vad har följande ämnen för funktioner i hästkroppen?

M

mirjada

Jag håller på att kolla efter mineraler till min lilla häst och så halkade jag in på bla Alg-Börjes sida...
Och i förteckningen över innehållet hittade jag flera ämnen som inte jag har koll på....
Så nu undrar jag om det är någon här som vet vad följande ämnen har för funktioner i hästkroppen och om det eventuellt finns någon form av maxtolerans gräns. Gärna även om det är någon som kan tipsa om nån bok där jag kan läsa om detta.

Ämnena är:
Strontium
Bor
Aluminium
Titan
Vanadin
Nickel
Kisel
Barium

Jag vill ha så utförliga beskrivningar som möjligt....
TACK!
/M
 
Sv: Vad har följande ämnen för funktioner i hästkroppen?

Inte för att det här är svar på din fråga men..
Jag gav alger till min häst ett tag (efter rekommendationer från diverse hästägare), men efter att jag studerat dem närmare och jämfört med traditionella mineral och vitaminberikade-mineral -tillskott så insåg jag att man fick väldigt lite för pengarna.

..och angående alla konstiga metaller och grejer (aluminium, titan osv..) som algerna innehåller så har jag inte lyckats fiska fram någon fakta på att hästen varken skulle behöva alla dessa eller må bättre av att äta dem.

Vet någon mer så posta gärna! Är främst intresserad av vetenskapliga bevis för att just algerna är bättre än andra mineraler. Kan ju vara värt att betala mer OM de verkligen ger någon skillnad.
 
Sv: Vad har följande ämnen för funktioner i hästkroppen?

Så här på rak arm skulle jag säga att det är bara nickel o kisel som kroppen har behov av. Aluminium tex ingår absolut inte o kan vara farligt i stora mängder. Nickel tror jag ingår i en del enzymer, anses inte vara något ämne som det blir underskott av. Kisel ingår i bindväv o horn o är något hästar får i sig i väldiga mängder.
Instämmer med föregående ilägg att alger inte är ngt bra mineralfoder, lite mineraler i fel proportioner o alldeles för mycket jod.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har följande ämnen för funktioner i hästkroppen?

Jag har inte tänkt ge alger...
Tror inte att jag skulle få min häst att äta detta...
Blev bara nyfiken efter som att det finns folk som ger sina hästar detta och inte vet den riktiga funktionen av ämnena.
Ni vet inte var jag kan vända mig för att fåtag i denna info?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp