Vad har er häst för BLUP?

Sv: Vad har er häst för BLUP?

min häst hade
Ext 120
Gång 117
Hopp 127
Totalind 122
typ 126
ben 134
rörelse 107
skritt 88
trav 108
gal 131
TMP G 118
tekn H 127
Mankh 3,4 (denna fattar jag inte riktigt??)
RTI 0,62 (inte denna heller nån som vill vara en vänlig själ att förklara
medelfel 16 fattar inte denna heller tröga jag
hon är ett sto fem år E: Cortez- martini flamingo

Man ska nog ta det där med en liten nypa salt. Allt stämmer inte, alla hästar finns inte med.
Kollade upp et Elitsto som hade 114 i BLUP.....(? ) En av hennes avkommor som gått kvalitets finns inte med, men andra avkommor har gått bra, bla har en vunnit treårstest med fina poäng.
Har sett tre av hennes föl, jättefina och duktiga.

Sedan - hur hårt ska man döma ett tillfälle. Ta tex Mynta som fick 5 i hoppning, hur många andra är det som fått dåliga poäng där. Dvs betydligt sämre än vad de normalt är, kanske för att de var för omogna för att kunna göra vad som krävdes av dem.

Nej endast resultat från kvalitetsbedömning räknas med (ej fölmönstringsresultat, premieringsresultat, 3-årstest eller tävlingsresultat - sådan information finns att få på annat håll).

Alla hästars Blup utgår från härstamning, resultat från kvalitets och deras avkommornas resultat.

Rie skrev:
Sedan - hur hårt ska man döma ett tillfälle. Ta tex Mynta som fick 5 i hoppning, hur många andra är det som fått dåliga poäng där. Dvs betydligt sämre än vad de normalt är, kanske för att de var för omogna för att kunna göra vad som krävdes av dem.

Har också funderat på det där. Min häst har tävlat 140 med vinster och placeringar i hoppning och planerade debut i 150 men hon såldes och bytte ryttare, och min häst av att dömma på det som står här på internet så fick hon inte speciellt bra i hoppning, men hon är utan tvekan en jätte fin hopphäst!

Det hade ju varit intressant om det varit någorlunda komplett info. Mitt sto som är stambokförd och har 3 avkommor varav två vuxna tävlade högre klasser, står bara med med födelseår och stam, inga avkommor...

På min häst verkar de enbart ha tagit från 4års-visningen, ej, treårstestet. Tycker det är synd! Min hade jättehöga poäng som treåring och är oxå mkt fin, men på visningen som fyra åring var hon dubbeltsidigt halt på båda bak (vilket vi givetvis inte visste om förrän efteråt då vi kolla henne). Hältan gjorde alltså att hennes gångarter o hoppteknik försämrades rejält vid visningstillfället och det blir ändå de siffrorna hon bär med sig. :crazy: Egentligen så bryr jag mig iinte så mkt om BLUP eftersom jag vet hästens kvaliteer ändå, men eftersom hon nu går som avelssto (pg.a ovannämnd skada) o kanske i framtiden kommer säljas som detta så är det ju alltid "ett minus i protokollet" om man kan uttrycka sig så..

Jättekul länktips. Är det bra kvalitetsbedömningarna som är medräknade? Min häst hade mycket högre dressyrindex och det passar mig som helst inte hoppar annat än till husbehov numera :p

Skönt att höra :smirk: hon ska ju förhoppningsvis gå kvalitets i höst så då kanske vissa fel kan rättas till... som temprament hopp 99, där hon är super och mkh -0.4 när hon är 176 cm :D

Hennes siffror idag är hyfsat bra med:

Ext Gång Hopp Tot Typ Ben Rör Skr Tra Gal TG TH TH
110 120 102 111 102 104 112 116 116 117 121 105 99

Senast ändrad:

Mina pållar hade:

Sarsaparill* (5 år och ej visad) hade
EXT 81
GÅNG 100
HOPP 105
TOTAL 96
SKRITT 110
TRAV 93
GALOPP103

och Cometa E (2 år och således ej visad)
EXT 117
GÅNG 130
HOPP 92
TOTAL 113
SKRITT 134
TRAV 120
GALOPP115

Cometas mamma Katrina är ett riktigt toppsto vad gäller gångarter (12:a) och totalindex (49:a). Roligt!!!!:
EXT 155
GÅNG 169
HOPP 87
TOTAL 137
SKRITT 170
TRAV 154
GALOPP137

Cometa hade ju bra siffor! Lite lågt på hoppdelen kanske men annars bra!

Min häst har

Ext Gång Hopp Totalind Typ Ben Rörels Skritt Trav Gal
98 119 96 105 97 64 109 136 105 111
Alltså borde hon vara en bättre dressyrhäst än hopphäst, men det vet hon inte om då hon älskar att hoppa :D

Titta på Helena Lundbäcks Mynta som vid kvalitetsbedömning hade 5 på hoppteknik och 4 på temperament hoppning! Allt kan inte mätas i siffror...

AirPrins skrev:
min häst hade
Ext 120
Gång 117
Hopp 127
Totalind 122
typ 126
ben 134
rörelse 107
skritt 88
trav 108
gal 131
TMP G 118
tekn H 127
Mankh 3,4 (denna fattar jag inte riktigt??)
RTI 0,62 (inte denna heller nån som vill vara en vänlig själ att förklara
medelfel 16 fattar inte denna heller tröga jag
hon är ett sto fem år E: Cortez- martini flamingo

Mankhöjdssiffran innebär avvikelsen från medelmankhöjden hos halvblod, alltså är din 3,4 cm högre än medel. Står ett minustecken framför är den så mkt mindre än medel.

RTI innebär som jag har förstått det sannolikheten att det beräknade avelsvärdet är det faktiska. Ej hundra på detta, men jag tror att max är 1. Så ju högre siffra där, desto större sannolikhet att BLUP-värdet stämmer

medelfel tror jag är den siffra som BLUP-värdet kan diffa med, så tex om det är tex 115 för gång och medelfelet är 15 så kan det egentligen vara 100-130. Har märkt att medelfelet ofta blir mindre ju fler avkommor som är bedömda, vilket verkar rimligt. Ston har ofta högre medelfel på sina avkommor än hingstarna, som ju ofta har flera hundra bedömda avkommor. Ju större antal att räkna på, desto större sannolikhet att det man får fram stämmer.

Klurigt det här med statistik!

Tack så mycket :bow:
det är verkligen klurigt..
men det är alltid spännande att se hur det ligger till man ju får ett litet hum om det iallafall.. men det måste vara beräknat på treårstesten va för fölvisningarna såg jag längre upp att det inte va för hon har ju haft ett föl så hon har inte gått kvaliten ännu...

hittar inget sånt om min häst.. står ba stam å reg nr :crazy:
andra pollan hadde:
År:1995 Plats:95TING Exteriör:34 Typ:7 H.h.b:7 Ben:7 Skritt:7 Trav:6 Mv_gång:5.6 R_skritt:7 R_trav:6 R_galopp:5 Tmp_g:6 Tekn_h:5 Tmp_h:5 Mankh:6

så fattar inte att hon bara fick 6:a på traven :p den har hon fått mest beröm över att den e så bra :D

Senast ändrad:

Var hennes siffror gröna? Då innebär det att hennes BLUP-värden är beräknade på föräldrar, syskon och andra nära släktingar, eftersom hon själv inte är kvalitetsbedömd än. Treårstesten är tyvärr inte med än, tror det är på gång dock. Poäng från fölvisning syns ej på BLUP.

Vad är medelhöjden på ett halvblod då? Svårt att tyda alla dessa siffror :)

Ext Gång Hopp Totalind Typ Ben Rörels Skritt Trav Gal
141 147 129 139 128 132 128 119 134 152

e. Cortez-Amiral

Mitt sto:

Ext Gång Hopp Totalind Typ Ben Rörels Skritt Trav Gal Tmp G Tekn H Tmp H Mankh Egen bed* Bed avk R(TI) Medelfel
106 97 140 114 116 98 106 96 95 97 98 135 143 0.4 * 0 0.7 14

Missvisande gångartsindex, hade en rejält dålig dag vid gångartsprovet på kvalitets tyvärr (mycket bättre bedömd vid hand och på 3-års tex), men hoppindexet är ju bra :d
Känner att jag gör rätt som avlar på hoppningen hur som helst ;)

Vårt ena sto har:

Ext 104
Gång 106
Hopp: 140
Total Index: 116

Och det andra:

Ext 97
Gång 98
Hopp 128
Total Index: 107

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min älskade häst har fått kolik och leversvikt. Vi har gjort allt och veterinären har varit här tre gånger nu. Sista gången så fick...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 630
Senast: Alexandra_W
·
S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: sarabacklund
·
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 051
Senast: sona
·
Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka