Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

hoppsann

Trådstartare
Sonen berättade att han och pappa skulle vara med i en stor tidning, som alla tjejer läser. De skulle prata lite med honom, och lite med pappa. Och det hela skulle ske lite då och då???

Jag har vårdaden för sonen och nu undrar jag om det är ok att jag inte blir informerad om vad saken gäller i förkant?
Jag frågade lite lätt vad den eventuella artikeln skulle handla om, och vad damen skulle fråga honom om. Det visste han inte, och därmed lät jag det vara, eftersom jag inte vill pumpa honom.

Fick en sådan obehaglig känsla om detta.
Är inte en bitter surkart som har kontrollbehov, men blir undrande över om det ÄR en artikel, eller om det kanske är första steget i en vårdnadstvist?
ÄR det nu "bara" en intervju, har jag rätt att veta det på förhand?
Tänker framför allt om jag har juridisk rätt att veta.

Tack på förhand!
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Det där är svårt att svara på när man vet så lite om er situation i övrigt. Hur gammalt är barnet? Har du enskild vårdnad? Vad är det för tidning och vad kommer intervjuerna handla om?

Jag kopierar in ett utdrag ur Föräldrabalken, kanske kan ge åtminstone lite vägledning. Men som sagt, en bedömning kan bara göras om man vet mer.

Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor
som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall
därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt
större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

12 § Barnet ingår självt avtal om anställning eller annat arbete,
men endast om vårdnadshavaren samtycker till avtalet. Barnet får
självt säga upp avtalet och, om barnet har fyllt sexton år, utan nytt
samtycke avtala om annat arbete av liknande art.

Barnet eller vårdnadshavaren får säga upp avtalet med omedelbar
verkan, om det behövs med hänsyn till barnets hälsa, utveckling eller
skolgång. Har vårdnadshavaren sagt upp avtalet av detta skäl, får
barnet inte därefter träffa nytt avtal utan vårdnadshavarens
samtycke.
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Hej!
Tack för du svarade, och med så bra text!
Pojken är 8 år, jag har enskild vårdnad och det jag vet ang eventuell intervju är det jag skrev innan.
+ att tanten kanske skulle fråga honom hur han hade det när han var hos sin pappa.

Vill inte framstå som sur, grinig, kontrollfreak eller rabiat!
Är absolut inget av det, och har jobbat hårt för att de skall ha ett så fint umgänge som de har idag.
Men så mycket har hänt i det förflutna, att jag blir orolig när sådana här saker dyker upp!

mvh
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Jag tror att, utan att veta någonting om dig och ert förflutna, du ska ta din oro på allvar. Hade jag varit du skulle jag redan nu tagit kontakt med en familjerättsadvokat och berättat om min oro och historiken bakom. Även om din advokat troligen inte tycker att några åtgärder behöver vidtas i nuläget, så är den i varjefall insatt i ditt ärende och kan agera snabbare om det behövs i framtiden.
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

kan du inte bara ringa pappan och fråga vad saken gäller?

när du vet det kan du ta ställning till om det är värt att lägga sig i eller inte.
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

jo, det kan man ju tycka är den mest naturliga sak i världen.
Men fadern vill inte prata med mig, sedan jag träffade en ny man för ett par år sedan, så all kontakt går numera via mail, tyvärr (för barnets skull).
Och om jag överhuvudtaget skall ta upp något, så gäller det att jag har fullkomligt torrt om fötterna, annars så kommer det bli mailterror ett par månader, innan det lugnar ned sig igen.
Det är inget jag utsätter mig för i onödan...
Är det något jag inte har rätt till, så får jag bara höra att jag skall ge blanka den i det, och sedan kommer påföljden -> i det närmaste full inkorg ett tag framöver.
Men annars hade jag tänkt som du! ;)
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Jaa du Hoppsann, jag är så punched drunk av erfarenheter av psykiskt störda och därmed totalt icke-fungerande föräldrar och relationer dem emellan, så jag bara förutsatte att det var nånting åt det hållet som du beskriver i er relation. Det gör att jag desto mer tror att du behöver ta kontakt med en familjerättsadvokat redan nu.

Som vårdnadshavare bör du nog i det här fallet åtminstone ges rätt att samtycka till dessa intervjuer, med hänsyn taget till er sons hälsa. En åtta-åring kan inte överblicka konsekvenserna av sådana samtal om sådana känsliga saker direkt ut i en tidning "som många kvinnor läser".
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Ja, det är så tråkigt när det blir så.
Innan jag råkade ut för det själv, trodde jag att dessa "icke-fungerade-relationer", var något man sansat kunde jobba med att lösa, på ett sansat sätt.
Nu har jag full förståelse för allt, tror jag.

Det mest komiska i detta fall, är att jag tror det gäller en tidning jag blev förbjuden att medverka i, när vi levde i en relation. Det var fem helt vanliga kvinnor som skulle visa kläder, inget naket och ingen anspelning på 6. Jag var dessutom gravid, så jag var inte något för eventuella karlar att dreggla över! ;)
var den tidningen givetsvis bara för idioter och loosers.
Så jag tackade nej.

Därav min "banga" känsla kanske? Är det verkligen en intervju, eller har han kommit på att han skall skapa ett gemensamt liv med sin flickvän? Och den som skall "intervjua" en advokat?
Flickvännen har barn i vårt barns ålder, och det skulle säkert bli enklare för honom (och dom), ifall barnet levde med dem (de bor över 20 mil bort)?
Eftersom jag kallt utgår ifrån att hon då kommer ta hand om all markservice och de vanliga föräldrastyren...:crazy: Han är en fantastisk helgpappa, det har jag alltid sagt
(även innan vi gick isär). Men hans temperament, uppförsel och behandling till vardags, vill jag skona mitt barn ifrån till varje pris!

Jag skall ta och ringa advokaten i morgon jag!
Jag har gott på fötterna för att han inte skall kunna få vårdnaden, så det är inte det jag bekymrar mig för. Det är processen jag får ont i magen av!
Tack!
mvh
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Sonen berättade att han och pappa skulle vara med i en stor tidning, som alla tjejer läser. De skulle prata lite med honom, och lite med pappa. Och det hela skulle ske lite då och då???

Jag har vårdaden för sonen och nu undrar jag om det är ok att jag inte blir informerad om vad saken gäller i förkant?
Jag frågade lite lätt vad den eventuella artikeln skulle handla om, och vad damen skulle fråga honom om. Det visste han inte, och därmed lät jag det vara, eftersom jag inte vill pumpa honom.

Fick en sådan obehaglig känsla om detta.
Är inte en bitter surkart som har kontrollbehov, men blir undrande över om det ÄR en artikel, eller om det kanske är första steget i en vårdnadstvist?
ÄR det nu "bara" en intervju, har jag rätt att veta det på förhand?
Tänker framför allt om jag har juridisk rätt att veta.

Tack på förhand!

Jag skulle pronto ta kontakt med tidningen och fråga hur de ens kan komma på tanken att intervjua ett barn om inte vårdnadshavaren har godkänt detta.
Sedan skulle jag säga nej.

Jag vet av egen erfarenhet att bittra människor kan hitta på precis vad som helst och det låter som ett drag i en vårdnadstvist.
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Jag håller med Fanny. Jag hade ringt tidningen på stuts!
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Hej! Problemet är att jag inte har fått veta vad tidningen heter...
Det är inte en svensk tidning, utan en i ett grannland.
Jag har bara mina gissningar.
Sonen vill jag av princip inte pumpa, han berättar det han vill om det han gjort när han varit hos pappa, och sedan är det bra med det.
Jag har lagt till ditt argument! :)
mvh
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Tack för hjälpen allihop!
Jag har nu skickat ett (mycket vänligt) mail till fadern, med stöd av vad ni har sagt.
Har även kontaktat familjerättsadv. De hade gått på semester, men jag slängde iväg ett mail till dem med.

Tack igen!
 
Sv: Vad har en far rätt att göra vid umgänge?

Oj, då förstår jag problemet.
Men i detta fall tycker jag han borde förstå att detta är något du har rätt till att veta. Om pappan är så grinig mot dig så skulle jag nog inte tillåta att han skrev om eran son i tidningen. Han skulle säkert kunna hitta på en hel del som inte stämmer och då blir det kanske ännu värre mellan er två.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 228
Senast: Mirre
·
H
  • Låst
Övr. Barn Har en fundering kring detta då min sambo fick gå till Länsrätten och kräva verkställighet av en dom från Tingsrätten där han har rätt...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: Rea
·
  • Låst
Övr. Barn I två dagar höll vi på i TR.Det gick bra,men det är klart att det är jobbigt men också lite skönt att höra alla vittnen berätta.I våra...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp